alf109
Aktiv medlem
Det låter som bekvämt önsketänk. Mina negativ klarar sig själva, jag slipper bekymra mig. Jobbet är gjort.
Tittar vi på vad generationers ointresse har gjort med ett antal historiska verk blir jag ännu mer angelägen om att se till att de faktiskt intresserar sig. Enklast är att se till att intresset finns, t.ex genom att sprida bilderna och göra dem så lätta att betrakta som möjligt. Är man orolig för sitt digitala arkiv föreslår jag att man gör papperskopior av alla viktiga bilder som extra backup och ser till att de får datumstämpel och kommentar på baksidan. Då är det definitivt inga problem att fatta vad man betraktar.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? menar du att det inte är någon idé att ha tidsbeständiga original eftersom du på nått sätt vet att de ändå inte kommer att intressera någon i framtiden? Eller vad är det du försöker säga? Och ser du en motsättning mellan att göra kopior och att ha tidsbeständiga original? På samma sätt som jag antar att du inte raderar dina raw-filer så fort du gjort en utskrift slänger inte jag mina negativ när jag gjort en kopia.
Om man hårddrar ditt resonemang finns väl inte så stor mening med att fotografera över huvud taget, eftersom det ändå enligt dig knappast kan intressera någon?