Annons

Analogt hus...men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Nu har jag helt hastigt och lustigt blivit intresserad av att fota analogt också...Inte bra...(inte bra för libran). Vi snackar Nikon...jag har ju en Nikon FM men tycker att den är en aning "hedenhös". jag vill ju ha en AF-kamera..men till rimmlig kostnad. Vad i hela fridens namn skall jag kolla efter?? Har ingen som helst koll på den fronten...det får ju inte kosta skjortan å ena brallan heller...

Några förslag??

Hej!

Köp en Nikon F80 eller ännu heller en F100. F80 kostar i bra skick 3000:- och F100 5-6000:-.

Ska du ha ännu billigare är F65 ett bra val, drygt tusenlappen.

//Marcus

Hej
Jag har en Nikon F90X. Tror att den anses ligga mellan 80 och F100. Den är nog en av föregångarna till F100. Finns också till hyfsade priser begagnat. Är helnöjd med den.
w

Ok...jag skall undersöka ´husen lite närmare på nätet...det kanske finns några gamla tester kvar...Min FM är ju en stridsvagn utan dess like...men saknar AF efter att ha skjutit 3000 bilder med D70:n. Skall gå en mörkrumskurs i höst och se vad det ger...har blivit såld på SV...

F90x,nej huf och huff,,

F90x ger jag inte många ören för personligen, AF,en uppför sig hysteriskt nervöst som en ung varghund vid första löpande tikkontakten,, Inger noll i förtroende. (Tilläggas bör att exet jag reffererar till var en F90x representativ och i nyskick).
F100 uppför sig däremot som en modern kamera skall men kostar såklart en slant.
F4 är ett mycket bra alternativ, om inte just snabb AF är prio!

Mvh Niclas,

jag törs inte ens berätta vad jag lagt ner på min digitala utrustning, men nu börjar fan brunnen sina kan ni fethaja!...Därför söker jag en kamera som en fattig snubbe kan betala av på 60756057 månader..max 35:- i mån.
Närå..skojsade bara ...men en bra analog kamera med autofokus som är värd namnet...och billig!

Hupp!

Kan du tänka dig en lite äldre modell men där du riktigt mycket kamera för pengarna ska du titta på en F801s. + Stabil, bra exponering, gedigen, har den mesta funktionalitet, kan fås för en mycket billg peng - Ingen spegeluppföljning, AF har blivit snabbare.

Lycka till med ditt val.

F4

Fotar mest med D100 men kommer aldrig att göra mig av med min F4. Fantastisk kamera!

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/body/f4/f4_1.html[/URL]

Visst.
F4,an ÄR en kamera som ingiver stort förtroende.
Att den är lite tung kan ju vara en nackdel mEn bakom en telelins så är det ju enbart en fördel.

Mvh NIclas,

Håller med att F4 är ett bra val.
Men om ekonomin inte är den bästa, lägsta pris för en F4 ligger väl kring 3500:-, så är F601 ett mycket bra alternativ. (har tyvärr ingen prisbild för 601:an)
F601:an är också bakåtkompatibel för manuell optik, lika som F4.

Voine, voine...Nu är jag ambivalent som aldrig förr...jag får nog ta mig tid att ordsentligt undersöka vad som finns till buds...och vad som kan vara intressant. Men tack alla ni som bemödat er med att ge era synpunkter på olika kameror...

Fotosidan är en guldgruva...

Kenta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar