Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angånde filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag har funderat på att köpa en polarisationsfilter men jag undrar vilket man ska köpa??
är det någon större skillnad på dem??

mvh Jonte
 
För det första ska du ha ett cirkulärt om det är till din 350D. Det finns nämligen också linjära, vilket tydligen kan spela kameran lite spratt när det gäller autofokus, eller om det var ljusmätningen.

Sen ser jag att du har kitobjektivet och ett tele. Om du vill kunna använda filtret till båda så köper du lämpligtvis ett som passar teleobjektivets filtergänga (som troligen är lite större), och sen en sk. "step down-ring" (eller heter det tvärtom?) för att kunna använda det även med kitobjektivets mindre filtergänga.

Har du inga jättekrav så kan du nog gott köpa det billigaste du hittar. Jag läste nåt test i K&B eller FOTO, där de inte tyckte att det var nån större skillnad mellan olika polfilter. Jag har själv ett enkelt Soligor, och det funkar finfint samt är rätt billigt. Dock upplever jag en viss skärpeförlust ibland, men det kan mycket väl vara själv polarisationen som ger den effekten, eftersom alla små blänk försvinner, och bilden ser ut att ha en matt yta.

Här har du några priser hos Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/pri_filter.php?Show=Yes&ArticleIDGroup=407
 
tack

tack så väldigt mycket för det mycket förklarande svaret...
jag är som sagt amatör så jag tackar för tydligheten... ska se vad jag kna hitta... och tack för pristipserna...
 
Massa frågor angående filter!

Nu behöver jag FSs alla vise män och kvinnors hjälp för jag har kollat runt här i forumet inatt och fått för mig att jag behöver ett polarisationsfilter.
Så här kommer femtielva frågor.....
Till min 350D ska jag ha ett cirkulärt som jag förstått det.

Klickade på länken i diskussionen ovan och där står det om en massa massa filter, vad betyder alla beteckningar?

* B+W ?
* 55, 77 cm osv?
* Digital High Grade?
* HMC Super?
* Blue Line?
* Multicoated?

På sidan står det även:
"Närbildslinser
För närbildsfotografering. Ett prisvärt sätt att få bättre närgräns."
* Funkar det verkligen??

* Vad är ett orangefilter? Har för mig att man använder det i t.e.x. skidbacken för att snön inte ska blända är det korrekt?

* Hur mycket 'bör' ett filter kosta för att vara 'nå å ha'? Eller är det märkena som gör skillnaderna?
* Vilka märken är bättre/sämre?



Någon som ids förklara för en nybörjare? Skulle vara supersnällt! Helst på rookie-språk då jag inte är så bra på teknik... :)
 
B+W, Hoya, Dörr, Cokin mm är tillverkare av filter och filter system.

55, 77 etc är filtergängans diameter. Det står på objektivet vilken filterdiameter som passar dvs filtren är i olika storlek för att passa olika objektiv. OBS filterdiamtern är inte det samma som brännvidden. Om du t ex har ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS så är filter diametern 58mm. Det brukar vara en ring med ett streck igenom och diametern i mm längstfram på linsen..

Digital High Garde, HMC Super, Multicouted osv är olika benämningar på antireflexbehandling. Benämningar variera mellan olika tillverkare. B+W Hoya och Dörr är alla bra märken. HMC eller HMC Super, skillnaden är som sagt antireflex behandlingen och Super är väl lite bättre men oxå dyrare.

När det gäller närbildslinser så brukar man rekommendera Canons 250D eller 500D och de fungerar bra.

Orangefilter, gulfilter etc använes mycket för när man fotograferade svartvitt. Kan vara bra om man tänker fotografera med kameran inställd på svartvitt och ta bilderna direkt från kameran utan att gå vi at ex photoshop. Det är alltså inte för att skydda kameran från snöblänk som t ex skidglasögon.

Man ska inte köpa för billiga filter allmänt så är B+W, Hoya och Dörr såna som jag setts rekommenderas. Viktigt är att filtret har en så bra antireflexbehandling som möjligt. B+W MRC
Hoya HMC (Super, Pro1)
Dörr Digital High Grade

Det kanske finns andra som kan rekommendera andra.
 
Tack så mycket för ditt snabba svar!
Det var enkelt att förstå det tusen tack för det =)

Mitt objektiv heter visst så, fast 1:3.5-5.6 II, betyder det att jag har kitobjektiv?
(Jag köpte min kamera beg. så vet inte om det är kit) Har hört att original- är bättre än kitobjektivet när det gäller 350d?

Okej, men om jag ska fota i skidbacken eller på isen till våren och det är strålande sol, kan det hända att bländaren släpper in för mycket ljus, är det möjligt? Har inte testat, tänkte bara när jag lika frågar i förebyggande syfte ifall jag borde köpa nåt filter för det till våren..




Vilka filter använder du (alla som vill svara) mest och när?
 
kit-objektiv kallas de som normalt säljs tillsammans med en kamera i en prisreducerad paketlösning.
Ofta är dessa billigare optiker som funkar i de flesta fall men inte har de största bländaröppningarna.

Att få vinterbilderna i skidbacken rätt exponerade har inget med filter att göra.
Det finns inget filter som hjälper dig ljusmäta, snarare tvärtom att filter lurar ljusmätaren i kameran.
Däremot kan en separat ljusmätare för att mäta infallande ljus vara bra, men de är dyra.

Digitalkamerans fördel är att du direkt kan se om du har utfrätta områden i bilden och justera exponeringen.
 
Jag antar att det är ett sånt här
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och då är det vad man kallar ett KIT-objektiv.
Kit i det här fallet betyder att det är ett objektiv som säljs tillsammans med kameran i ett paket. KIT objektiven brukar vara lite enklare för att paketpriset ska bli attraktivt på marknaden och när det gäller objektiv får man ofta vad man betalar för. Men det finns undantag som bekräftar den regeln oxå. KIT objektiven är original objektiv men kanske i lite enklare utförande.

Canon håller sig ed 3 objektivserier.

EF-S som fungerar med kameror med APS-C sensor i dags läget kameror med 2 eller fler siffror i namnet (utom 10D). Dessa kan oftast göras lite billigare eftersom de är anpassade till en lite mindre sensor.

EF passar alla nuvarande Canon modeller.

EF med tilläggs betäckning L (Luxury) t ex EF 85/1,2L, L betyder ofta att de har lite speciella linselement och mekanisk uppbyggnad och kostar där efter.

Sen finns det det man kallar tredje parts till verkare av linser t ex Sigma, Tokina och Tamron. De har ofta objektiv som har samma brännvidder och ljusstyrka som populära original objektiv men lite billigare i inköp. Ibland är de lika bra eller bättre än originalet så man kan inte kategoriskt säga att de skulle vara sämre.

Sjlv anväbder jag Hoya HMC Super samt ett Cokin filtersystem som gör att man kan använda samma filter till flera objektiv.
http://www.cokin.com/ico15-A.html
Cokin är ett lite billigare system med plast filter(dvs det finns lite dyrare med glas).
 
I skidbacken är det vanligast att bilder blir för mörka eftersom det är stora vita partier med mycket ljus som kameran kompenserar för.

Att ställa in exponeringskompensationen på nåntig mellan +1,3 - +2 ger snön den rätta vita färgen. Vad som är exakt rätt får man prova fram beroende på ljus.

Skaman ta porträtt i solljus i snöig backe kan även blixten vara bra att använda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.