Annons

Angående skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnnyBGood

Avslutat medlemskap
Har letat lite i andra foruminlägg, men kan inte hitta något svar på detta. Förutsättningarna för mina frågor är att jag ska göra alla inställningar manuellt.

1) För det första undrar jag vad skillnaden är mellan att ställa in skärpedjup med hjälp av bländaren och att bara ställa in skärpan manuellt med objektivet? Jag har en icke digital systemkamera och vill jag exv. fota blommor skarpt i förgrunden och exv. havet oskarpt i bakgrunden så kan jag få fram en sådan bild i objektivet genom att zooma och fokusera på blommorna. Är det dock så att, om jag INTE gör något med bländarinställningarna, så kommer det bli tydligare skärpa på bakgrunden än vad som egentligen är synligt för mig genom objektivet??

2) Om jag vill göra en bild tvärtom, alltså med oskärpa i framgrunden och skärpa på objekten i bakgrunden. Ska jag även då ställa in litet skärpedjup, men fokusera på bakgrunden. Blir det då som jag har tänkt mig eller hur gör man annars för att få skarp bakgrund, och oskarp framgrund?

Det behöver väl inte tilläggas att jag är glad amatör så ha förståelse om jag har dålig koll:)

Tacksam för svar!

Mvh

Du ställer alltid in skärpan på objektivet med fokus (avstånds) ringen.

Bländaren avgör hur mycket (långt) som blir skarpt framför och bakom den punkt som du fokuserar på. Ju större bländaröppning (mindre bländartal) desto mindre kommer att bli skarpt framför och bakom ditt motiv.

Exempel: Du fokuserar på person som står 2 meter ifrån dig. Med stor bländaröppning (t ex f2.8) blir bara ett litet område framför och bakom denna person skarpt (det mesta bakom och framför blir oskarpt), men med liten bländaröppning (t ex f22) blir sannolikt det mesta i din bild skarpt (beroende på brännvidd på objektivet).

I dom lägen skärpedjupet är viktigt för dina bilder bör du arbeta i det läget som heter A (eller liknande) på din programväljarratt. Då bestämmer du bländaren, men kameran räknar automatiskt fram och ställer in slutartiden åt dig. Du kan också använda M-läget där du ställer in både bländare och slutare, men då måste du mäta ljset noga i ditt motiv först.

Vill du ha ett objekt skarpt mot en oskarp bakgrund - använd stor bländaröppning (f-2.8-f4).

Vill du ha huvudmotivet skarpt men resten spelar mindre roll - använd f8-f11 (de flesta objektiv är skarpast vid dessa bländare).

Vill du ha hela bilden skarp - välj f22 (eller vad som nu är din minsta bländaröppning) och fokusera på något som ligger knappt 1/3 in i bilden (detta är en "fuskmetod" - för mer precis inställning där hela bilden ska vara skarp - se http://www.dofmaster.com/doftable.html)

Vid f22 kan stativ behövas pga av att det kommer att bli långsamma slutartider.

Se också: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Senast ändrad:
När man tittar i kamerans sökare är ju objetivet inte nedbländat. Man ser alltså hur det ser ut med största bländaröppning, dvs kortast möjliga skärpedjup.

Om din kamera är utrustad med en nedbländningsknapp (kan även kallas skärpedjupskontroll) kan du i sökaren se hur skärpedjupet blir när objektivet bländas ner. Eftersom objetivet bländas ner blir det dock ganska mörkt i sökaren så de kan vara lite svårt att se.

Tack så mycket för er tid. Alltså, jag tror att jag är med på det ni säger men...

Två klargöranden bara..

Om jag med fokusringen ställer in skärpan så att det i mina ögan ser ut som om det är skärpa på ett objekt i framgrunden och oskärpa längre bak. Om jag då INTE ställer in bländaren, kan det då hända att större område blir fotat med skärpa än vad jag uppfattat genom objektivet? Med andra ord, är det onödigt att ställa in bländaren ibland även fast man vill ha oskärpa i en viss del av bilden, eller kan man bli lurad av vad man ser?

Andra klargörandet gäller om jag vill ha skärpa i bakgrunden, men ej i framgrunden. Gäller alltså samma princip med stor bländaröppning bara att jag har fokus på något längre bak i bilden, trots att detta kan ligga en bra bit ifrån mig som fotograf. Eller ska man minska bländaröppningen något. Undrar för att "jkene" ovan skrev så här (och verkade skilja på skärpa framgrunden och skärpa bakgrunden):

"Vill du ha ett objekt skarpt mot en oskarp bakgrund - använd stor bländaröppning (f-2.8-f4).

Vill du ha huvudmotivet skarpt men resten spelar mindre roll - använd f8-f11 (de flesta objektiv är skarpast vid dessa bländare)."

Mvh

Satt och skrev mitt inlägg och under tiden har Magnus svar dykt upp. Därför blev min fråga lite upprepning av hans svar. Sorry...

(JohnnyBGood) skrev:
... Om jag då INTE ställer in bländaren, kan det då hända att större område blir fotat med skärpa än vad jag uppfattat genom objektivet? Med andra ord, är det onödigt att ställa in bländaren ibland även fast man vill ha oskärpa i en viss del av bilden, eller kan man bli lurad av vad man ser? ...

Bländaren är ju altid inställd på något värde, automatiskt eller manuellt. När du trycker på avtryckaren bländas objektivet ner till detta värde, men så länge du tittar i sökaren är det full öppning som gäller. Så det du ser är inte alltid vad du får.
Antag att ditt objektiv har största bländaröppning 2,8 men automatiken tycker att 8 är bra i det aktuella ljuset. Då kommer du att få ett mycket större skärpedjup i den slutliga bilden än vad du såg i sökaren.

Slutsats: Du behöver alltid kontrollera vilken bländare som kommer att användas. Enklast styr du bländaren genom att välja automatikläge A, där du ställer in den bländare du vill ha och kameran anpassar exponeringstiden efter detta.

PS Läs gärna artiklarna om skärpedjup som Anders länkade till.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS