Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

angående blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Evildoer

Aktiv medlem
Hej.

Använder mig av en minolta dynax 5xi sedan ett par år. Har relativt nyligen byt objektiv, på sitter ett af 28-80. Något som jag reagerar på i jämförelse med min (ganska simpla)digitalkamera är att kameran i tid och otid vill ha blixt. Så fort det är mulet ute så vill kameran använda blixt. Givetvis kan jag köra utan på manuell inställning men då går det knappt att knäppa en bild utan stativ känns det som. Vad är det som gör att kameran är så mycket ljuskänsligare än min digitalkamera? Objektivet såklart, men det är ett originalobjektiv och det bör väl inte vara så känsligt? Nåväl, ytterst irriterande, och det förstör skaparglädjen en hel del. Vill ha en bra digitalkamera :(

-Vilken film har du laddat din analoga kamera med?
-Vilken ljuskänslighet har ditt objektiv?

Kan det vara så att du använder ISO 100-film? Din digitalkamera justerar kanske ISO-talet automatiskt till typ ISO 200 eller rentav 400 vid mulet väder.

Kan det vara så att ditt systemkameraobjektiv har största bländare F=5.6?
Din digitalkamera kanske har typ 4.0?

Det blir ju tre ljus-stegs skillnad till fördel för digitalkompakten, det. I så fall går säkert blixten igång oftare på den analoga.

Vidare kan man tänka sig att digitalkameran har (pga sin lilla sensor) betydligt mycket mindre brännvidd, vilket gör att den kan ställa in mycket långsammare slutartid.

Systemkamerans brännvid vid normalen ligger på 50mm, och kräver alltså 1/50s. Digitalkamerans brännvidd vid normalen ligger kanske på 12mm, och skulle alltså klara sig med 1/12s. Där har du också 2 stegs större ljusmottaglighet.

Njae, den där riktlinjen med 1/brännvidden för att undivika skakningsoskärpa menar jag inte stämmer för andra format än 24x36.

Det blir mindre skak på den lilla sensorn pga den korta brännvidden, men du måste förstora bilden så mycket mer för att få samma storlek på kopiorna från de två formaten så skakningsoskärpan blir lika synlig.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar