Annons

Analogt/digitalt Minoltasystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har använt Minoltasystemet och dess analoga kameror i olika versioner som kommit ut på marknaden sedan 1977.

Om jag skulle köpa en ny digital systemkamera av märket Minolta innebär detta att alla objektiv från det analoga systemet är kompatibelt (passar)?

Överenstämmer brännvidderna? D.v.s är ett 50 mm normalobjektiv på ett analogt kamerahus motsvarande på ett digitalalt?

Brännvidderna på en Dynax 7D gångras med 1.5x för att få fram motsvarande bildvinklar som för småbild.

En 50mm ger alltså motsvarande 75mm bildvinkel för småbild.

Tommy Lindholm skrev:
Jag har använt Minoltasystemet och dess analoga kameror i olika versioner som kommit ut på marknaden sedan 1977.

Om jag skulle köpa en ny digital systemkamera av märket Minolta innebär detta att alla objektiv från det analoga systemet är kompatibelt (passar)?
Det beror på vilket system du menar, sedan 1977 har det passerat två olika minoltasystem. Ett objektiv från 1977 kommer inte att passa eftersom det i så fall är till deras gamla system utan autofokus.

Minolta bytte objektivfattning 1985(?) när de lanserade sitt autofokuserade system. Objektiv som är byggda för det systemet passar.

Ser nu i din profil att du har både MC/MD- och AF-grejer, så ovanstående var knappast någon nyhet för dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar