Magnuz
Aktiv medlem
Jag har tagit mycket digitalbilder med min Canon EOS 300D men inte framkallat något mer än testbilder, skickade in lite bilder till labb för framkallning (proprint) och valde matt papper och vit kant och det blev kanonbra, men färgerna på en av bilderna blev inte alls bra. Jag har en LG Flattron L1910B platt TFT-skärm och har inte färgkalibrerat den. Jag tycker det är svårt att veta hur man får färgerna bra vid utskrift, vad tycker ni jag ska göra? Färgkalibrera skärmen med något program? Köpa en bättre TFT-skärm som visar bilderna bättre?
Jag skickar med en testbild, blåklockan är blå på min skärm , men lila på papperskopian, färgen skiljer sig mycket, kopian är blek i färgerna..
Hur gör ni?
Problemet är inte bara just denna bilden utan framtida bilder som man ska skicka in osv. Jag erkänner att jag är ganska ny på detta med digitalfotografering på denna nivå, med begrepp som RAW, Adobe RGB, sRGB osv. osv. men jag har lärt mig grunderna...
/Magnus
Jag skickar med en testbild, blåklockan är blå på min skärm , men lila på papperskopian, färgen skiljer sig mycket, kopian är blek i färgerna..
Hur gör ni?
Problemet är inte bara just denna bilden utan framtida bilder som man ska skicka in osv. Jag erkänner att jag är ganska ny på detta med digitalfotografering på denna nivå, med begrepp som RAW, Adobe RGB, sRGB osv. osv. men jag har lärt mig grunderna...
/Magnus