Annons

Analoga mellanformatskameror [rubrik bytt från "Holga 120"]

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Jag råkade köpa en rulle 120 film istället för 135 film och blev därmed sugen på att köpa en smidig och billig kamera.

Problemet är att alla mellanformatskameror jag hittar är antingen nya och skitdyra eller riktigt gamla.
Däremot en ny holga 120 kan man ju få för 500 kronor.

...så tar den bra bilder?

Kaffebrus har listat den som en leksakskamera
 
En enklare "riktig" mellanformatare som en Mamiya 645 eller liknande kostar förvisso ett par tusenlappar, men du får ju ut samma pengar när du säljer den igen...


Bildexempel på Holga-bilder är bara en googling bort. Ofta kreativa. :)
 
En enklare "riktig" mellanformatare som en Mamiya 645 eller liknande kostar förvisso ett par tusenlappar, men du får ju ut samma pengar när du säljer den igen...


Bildexempel på Holga-bilder är bara en googling bort. Ofta kreativa. :)

Det är i och för sig en tanke.

jag har idag en 300X, dvs småfilmskamera som jag använder för skojs skull då och då i studion. Jag kanske tar 10 exponeringar under en fotosession för att sedan återgå till min digitala.

Jag tror att med en mellanformatare så skulle jag ta max fem bilder per fotosession.

Om det inte är så att jag blir helt hänförd av kvalitén jämfört med 35mm analog och jämfört med min 50D som inte ens är småbild utan ännu mindre :)
 
En gammal, men fungerande bälgkamera/tvåögd spegelreflex kan du säkert låna av någon äldre släkting eller köpa på en loppis. (Be om hjälp med att kolla att den är okej och med att ladda den av någon som kan). Om du inte är särskilt intresserad av toy-camera-konceptet är det nog så kul. En Holga är inte mer "modern" än en bälgkamera, den är ju ofta tekniskt mer avancerad med bättre skärpa och fler slutartider. Dessutom kommer du billigare undan. Det tekniska kunnandet som en Holga kräver är detsamma som du behöver till en gammal mellanformatare utan inbyggd ljusmätare.
 
Om man kan hitta en 6x6-kamera med schaktsökare så får man ju prova på ett helt nytt sätt att komponera bilder (på dubbla vis). Det kan öppna ögonen för lite nya infallsvinklar.
 
Jag ska förklara mitt behov lite närmare.

Jag fotograferar nästan bara i studio och tänkte köra uteslutande med antingen Tri-X 400 eller någon ISO 100 svartvit film alternativt ISO100 färgfilm.

Det innebär att vad ljusmätning och sånt anbelangar så tar jag först bilder med min digitala kamera för att sedan ta bilder med samma inställningar med den analoga.
 
Med en Holga blir du nog inte så hänförd av bildernas tekniska kvalitet. Du har väl läst recensionerna på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7509 ?

Det är nog ingen seriös kamera...

Jag fick ett infall när jag läste om den på kaffebrus fast dom vill ju sälja naturligtvis.
Jag får nog vänta tills ekonomin tillåter en Mamiya.

Jag har läst mig till på olika ställen att det verkar som att objektivet till Holgan är av plast
 
Holga 120 har endast en slutartid och en bländare. Inte speciellt mycket att välja på alltså. Men det är en seriös kamera som man väljer för dess speciella optiksa egenskaper (kantoskärpa/vinjettering mm) när man vill ha dom. Vill man ha större valmöjligheter vad gäller slutare och bländare (1/100 + B och bl 8) kan man t.ex (om man är händig) montera optiken på en bälgkamera med flera tider att välja på. Annars kan man köra med flera Holgor samtidigt med olika film i för att underlätta.
 
Kan rekomendera Diana f+ som även finns på Kaffebrus :) Den är lite roligare än holgan och har även 3 bländar inställningar och 2 slutartids alternativ + att den är mycket snyggare än holgan :)
 
Tror inte det var varken Holga- eller Diana-effekterna i bilderna som efterfrågades, utan mer en skaplig och billig normal mellanformatare för studiofotografering.
 
En gammal ikoflex tvåögd spegelreflex har jag använt i studio med finkornik film.
Fantastiskt bra bilder som går att förstora hur mycket som helst.
En dylik får du för några hundra.
 
Jag vill ha en rätt automatisk kamera.

Dvs, jag uppskattar automatiken i min Canon EOS 300X där jag enkelt ställer slutare och bländare och där filmen spolas automatiskt.
Dock är det ju en 35mm film och således inte mycket större dynamiskt omfång än min Canon 50D (som visserligen är APS-C men som utnyttjar storleken på ett bra sätt)
 
Hur automatiserad är Mamiya?
Bara att sätta i filmen och den spolar fram automatiskt eller måste man stega fram själv?


Kan man köpa en Mamiya 645 från 60talet och om tio år fortfarande använda den och sätta på ett digitalbakstycke?
Är det någon skillnad på gamla 645'or och nytillverkade eller är det samma sak?
 
Diana F+

Hej, eftersom det verkar vara många med erfarenhet av DianaF+ här har jag lite frågor om framkallningen.

Jag framkallar inte själv och tänkte att det var ju bara att lämna in den på en fotoaffär, så var dock inte fallet. Efter mycket letande hittade jag en fotograf som skulle framkalla dem. När jag skulle hämta upp framkallningen hade jag enbart fått negativ. (som jag dessutom betalade 60 kr för). Ville jag ha foton på papper skulle det kosta 15 kr/bilden.

Kostar det verkligen 300-400 spänn att framkalla en rulle foton (16 bilder)till det här eller var denna fotograf väldigt dyr? Vart kan man annars vända sig? Tips?

Finns det kurser att gå i fotoframkallning?
 
Hej, eftersom det verkar vara många med erfarenhet av DianaF+ här har jag lite frågor om framkallningen.

Jag framkallar inte själv och tänkte att det var ju bara att lämna in den på en fotoaffär, så var dock inte fallet. Efter mycket letande hittade jag en fotograf som skulle framkalla dem. När jag skulle hämta upp framkallningen hade jag enbart fått negativ. (som jag dessutom betalade 60 kr för). Ville jag ha foton på papper skulle det kosta 15 kr/bilden.

Kostar det verkligen 300-400 spänn att framkalla en rulle foton (16 bilder)till det här eller var denna fotograf väldigt dyr? Vart kan man annars vända sig? Tips?

Finns det kurser att gå i fotoframkallning?

Att få en film framkallad för 60 spänn av någon annan tycker jag är billigt. Gör du det själv kostar det kring 10-15kr för kemin. Framkallningsdosan som krävs kostar dock bara ca 200-300 kr ny. Håller en livslängd. Sen behöver du en scanner att scanna negativen (om du inte vill skaffa mörkrum och kopiera själv vill säga, men vill du ha in bilderna på billigaste sätt i datorn krävs ändå en scanner). Se till att scannern tar 120-remsor. Bra och rel billig scanner som tar mellanformat: Canoscan 8800F. Pris ca 2500:- ny.
 
Tack för tipset

Tack för tipset!

Första gången jag använde den här kameran, jag fick den i julklapp förra året. Framkallade en film i Holland där hela kitet med framkallning och bilder kostade 150 kr, därav att jag reagerade på priset. Tills jag köper scannner blir det nog alldeles för dyrt att framkalla hos fotograf (om man vill ha utskrivna fotopapper).

Som sagt, tackar ödmjukast för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.