Jag tycker att du ska kolla på Sigmas 18-50 f/2.8 också. Det ska ha bättre bokeh än Tamron, men inte vara riktigt lika skarpt. Personligen tycker jag att det överväger.
Mot 18-70, så är båda gluggarna ljusstarkare och har mindre brännviddsomfång. Jag kommer att förr eller senare uppgradera mig med ett 2.8, för jag tycker att 3.5-4.5 ofta är för ljussvagt.
Och ang. kameran tycker jag att du ska satsa på MINST D80, eftersom att du har en F4 nu. D80 är som en "D200 light", dvs den har samma sensor (2 kanaler mot D200s 4...), den har inte vädertätning, den har inte ljusmätning med manuella gluggar (något jag saknar). Det är väl de största skillnaderna. Jag kan ha glömt några.
För mig motiverar (efter 3/4 år med D80) skillnaderna att så snart som möjligt uppgradera till en D200/D300, för att jag då får vädertätning och ljusmätning med mitt tele och ev. andra , framtida, manuella gluggar.
Ah, jag glömde att D200 visar vilket ISO man har ställt in i sökaren. Det är också en sak jag saknar i D80 (Det går att få, men man måste trycka in en knapp för att visa det...)