Annons

Analoga mellanformatskameror [rubrik bytt från "Holga 120"]

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag längtar tills dess att digitalt mellanformat blir billigare, då kan man sluta tänka på framkallningskostnader :)

Digitalt mellanformat lär aldrig bli så billigt att kostnaden för det understiger det du idag får ge för en proffessionell analog mellanformatskamera och en proffessionell mörkrumsutrustning (om du nu väljer att kopiera själv istället för att scanna och skriva ut). Du lär dessutom få en stor summa över till att lägga på film, kemi och papper och en jättebra scanner samt skrivare.
 
Digitalt mellanformat lär aldrig bli så billigt att kostnaden för det understiger det du idag får ge för en proffessionell analog mellanformatskamera och en proffessionell mörkrumsutrustning (om du nu väljer att kopiera själv istället för att scanna och skriva ut). Du lär dessutom få en stor summa över till att lägga på film, kemi och papper och en jättebra scanner samt skrivare.

Kostnaden kommer aldrig att understiga en analog.

Däremot så hoppas jag på att dom kommer att bli billigare än vad dom är nu, något annat har jag inte sagt :)
 
Ska man skicka iväg filmerna för framkallning och även låta andra skriva ut/kopiera bilderna, då kan jag hålla med om att man behöver oroa sig för framkallningskostnaderna. Jag skulle t.ex inte kunna ha genomfört mina två senaste utställningar om jag låtit andra framkalla eller skriva ut bilderna till samma kvalitét som jag får när jag nu gör det själv i mörkrummet. Det skulle blivit mångdubbelt dyrare och det har jag tyvärr inte råd med. Inte ens om jag fotat digitalt och skickat bilderna för utskrift till samma kvalitét som jag får i mörkrummet skulle jag haft råd med det. Och då ska man ändå ha i tanke att jag nu lagt ut mellan 10.000 - 15.000 kr för vardera utställningen redan idag (en stor del av den summan är ramar och syrafria passepartouter). Med högkvalitativ utskrift på proffsfirma, och till likvärdig hållbarhetskvalitét, skulle den kostnaden flerfaldigas.
 
En Lubitel 166 kan man få för 55 dollar + frakt på ebay (buy it now-pris). Finns kanske billigare också.
 
Kiev 60 kostar inte så mycket och har sjysst optik, hade nog köpt det före holga. Finns i hottad variant från Arsat och kostar lika mkt som originalet, prismasökare med ljusmätare och ttl ingår... http://araxfoto.com/cameras/arax-60mlu/

Hur är sökaren (TTL-prismat) på kiev 60?
framförallt funderar jag på "eye relief"-vad-det-nu-heter-på-svenska, kan man se hela bilden med glasögon?

Och hur ligger det till med den här saken för motsvarande begagnatalternativ? (Mamiya M645 etc..)
 
Hej, jag har använt en kiev med skorstenssökare. Jag har inga glasögon till vardags så jag har inte en aning.

Har du råd så sikta på mamiyas nyare kameror, de är roligare än kiev.

Jag har för övrigt ångrat mig. Hellre holga än kiev. :D
 
Jag har en mamiya 645 1000s med AE-prisma och 80/2,8 som inte direkt går het just nu som nån skulle kunna få hyra för en symbolisk summa ifall denna vill testa mellanformat utan lägga ut så mycket pengar.

Skicka mig ett mail isf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.