Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andra ridå?

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Ägde förut en Minolta Dimage 7i där jag kunde ställa in blixten så att den gick av i början eller i slutet på exponeringen. Beroende på vad jag valde så fick man det att se ut som objekt antingen backade eller åkte frammåt.

Är det när blixten går av sent som man säger andra ridå eller?

Saknar detta på min 300D och ska om ett par veckor plåta en fest för att sedan göra någon sorts reklam för lokalen där den hålls. Skulle vara kul om jag kunde få rörelse effekt sen frysa bilden med blixten t.ex. vid biljardbordet, baren eller dansgolvet. Har ni några tips eller måste jag köpa en blixt?

Har inte råd nu (student) men funderar på en Sigma EF-500 DG Super. Den ser ut att kunna fylla mina behov + lite till men har den det jag är ute efter här?

/Ante
 
AKA skrev:
Har inte råd nu (student) men funderar på en Sigma EF-500 DG Super. Den ser ut att kunna fylla mina behov + lite till men har den det jag är ute efter här?

/Ante

Det andra du undrade över kan jag inte svara på då jag inte vet vad 300D har för egenskaper. Däremot så kan jag svara på din fråga om blixten. Jag har själv en Sigma EF-500 DG Super och den har blixt på andra ridån, alltså det du efterlyste. Är f.ö. väldigt nöjd med blixten, den täcker mitt blixtbehov iaf. :)

/Robert
 
Ja. Slutaren består ju egentligen av en ridå som öppnar, och en som stänger. Beroende på vilken slutartid man väljer så skiftas inte hastigheten hos slutaren, utan hur stor öppning ridåerna ger.
Normalt är utlösningen av blixten synkroniserad med den första ridån som öppnar. Men med synk på andra ridån löser blixten istället ut när slutarens andra ridå stänger öppningen.
 
Kijana skrev:
Ja. Slutaren består ju egentligen av en ridå som öppnar, och en som stänger. Beroende på vilken slutartid man väljer så skiftas inte hastigheten hos slutaren, utan hur stor öppning ridåerna ger.
Normalt är utlösningen av blixten synkroniserad med den första ridån som öppnar. Men med synk på andra ridån löser blixten istället ut när slutarens andra ridå stänger öppningen.

För att undvika missförstånd: Det är när man väljer slutartider snabbare än kamerans snabbaste blixtsynktid som "öppningen" mellan ridåerna varieras. Ju snabbare slutartid, ju smalare "öppning". Vid de tiderna måste FP-blixt användas, och då kan man inte välja synk på andra ridån.

När man fotar med långsammare slutartider än kamerans snabbaste blixtsynktid så kommer slutaren att vara helt öppen under ett ögonblick, och det är då man kan välja att synka blixten på andra ridån.

Mvh Walle
 
En dum fråga....

...varför synkar man på andra ridån.. vad får det för effekt.. kanske står här.. men jag fattar ändå inte.. hehe.. tacksam för svar.. :eek:p
 
Re: En dum fråga....

Ablo skrev:
...varför synkar man på andra ridån.. vad får det för effekt.. kanske står här.. men jag fattar ändå inte.. hehe.. tacksam för svar.. :eek:p

Plåtar du en bil i mörker med lite längre slutartid med sync på första ridån så kommer det se ut som "strecken" från bilens lyse går igenom bilen (du "fryser" bilen med blixten). Med sync på andra ridån så rör sig bilen och du fryser den med blixten innan ridån stängs, så "strecken" efter lyset är bakom bilen. Kanske lite kasst förklarat..
 
egentligen är det bara nödvändigt med synk på andra ridån när man plåtar bilar eller luciatåg, för att ta ett par exempel.
alltså folk eller föremål med ljus av något slag som rör sig in i bild.

ridåsynk på blixten är tydligast när man använder väldigt långa slutartider och plåtar man då på tex. en fest vet man ju inte var personerna man plåtar befinner sig i bild när blixten (som ju är det dominerande ljuset i såna lägen) går av.
det är alltså bättre för kontrollen och kompositionens skull att köra synk på första ridå.

jag själv kör alltid synk på första ridån och ändrar bara till andra när jag plåtar luciatåget på dagis.
 
Man kan använda synk på andra ridån även om man inte plåtar luciatåg eller bilar :)

Jag använder ofta metoden vid porträtt i blandljus, för att uppnå ett mer naturlig ljus, som annars skulle se väldigt stelt och kallt ut med direktslagen blixt. Detta ihop med spotmätning, ger nästan alltid en perfekt exponering när man också har starkt ljus vid sidan av, för att ta ett exempel.

Synk på andra ridån ger en härlig, frusen, rörelsekänsla, som är omöjlig att uppnå annars.
 
Peter, nu måste du lära mig något nytt, jag trodde inte synk på första eller andra ridån spelar någon roll vid porträtt. Blandljus borde väl inte spela någon roll? Har jag missat något? För blixt på andra ridån kan väl bara påverka ljussläp vid rörelse, inte ljuset i sig självt?
 
jeskata skrev:
Åtminstone fungerar det inte med inbyggda blixten, kanske med extern.

Det fungerar inte alls ens med rysshacket, i alla fall inte med min 420EZ. Ställer jag däremot den externa blixten på 'synk på andra ridån' blir det så.
 
rudhan skrev:
Peter, nu måste du lära mig något nytt, jag trodde inte synk på första eller andra ridån spelar någon roll vid porträtt. Blandljus borde väl inte spela någon roll? Har jag missat något? För blixt på andra ridån kan väl bara påverka ljussläp vid rörelse, inte ljuset i sig självt?

Jag hoppar in...

Det befintliga ljuset blandas ju med blixtljuset under en exponering. Under en lång exponering ger det befintliga ljuset en ganska "svepande" suddig bild med stor rörelseoskärpa. Blixten ger däremot en skarp bild. Bägge dessa delbilder adderas och ger en "summa"-bild som resultat. Allt det där visste du nog.

Om du trycker av mitt i ett leende, och tar bilden på t.ex. en hel sekund, fångar du garanterat leendet med synk på första ridån. Med synk på andra ridån har du inte en aning om ifall leendet är kvar...
 
Peter.H skrev:
Synk på andra ridån ger en härlig, frusen, rörelsekänsla, som är omöjlig att uppnå annars.
jag undrar vad det är med din kamera och blixt som gör att det är omöjligt att få det precis som du beskriver ovan, med synk på första ridån?
du har nog missförstått.

det är ingen skillnad på frys/rörelse med synk på första och andra ridån.
den absolut enda skillnaden är att motivet hinner röra sig (risk för att motivet hamnar ur bild) om du har synk på andra ridån och motivet fryses vid det tillfälle som spegeln har varit uppe ett tag och du inte har någon aning om vad som händer när blixten fyrar av.
thats it.
blir det skillnad är det för att du har ändrat andra inställningar. inte för att du ändrar ridåsynk.

och synk på andra ridån är fenomenalt om man plåtar nåt ljust som är på väg in i bild.
men annars är det i mina ögon bara hemskans irriterande eftersom mam inte har full kontroll på motivet/kompositionen.
 
rudhan skrev:
Peter, nu måste du lära mig något nytt, jag trodde inte synk på första eller andra ridån spelar någon roll vid porträtt. Blandljus borde väl inte spela någon roll? Har jag missat något? För blixt på andra ridån kan väl bara påverka ljussläp vid rörelse, inte ljuset i sig självt?

Blandljus i hop med Canons blixtar är sämsta förutsättning som finns. Helt enkelt för att Canons blixtautomatik är rent bedrövlig.

Enligt mig, så fungerar den OK, men då endast vid M eller A-läget. Jag exprimenterar ganska mycket, och har funnit att synk på andra ridån fungerar utmärkt även på motiv som inte rör sig. Bättre och mer naturligt upplyst bakgrund, samtidigt som huvudmotivet inte blir utfrätt av blixten.

Observera! Jag arbetar inte i studio - utan mina poträtt tas ofta "ute på fältet", där den enda belysning som finns att tillgå är befintligt ljus.

Synk på andra ridån skall man givetvis inte använda om man fotar poträtt i studio - helt enkelt för att då har man oftast helt andra förutsättningar för ljussättning.
 
antingen är canon riktigt dålig (själv plåtar jag med nikon), eller så har du missat något ang. ridåsynk.
den enda skillnaden mellan synk på första och andra ridån har redan tagits upp.
det ska INTE vara någon annan skillnad än den redan beskrivna.
upplever du någon skillnad gör du något fel i dina övriga inställningar.
 
Estethia skrev:
antingen är canon riktigt dålig (själv plåtar jag med nikon), eller så har du missat något ang. ridåsynk.
den enda skillnaden mellan synk på första och andra ridån har redan tagits upp.
det ska INTE vara någon annan skillnad än den redan beskrivna.
upplever du någon skillnad gör du något fel i dina övriga inställningar.

Vad som är "rätt" eller "fel" är ju högst subjektivt. Det finns INGEN mall hela i världen som säger att man MÅSTE använda synk på första ridån eller tvärtom. Om jag tycker att det blir bra, eller bättre - så är det ju rätt för mig. Dessutom fungerar det precis så som jag beskriver.

O ja, Canon är riktigt dålig i kombination med blixt. Där är Nikon inte bara bättre, utan JÄTTEMYCKET bättre (allmänt känt).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.