Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående "galleri"

Produkter
(logga in för att koppla)

isw

Aktiv medlem
Undrar om det går för sig att dela in "Galleri" i något som detta:

Kategorier:
analogt (klassiskt)
|
|_ bilder

digitalt
|
|_ bilder

Plus egen klass för de bilder som blivit redigerade i photoshop (eller varför inte GIMP ;)) efter framkallningen.
Alla är väl "lika värda" men personligen är jag mest intresserad av en sorts klass.

(Förmodligen kommer jag bli överkörd av kritik här, t.ex hur skall man se på användning av filter!?)

trevlig fortsättning på kvällen.

ja, det är naturligtvis tekniskt möjligt. Sen skulle man kunna sätta upp i sin profil vilka bilder man vill se och så syns bara de i Kommentera senaste listan.

Vi kan väl fundera lite på detta.

Vad har de andra svaren i denna tråd tagit vägen?

Min personliga åsikt: Själv tycker inte jag det är intressant att veta egentligen.. och att kunna filtrera bort bilder beroende på vilken utrustning som används tycker jag verkar väldigt farligt.

Det är väl ändå bilden, inte utrustningen, som ska vara i fokus? (tihi.. dåligt ordvits där :)

Egen klass för redigerade bilder i photoshop eller liknande program.

Hur får man in en bild på fotosidan utan att använda sådana program ?.
Vad du än gör där, så är ju bilden redigerad.
Bara du ställer in storleken på bilden, oskarp mask eller vad som helst. Då är bilden redigerad.
Detta tycker jag inte är något problem.

Det är bilden som är viktigast.

Jag förmodar att Mattias menar manipulerade bilder (inte redigerade). Det har vi ju redan en bildkategori för. Här är väl snarare problemet att sätta en regel för vad manipulation är. Enklast är väl att använda sammma regler som dagstidningarna har (det finns en annan tråd om detta så låt oss inte diskutera definitionen på manipulation här)

tänkvärt men..

jag tror att man går misste om mycket .

Tänker på hur jag själv utvecklas som fotograf om jag tittar på andras bilder och metoder....

Om jag då sorterar bort dom redan från början så går jag misste om andras ideér och metoder.
Men om jag däremot helatiden vart "tvingad" till att se på dom kanske jag skulle finna några intressanta .
Kanske så pass intressanta att jag själv ville prova på att ta /göra liknande bilder..

Så för min del föredrar jag att ha bilderna sammlade på ett o samma ställe oavsett hur den är gjord , Men det bör stå i komentaren om bilden vad som gjorts med den.

/Lars-åke

Bagaren

Som jag skrev i en kommentar nyligen, "bagaren ger väl inte ut sina recept hur som helst". Jag tycker inte att man skall vara tvungen att berätta hur bilden är tagen. Däremot tycker jag att man borde vara tvungen att motivera varför man lagt upp en viss bild, och då med en bättre motivering än "jag gillar den här bilden". Hur man sedermera skall kontrollera detta har jag ingen aning om. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar