Jag antar att det är Fotos Christian Nilsson?
När jag städade ur min mors föräldrahem hittade jag en kartong med gamla negativ som var runt 70 år och det var inget fel på de neggen. Mina egna hårddiskar däremot lär man få problem att läsa om 70 år skulle jag tro. Att kunskapen om negativ skulle raderas för mänskligheten om några generationer håller jag för ytterst osannolikt.
Att digitala arkiv kommer att gå att bevara hur länge som helst om man har rutiner för det är nog inte heller något som någon ifrågasätter, problemet är väl att ganska få har sådana rutiner? Och även om jag köper tjänsten av någon firma, hur säker kan jag vara på att dels firman finns kvar över tid och dels att någon annan bekymrar sig för att ta hand om abonnemanget över tid när man inte är med själv?
Styrkan med negativa svartvita material är just att de överlever väldigt länge utan att man behöver göra något. Inte att de skulle vara bättre än om man hade tidssäkrade rutiner (hur nu sådana skulle se ut) för sina digitala filer.
Precis som att det sannolikt inte finns läsare för dina hårddiskar om 70 år (om vi nu förutsätter att de ens fungerar vilket också är osannolikt) så spelar det inte så stor roll ifall någon i framtiden fortfarande har kunskap om vad negativ film är för något. Finns det inga apparater som kan förstora upp dem och reproducera dem på ett lämpligt material har man ingen glädje av att de håller i 70, 700 eller 7000 år.
Mina barn har aldrig sett negativ film. Och även om jag någon gång förmodligen kommer att visa dem högarna med plastremsor som ligger undanstoppade i mina garderober, så är chansen att de låter sina garderober bli lagringsplats för mina negativlådor tämligen liten. Om inte annat är det stor risk att de städas undan och slängs av någon respektive (make/maka) som inte bryr sig nämnvärt av den släktgrenens historia. Till exempel vid en flytt.
Och om det mot förmodan skulle bli så att de värderar de där märkliga plastremsorna (som de inte kan titta på i en dator, på en skärm eller vad det nu finns för betraktningsmedium i framtiden) så högt att de beslutar sig för att låta lådorna hänga med genom livet, krymper sannolikheten för varje generation att de överlever. Mina barnbarns barn (om jag får några) har aldrig hört mig berätta om negativen eller vad de föreställer. Hur ska de motiveras att spara något som kräver speciallösningar för att betrakta?
Att hårddiskar vi äger just nu inte går att läsa om 70 år saknar i stort sett betydelse. När nästa generation lagringsmedium dyker upp (låt säga 3D-kuber av något material med extremt hög informationstäthet och beständighet) kommer övergångsperioden mellan våra CD/DVD/Blu-ray skivor till det nya mediet att vara mer än tillräckligt lång för att alla ska hinna föra över sina digitala bildarkiv. Och samma sak vid nästa generationsväxling inom lagringstekniken. Och det kommer att bli enklare och snabbare för varje skifte, eftersom både backup-program och dataöverförings-/skrivhastigheter förbättras.
Eftersom det är lätt att dela med sig av de digitala bilderna till våra barn, barnbarn och andra släktingar är det mycket större chans att någon ser till att bildarkivet uppdateras med jämna mellanrum. Att information om fotograferingsdatum och mina anteckningar och sökord dessutom finns inbakad i bildfilen (exif-info) gör också det mycket enklare för de framtida generationerna att hålla koll på släkthistorien. Och därmed blir intresset för bildernas bevarande större.
Jag hyser inga illusioner om mitt analoga bildarkiv utan tänker se till att rubbet digitaliseras innan jag lägger hatten på hyllan för gott.