Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående manual Japan Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Velbon

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte en Sigma 70/2,8 macro hos japan photo och min manuals huvudspråk var på kinesiska, dock fanns svensk översättning. Garantikortet var också kinesisk, men det fanns engelsk översättning. Rör det sig om en produkt som inte kommer från en svensk leverantör, eller behöver inte svenska vara huvudspråket trots att den är från en svensk leverantör?

Vore tacksam för svar
/Sebastian
 
Den är säkerligen inte från Svensk leverantör, det är ju lite av JapanFotos grej att köra med delvis "Gråimport". Sök lite på forumet så kommer du hitta trådar om denna butik.
 
Finns inga krav på huvudspråk. Om det är med en översättning så kan du väl förhoppningsvis läsa den om den inte är riktigt uselt gjord? Det vimlar av produkter där huvudspråket är något annat om du med huvudspråk menar det språk som kommer först i bruksisen. En svensk bruksanvisning är en bruksanvisning på svenska om den så är handskriven på en solkig papperslapp.

Off topic
Jag köpte en digitalbox (Samsung) i går där "huvudspråket" i den tryckta boken som var med är svenska.
Engelskans varningsavsnitt om lightning är översatt med belysning. "Om STB:n installeras i ett område utsatt för intensivt ljus så är skyddsanordningar för STB:ns nätkontakt och telefon modem nödvändiga." Kommer att skydda min digitlabox från ficklampor, solsken och annat starkt ljus.
Hmmm, så man kan röra till det om åska :)
 
Den är säkerligen inte från Svensk leverantör, det är ju lite av JapanFotos grej att köra med delvis "Gråimport". Sök lite på forumet så kommer du hitta trådar om denna butik.

Men när man går in på deras hemsida så påstår de att produkten har svensk manual och är från en svensk leverantör. Bör man inte kunna lita på det?

För övrigt med svensk översxättning menade jhag att de finns på svenska, men aett svenska inte är huvudspråket bara...
 
Men när man går in på deras hemsida så påstår de att produkten har svensk manual och är från en svensk leverantör. Bör man inte kunna lita på det?

För övrigt med svensk översxättning menade jhag att de finns på svenska, men aett svenska inte är huvudspråket bara...

Spelar det någon roll om manualens svenska del kommer först eller som 3:e kapitel?
Huvudsaken torde väl vara att den finns på svenska om så krävs, och är du tveksam på produkten så är det väl lämpligt att ta upp det med återförsäljaren.
 
Spelar det någon roll om manualens svenska del kommer först eller som 3:e kapitel?
Huvudsaken torde väl vara att den finns på svenska om så krävs, och är du tveksam på produkten så är det väl lämpligt att ta upp det med återförsäljaren.

Klart det inte spelar någon roll, egentligen struntar jag i manualen, poängen är att jag inte vill att produkten ska vara importerad av en ickesvensk leverantör, eftersom det kan bli krångel då om det skulle vara fel på den.

Men jag ska höra med Japan Photo innan jag öppnar den, så får jag väl lämna tillbaka den om det verkar skumt.
 
Klart det inte spelar någon roll, egentligen struntar jag i manualen, poängen är att jag inte vill att produkten ska vara importerad av en ickesvensk leverantör, eftersom det kan bli krångel då om det skulle vara fel på den.

Men jag ska höra med Japan Photo innan jag öppnar den, så får jag väl lämna tillbaka den om det verkar skumt.

Japan Photo är en Norsk koncern så vill du bara göra affärer med svenskar så får du lämna tillbaka den.

Jag skulle nog vara mer orolig över att köpa ett 3:e parts objektiv istället för original än vilka länder objektivet passerat på vägen från fabriken. Om objektivet funkar dåligt med din kamera så kommer kamera tillverkaren rycka på axlarna då du köpt ett "pirat" objektiv, objektivtillverkaren kan heller inte göra så mycket då du använder en kamera av ett annat märke. Så köp hellre orginal om du är orolig för problem.
 
Japan Photo är en Norsk koncern så vill du bara göra affärer med svenskar så får du lämna tillbaka den.

Jag skulle nog vara mer orolig över att köpa ett 3:e parts objektiv istället för original än vilka länder objektivet passerat på vägen från fabriken. Om objektivet funkar dåligt med din kamera så kommer kamera tillverkaren rycka på axlarna då du köpt ett "pirat" objektiv, objektivtillverkaren kan heller inte göra så mycket då du använder en kamera av ett annat märke. Så köp hellre orginal om du är orolig för problem.

Äsch, i fotovärlden har det funnits leverantörer av optik i alla tider så det är inget kostigt med att köpa sigma, tamron eller Carl Zeiss eller vad de nu heter. Man får vad man betalar för och det finns bra och dåliga objektiv från alla leverantörer även från kameratillverkarna själva. Fungerar inte objektivet reklamerar man det hos objektivtillverkaren och inte hos kameratillverkaren så det spelar ingen roll. Sigma t.ex. lever på att sälja objektiv till alla märken och vill att de ska fungera så de lär inte rycka på axlarna om de gör något som inte fungerar tillsammans med kamerorna. Men det var inte det som tråden handlade om, det finns gott om trådar om det redan.
 
Äsch, i fotovärlden har det funnits leverantörer av optik i alla tider så det är inget kostigt med att köpa sigma, tamron eller Carl Zeiss eller vad de nu heter. Man får vad man betalar för och det finns bra och dåliga objektiv från alla leverantörer även från kameratillverkarna själva. Fungerar inte objektivet reklamerar man det hos objektivtillverkaren och inte hos kameratillverkaren så det spelar ingen roll. Sigma t.ex. lever på att sälja objektiv till alla märken och vill att de ska fungera så de lär inte rycka på axlarna om de gör något som inte fungerar tillsammans med kamerorna. Men det var inte det som tråden handlade om, det finns gott om trådar om det redan.

Problemet är inte att få lämna tillbaka på garanti, problemet blir att man tex inte kan lämna till Canon/Nikons verkstad och få kamera och objektiv kalibrerade så de passar perfekt tillsammans. Något jag gjort med samtliga mina objektiv då det oftast alltid är små kalibreringsfel som måste mätas in. Får man ett Sigma etc objektiv som ligger perfekt mot sin kamera så är allt frid och fröjd. Sen är inte alla lika petiga heller, ofta kanske det inte syns om man printar smått :)
 
Off topic
Jag köpte en digitalbox (Samsung) i går där "huvudspråket" i den tryckta boken som var med är svenska.
Engelskans varningsavsnitt om lightning är översatt med belysning. "Om STB:n installeras i ett område utsatt för intensivt ljus så är skyddsanordningar för STB:ns nätkontakt och telefon modem nödvändiga." Kommer att skydda min digitlabox från ficklampor, solsken och annat starkt ljus.
Hmmm, så man kan röra till det om åska :)

Helt underbart !
:-D
 
Men när man går in på deras hemsida så påstår de att produkten har svensk manual och är från en svensk leverantör. Bör man inte kunna lita på det?

För övrigt med svensk översxättning menade jhag att de finns på svenska, men aett svenska inte är huvudspråket bara...

Jag tror nog inte att den kommer från den svenska generalagenten
för Sigma. Men du kan ju slå en signal till den Svenska
generalagenten o lyssna med dom hur de ställer sig
till garantifrågor i detta fall, om jag inte är ute o
cycklar så är det väl Molanders som har agenturen? Rätta mig
någom om jag har fel,
 
Senast ändrad:
Jag tror nog inte att den kommer från den svenska generalagenten
för Sigma. Men du kan ju slå en signal till den Svenska
generalagenten o lyssna med dom hur de ställer sig
till garantifrågor i detta fall, om jag inte är ute o
cycklar så är det väl Molanders som har agenturen? Rätta mig
någom om jag har fel,

Faktum är att jag börjar misstänka att den kanske trots allt är svensklevererad, eftersom Sigma är ett japanskt märke, och sigma usa corporation säljer bara till USA. Därför kan det vara mycket möjligt att huvudspråket är på japanska, eftersom det svenska kapitlet var utmärkt svenska dessutom. Förövrigt tror jag att huvudagenten är Tura Scandinavia AB, referens http://www.sigma-photo.co.jp/english/network/index.htm ..

Någon som tror annorlunda eller tycker det är värt att kolla upp mer?
 
Faktum är att jag börjar misstänka att den kanske trots allt är svensklevererad, eftersom Sigma är ett japanskt märke, och sigma usa corporation säljer bara till USA. Därför kan det vara mycket möjligt att huvudspråket är på japanska, eftersom det svenska kapitlet var utmärkt svenska dessutom. Förövrigt tror jag att huvudagenten är Tura Scandinavia AB, referens http://www.sigma-photo.co.jp/english/network/index.htm ..

Någon som tror annorlunda eller tycker det är värt att kolla upp mer?

Helt ärligt, hur tänker du?
Japan Photo säljer förmodligen 100-tals Sigma objektiv varje år, om de skulle hålla på med tveksamma affärer tror jag dels det här forumet skulle vara nerlusat med poster om det, dels skulle de inte ha några kunder. Du lär ju knappast vara den enda som köper en Sigmaoptik och hänger på Fotosidan.

Så i korta drag, sluta vara så paranoid och ut och fota istället.

//Fredrik
 
Helt ärligt, hur tänker du?
Japan Photo säljer förmodligen 100-tals Sigma objektiv varje år, om de skulle hålla på med tveksamma affärer tror jag dels det här forumet skulle vara nerlusat med poster om det, dels skulle de inte ha några kunder. Du lär ju knappast vara den enda som köper en Sigmaoptik och hänger på Fotosidan.

Så i korta drag, sluta vara så paranoid och ut och fota istället.

//Fredrik

Det du säger är helt korrekt, ville egentligen bara ha bekräftelse på min paranoia. Jag håller med.

End of discussion. =)
 
Ang Sigma och justering av objektiv:

Jag köpte ett beg Sigma 17-70 till min Pentax. Visade sig att det hade bakfokus. Dock var det 10 månader gammalt och köpt på Cyber. Ringde Cyber och fick skicka in objektiv + kamera på kalibrering. Tura rör inte kamerans inställning, men ser till att objektivet anpassas till just det huset (huset i fråga fokuserar bra med mina Pentax-objektiv). Gick på under 10 arbetsdagar, blev rätt justerat och kostade gratis. Nöjd Jonas.

/ Jonas
 
Det du säger är helt korrekt, ville egentligen bara ha bekräftelse på min paranoia. Jag håller med.

End of discussion. =)

Hei alle, håper att det er ok hvis jeg gir litt informasjon rund Sigma spesielt og import mer generelt uten att det blir oppfattet som reklame.

Konkret Sigma: Japan Photo driver butikker i både Norge og Svergige og vi kjøper/har kjøpt fra begge to importører, Tura i Sverige eller FotoVideo Norway i Norge. Siden vi kjøper alltid fra enn leverandør (for å øke innkjøpsvolumet og så får bedre rabatter), så kan det kommer att vi sender "Norske" produkter til Sverige (Sigma, Sony, Leica, Sanyo,...) eller "Svenske" produkter til Norge (Zeiss, Lowepro, Tokina, Ricoh,...). Uansett så selger vi disse produktene med fullt garanti/reklamasjonsrett i begge to land. Rearasjoner/service skjeer helt vanlig hos de offisielle serviceverksteder uten lengre ventetid og uten hva som helst kostnader for sluttkundene. Hvis vi importerer fra enn helt annen Land (Akkurat nå Nikon, Panasonic) så opplyser vi kundene om den type manual som følger med.

Vi har i 2008 solgt omtrent 56.000 digitalkameraer og 19.000 objektiver og skal i 2009 har enn omsettning av over ett halvt milliard Kroner. Så vi er ikke noe garagebedrift som prøver å "lurer" Kundene med manglende manual eller dårlig service rettigheter. Bare i Stockholm har vi åpnet tre nye butikker i de siste 6 måneder, det kunne vi ikke hvis vi driver med "varer uten garanti/Service/manualer".

Hvis det mangler bruksanvisning på Svensk/Norsk og vi har ikke opplyst om dette, så leverer vi det gjerne etterpå eller vi tar varene selvfølgelig tilbake og beklager det på det sterkeste.

Håper det var ett opplysende svar? :)

Stephan Stein
VD Japan Photo Sverige AB
VD Japan Photo Holding Norge AS
[email protected]
mobil: +4747379858
 
Hei alle, håper att det er ok hvis jeg gir litt informasjon rund Sigma spesielt og import mer generelt uten att det blir oppfattet som reklame.

Konkret Sigma: Japan Photo driver butikker i både Norge og Svergige og vi kjøper/har kjøpt fra begge to importører, Tura i Sverige eller FotoVideo Norway i Norge. Siden vi kjøper alltid fra enn leverandør (for å øke innkjøpsvolumet og så får bedre rabatter), så kan det kommer att vi sender "Norske" produkter til Sverige (Sigma, Sony, Leica, Sanyo,...) eller "Svenske" produkter til Norge (Zeiss, Lowepro, Tokina, Ricoh,...). Uansett så selger vi disse produktene med fullt garanti/reklamasjonsrett i begge to land. Rearasjoner/service skjeer helt vanlig hos de offisielle serviceverksteder uten lengre ventetid og uten hva som helst kostnader for sluttkundene. Hvis vi importerer fra enn helt annen Land (Akkurat nå Nikon, Panasonic) så opplyser vi kundene om den type manual som følger med.

Vi har i 2008 solgt omtrent 56.000 digitalkameraer og 19.000 objektiver og skal i 2009 har enn omsettning av over ett halvt milliard Kroner. Så vi er ikke noe garagebedrift som prøver å "lurer" Kundene med manglende manual eller dårlig service rettigheter. Bare i Stockholm har vi åpnet tre nye butikker i de siste 6 måneder, det kunne vi ikke hvis vi driver med "varer uten garanti/Service/manualer".

Hvis det mangler bruksanvisning på Svensk/Norsk og vi har ikke opplyst om dette, så leverer vi det gjerne etterpå eller vi tar varene selvfølgelig tilbake og beklager det på det sterkeste.

Håper det var ett opplysende svar? :)

Stephan Stein
VD Japan Photo Sverige AB
VD Japan Photo Holding Norge AS
[email protected]
mobil: +4747379858

Tack för svar, det låter vettigt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar