Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrahandsvärde - eller är det värt att sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dreadlock

Medlem
För er som inte orkar läsa ingressen, hoppa till (*)

Har fotat med en EOS400D sedan i Februari och har till den köpt allt man behöver i form av blixt (580EX2), Batterigrepp, väska och lite gluggar. Har försökt hålla mig till gluggar jag kan uppskatta om jag byter upp mig till lite bättre kamerahus (17-40 f/4 och EF-100 f/2.8 Macro) och nu står jag där med ena handen på plånboken och den andra i uppgraderingsjävulens fasta grepp.

Är med på listan över 5D mk2 och har lagt undan pengarna till att handla den.

(*) Frågan är alltså: Min 400D köpt i Februari med batterigrepp, väska och kitglugg, är den ens värd att sälja? Tror idag inte att jag kommer hamna i situationer som kräver dubbla kameror. Får man ens något för dem idag? Har sett folk på annonssidan som försöker med 5 papp för kameran med kittglugg, men det verkar ju ytterst osäkert om de får det sålt? Är man dum om man sätter ut den för 4000 och släpper till första bästa prutare? Behöver era tips här!
 
Kul ingress med asterix och allt.

Hur f*n tror du att någon annan ska kunna råda dig i detta?
Om du inte har lust att behålla kameran som andrahus eller reserv så vad ska du då göra med den om du inte säljer den?

(kultfilmen Catch 22 Moment 22 går på TV4 film just nu. Se den så känner du ytterligare beslutsångest)

Mvh J O
 
Sålde min Canon 30d med garantin kvar tillsammans med ett 50/1.8 objektiv för 2800 kr tror jag det var.

Tog väl ett par timmar innan ett par olika personer hört av sig och ville köpa.

Men så sålde jag den medvetet himla billigt eftersom bara ville bli av med den, och då den redan inbringat en massa jobbpengar under ca 1 års tid.

Om man har tid att vänta så är det väl bara att kolla vad de andra har lagt ut den för, försöka få den såld för det, och om inte det går så gå ner något i pris och försök igen.

Personligen tycker jag att nästan alla annonser som ligger ute ligger för högt. Inte sällan ser man folk som försöker sälja sina begagnade prylar för samma pris eller några hundringar under det nypris som grejerna nu går att köpa dem för (bara för att de en gång i tiden betalade ett högre pris). Jag undrar om de får grejerna sålda?

Testa :)

Mvh

David Appelgren
 
Kul ingress med asterix och allt.

Hur f*n tror du att någon annan ska kunna råda dig i detta?
Om du inte har lust att behålla kameran som andrahus eller reserv så vad ska du då göra med den om du inte säljer den?
Mvh J O

Kul inlägg med * och allt :)

Som du säkert vet är det aldrig roligt att köpa dyrt och sälja billigt, alternativt köpa dyrt och spara i låda tills man har förrådsrensning om 10 år och inser att det lilla värde som kanske fanns för ett decennium sedan för länge sedan är borta. Frågeställningen var snarare om det finns ett andrahandsvärde i en 400D och vad ett sådant isåfall skulle vara än en teoretisk diskussion huruvida jag behöver dubbla kameror eller ej.

Svårt att sätta fingret på exakt min frågeställning kan jag stundom hålla med om, men när jag väger alternativen så kanske det blir lättare för mig själv (fotosidan har ett underskattat egen-terapeftiskt syfte)
 
det är väl bara att räkna, 400d med kitzoom kostar som billigast ungefär 4400 kr (demoex fotokungen). Sen brukar man väl säga ungefär 70 procent av det om det gäller optik, när det gäller en utgången kameramodell kanske man ska räkna lägre. Tretusen kanske om man räknar så, högst. De säljer 1000d med nya IS-zoomen för 3995kr på Japanphoto, så det är ju en utgångspunkt
 
På Blocket verkar riktpriset vara från 2800 kr och uppåt för huset. Du får väl helt enkelt se en försäljning som ett byte till något annat. Exempelvis en fast 50/1.4 eller ytterligare en blixt. Pengar hade du ju redan lagt undan till Mark II så där finns ju ingen anledning till försäljning. Nä, jag tror på en fast, ljusstark 50 mm på MarkII.

Lycka till!

// Maxe
 
Rent generellt anser jag
Att det som inte and vänds bör säljas för det är en skam att saker ska liga och skräpa dessutom så är det resurs slöseri miljömesigt
 
Till tankarna kanske du ska ta 5dmk2 också. Köper du en kamera för över 20k, kanske du inte behöver sälja din 400d rent pengamässigt.Det kanske finns någon i familjen som kan må bra av en 400d när du inte behöver den som extrakamera.
Min personliga åsikt är att du sparar din 400d. Ha den som slit och släng om inte annat.
 
400d med kitzoom kostar som billigast ungefär 4400 kr (demoex fotokungen).

haha, köpte fotokungens andra demoex i förra veckan för 3500:-...
Känns som en bra andrakamera till min 5D om man inte vill lägga 10 eller uppåt för 50D eller liknande.

Kanske det blir en 5DMKII till våren om fotojobben hopar sig, och då är det inte många tusenlappar jag förlorat på 400D.

Men vad man får för en 400D begagnat beror alltid på vilken köpare man hittar :)
Min gissning är att man kan få mellan 2500-4000:-, helt beroende på tur och vilka köpare man hittar.

Här har vi en säljare som hoppas på 4500:- för en gammal D60:
http://www.blocket.se/vi/18571159.htm?ca=11_s
6MP
3 AF punkter
Max ISO 1000
3b/s max 8 i rad
1.8" skärm på 114" pixlar
USB 1.1

Så med tanke på det priset, borde din 400D kunna gå för iallafall 6000:- :)
 
Jag sålde min 400D för 3000:- & BG separat så jag fick sammanlagt 3700:- dock utan optik!

Hade gärna haft kvar den som backup hus då den är verkligen smidig. Priset för en 400D med diverse optik hamnar på strax över 4000:- men försöka få ev 4500 & uppåt kan bli lite svårt. Battergreppet får du sålt väldigt snabbt, det var nog min 9st som skickade mail om jag ville sälja BG separat men jag gjorde inte det förrän huset var sålt.

400D ger ju bra bilder med tanke på sin storlek så du kan väl använda den som slit å släng hus eller nåt?
 
Du ska väl sälja verkar det som.

Jag skulle annonsera på FS, Blocket (och kanske Tradera som en del rekommenderar)

Du har ju inte bråttom så då kan du vänta in rätt köpare.
Det är en fin kamera och det finns alltid köpare till den.
Dock kan det blir lite härjigt med snackare och skambudsprutare om det drar ut på tiden, det vill man ju helst slippa.


Om jag någonsin skaffar en fullformatare så kommer jag ändå att behålla en kompaktare kamera med lätt utrustning ändå. För att det är smidigt att bära med sig och för att bildkvaliteten räcker väldigt långt.

Lycka till // J O
 
Gav du 3500 för kitet? Bara huset väl? 4400 är deras pris med normalzoom

Sant, glömde jag skriva. Det var endast huset i det priset.

Gissar att begpriset på 350D/20D med närmaste efterföljare håller på att plana ut. Kanske landar på 2-2500:- eller så tillslut.

Tex gamla 1D verkar ha landat på 5-6000:- där den legat med konstant pris något år.
 
En fråga du ska ställa dig är om du kommer att vilja fota med "långt" tele. I så fall är 400an ett effektivt, och billigt – speciellt som du redan har den, sätt att få denna långa brännvidd med mindre och billigare tele.
 
En fråga du ska ställa dig är om du kommer att vilja fota med "långt" tele. I så fall är 400an ett effektivt, och billigt – speciellt som du redan har den, sätt att få denna långa brännvidd med mindre och billigare tele.


Lär inte behövas om man har en 5D Mark II.
"Fördelen" med en 1,6x-cropkamera och tele äts upp av Mark II's höga upplösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.