Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående publicerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_grahn

Aktiv medlem
Har redan läst ett antal trådar i ämnet att sälja bilder till tidningar men i mitt specefika fall har jag inte fått allt färdigt för mig hur jag ska gå tillväga än.

Det är så här att jag tog några st bilder på en bil som hade åkt ner i vallgraven här i Vadstena.

jag ringde en lokaltidning och dom ville ha två st bilder och oinsatt i priset för en bild så kom vi överens om 400kr per publicerad bild.

Jag skickade in två bilder från D70n i största jpeg storlek samt 3st bilder ihopklippta brevid varandra i mindre storlek, Jag skrev att ifall ingen av dom stora skulle funka i tryck kunde dom kontakta mig ifall nån av dom i mindre format skulle gå.

Isf skulle jag skicka den specifika bilden till dom.

Men i tidningen dagen efter publicerades dom två stora bilderna samt dom tre bilderna som låg brevid varandra ochså. Samt på nätet på deras hemsida där mitt namn saknades brevid bilden.

Hur ska jag debitera? Jag tänker ju minst ta betalt för dom 5 bilderna som kom i tryck.

Frågan är om jag ska debitera för dom tre mindre bilderna då dom inte låg med i överenskommelsen?

Kan tilläggas att en av dom stora bilderna var framsida. antar att det ger normalt sett mer klirr i kassan?

Hur ska jag gå till väga. känner mej lite vilsen i all information. vill ju trots allt inte stänga dörren mellan tidningen och mig men ändå vill man få betalt för det man sålt



(bifogar dom tre små bilderna som var ihopklippta)
 

Bilagor

  • kopia av bil i vallgraven.jpg
    kopia av bil i vallgraven.jpg
    50 KB · Visningar: 188
Självklart ska du ha betalt för alla bilderna. Och jag tycker nog att du har råd att låta bestämd i tonen också.
Men innan du börjar skälla och göra dig ovän med dem så kan du ju fråga och försöka få reda på varför de bilder som inte ingick i överenskommelsen ändå publicerades. Publiceringen behöver ju inte ha varit en uppsåtlig bildstöld, utan en miss i pressläggningens hetta. "Ja, men det trodde jag du visste?" "Nä, det har ingen talat om för mig. Kom infon per mejl?"
Vill inte ta tidningen i försvar, men jag har viss insikt i hur det kan vara.

Och ja, framsida, ettan ger helt klart bättre betalt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.