Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analoga minolta-objektiv OK till DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Jag har fått intrycket att Sony A100 är en alldeles utmärkt DSLR, som dessutom inte kostar skjortan. Funderar därför på att köpa en A100 när jag i april åker till Tokyo.

Har en välskött gammal Minolta XE-1 med MD Rokkor 50mm/1.4 - skulle vara trevligt om jag kunde använda detta ljusstarka objektiv även på A100!

Jag undrar nu, rent generellt, vilka analoga Minolta-objektiv som går att använda på digitala kameror, typ Konica-Minolta och Sony DSLR?

Och om det går, är det något jag då särskilt bör tänka på?

(Ledsen om jag startar en tråd som ev redan finns...)

Dessvärre passar inte de äldre objektiven.

Då Minolta började tillverka autofokuskameror 1985 införde de en ny fattning, den s.k. A-fattningen.

Så det är enbart de objektiven som är tillverkade 1985 och senare som utan vidare passar och fungerar även med de digitala systemkamerorna.

Det ska visst finns adaptrar att köpa, men då förlorar du det mesta i automatik.

Ulf Hermod skrev:
Jag har fått intrycket att Sony A100 är en alldeles utmärkt DSLR, som dessutom inte kostar skjortan. Funderar därför på att köpa en A100 när jag i april åker till Tokyo.
Det kan bli svårt att hitta en ny A100 då det är en modell som har utgått. Närmast är A200 eller A300/A350 om du vill ha "live view" med rörlig LCD.

Re: Re: Analoga minolta-objektiv OK till DSLR?

Göran Larsson skrev:
Det kan bli svårt att hitta en ny A100 då det är en modell som har utgått. Närmast är A200 eller A300/A350 om du vill ha "live view" med rörlig LCD.
Finns alldeles säkert nån fotohandlare i japan som har den, dom har allt.

Sony AF 50/1,4 till A100?

Okej, gamla Rokkorobjektiv går alltså inte att använda på A100.
Om man nu absolut vill ha en ljusstark (fast) glugg, är det kanske en Sony AF 50/1,4 man ska satsa på då?
Dyr? Bra?

Re: Sony AF 50/1,4 till A100?

Ulf Hermod skrev:
Okej, gamla Rokkorobjektiv går alltså inte att använda på A100.
Om man nu absolut vill ha en ljusstark (fast) glugg, är det kanske en Sony AF 50/1,4 man ska satsa på då?
Dyr? Bra?
Precis; dyr, bra.

Begagnade Minolta 50/1.7 är väldigt populära, kostar oftast runt 700kr.

Finns ju även begagnade Minolta 50/1.4.

Jag letade väldigt länge efter en sådan adapter, och nyligen fick jag ett tipps var ma kan hitta en. Kolla:
http://cgi.ebay.com/Adapter-for-MD-...ryZ15215QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jag betalade med paypal, och adaptern kom efter 10 dagar, inga problem. Som nämnts tidigare, så är det en korrigeringslins i adaptern som behövs för att man ska kunna fokusera på oändligt, den skapar också en viss brännviddsförlängning.

Jag köpte den för att kunna använda min makrobälj, så det är troligt att jag knackar bort glaset så småningom.

Du bör absolut köpa adaptern, så att du kan testa dina gamla objektiv på den nya kameran. Jag tror däremot att du ganska snart kommer ersätta dem med nya autofokusobjektiv.

Minoltas 50mm f/1,4 är ett mycket bra objektiv, bättre finns knappt.

Det är därför tämligen dyrt begagnat idag, men värt pengarna, anser jag.

Jag hade en till mina analoga systemkameror, och den var i världsklass. Det var inga problem att sälja den, den har ett gott rykte.

Enligt uppgift fungerar den mycket bra även med digitala systemkameror.

Med A-fattning?

Franz, när du nämner Minolta 50mm f/1,4 - menar du då generationen före eller efter 1985, dvs med eller utan A-fattning?

ska du till Tokyo och köpa kamera så ska du ju verkligen inte köpa en A-100..Då är det bättre om du satsar på en A-200 alt A300/350 om du som sagt vill ha Live view.

Live wiew har du ju nytt av om du ska ta macrobilder eller kolla "vitbalansen" vid dålig belysning etc.

Ps.Dålig engelska.Ds

Hej,
Den gode Anders brukar ha rätt i det mesta när det gäller MINOLTA/SONY, men ej i det här fallet.
För det går att få ypperliga bilder med MC/MD-objektiv och adapter (med lins). DOCK - och detta är viktigt - krävs BRA MC/MD-objektiv. Helst ljusstarka. Har tagit enastående bilder med mitt Minolta MC Rokkor 58mm F/1.2 och mitt 58 F/1.4 och inte minst MC 85 F/1.7. Gamla objektiv som fortfarande håller mycket hög kvalité rent optiskt.
Att automatiken går förlorad gör mig ingenting, tycker att automatik överhuvudtaget är ett väldigt överskattat (och onödigt) fenomen.
Mejla gärna, Ulf, om du vill veta mer. Kan skicka över lite bilder tagna med t ex MC-objektiv + adapter + Sony A100.
---
skärpemässigt är t ex Minolta MC 58 F/1.2 ÖVERLÄGSEN Minolta AF 50mm F/1.7 trots att gluggen säkert är minst 30 år gammal.
Ändå vill jag hellre rekommendera Minolta AF 50 då den är billig och lättare att få tag på. Och ibland, någon enstaka gång, kan faktiskt automatik vara bra att ha :)

Vad exakt försvinner med adapter? Hur fungerar exponeringsmätning, bländarval osv?

//Robin

man tappar nog lite, lite ljus, jag skulle tro att adaptern ger 1,1x brännviddsförlängning, det är min (icke vetenskapliga) erfarenhet.

--
bländare ställer man in manuellt via bländarringen på objektivet. hur kul som helst. Full kontroll. Ljusmätning funkar i A- och M-läget. Men jag kör mest slutar-prio ändå.
Automatik är bara besvärligt. det är roligare att tänka själv. Sedan jag började "adapter-fota" som jag kallar det, har jag lärt mig hur mycket som helst. Har faktiskt en gammal Dynax 7D enbart som adapterkamera. Använder Minolta 58 F/1.2, 28 F2, MD 50 F/1.4 samt det otroligt skarpa makrot Rokkor F4. Och ett gammalt fint Tokina 80-200 AT-X F/2.8. Plus den ruggigt prisvärda 35-70 F/3.5 (går att köpa för en dryg hundralapp).
Använder också en hel del Tamron adaptall 2-objektiv, 24 F/2.5, 70-210 F/3.5 (underbart bra), 70-150 F/2.8 Soft Focus (OTROLIGT bra objektiv).
--
använder min Sony A100 (som ska uppgraderas till en A350 under våren) som automatik-kamera. Den har ju betydligt snabbare AF än D7D också.

Låter kul! Hade dock varit lite trevligare med en något bättre sökare på a100 om man ska börja hålla på fippla med manuell fokus...

Går det att få tag på en adapter i Sverige? Är inte allt för high på det här med ebay och paypal...

//Robin

just därför jag sparat min Dynax 7D, eller sparat och sparat, köpte en till när min gamla gick sönder. Sökaren är förträfflig.

Jag skrev att min är från 1985. Det är alltså första generationen eftersom det är då A-fattningen kom.

Tokyoresan

Jag ska kanske ändra strategi inför Tokyoresan? Om jag köper en ny DSLR i Tokyo får jag väl med mig hem på flyget 2-3 kg hus, objektiv, sladdar, manualer etc. Istället tänker jag leta efter ett bra objektiv, gärna ljusstark fast optik, nytt eller begagnat.
Och efter hemkomsten: - Nu när många A100-ägare antagligen funderar på att gradera upp sig till A200/A300/A350/A700 ska det väl gå att finna en begagnad Sony A100 till ett bra pris...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar