Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analoga kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Hej!


Vilka fler fotar till vardags med analog kompakt?
Vad har ni för erfarenheter av analoga kompaktare - favoriter?


Har själv en olympus mju ii 35mm. Strålande kamera, men helt löjligt liten sökare. En charm i det också, då det ofta blir 100% magkänsla och därmed lite mindre stelt. Det är, för mig, otroligt skönt och tillfredsställande!
 
Jag hade en Minolta AL-F en gång i tiden som var min lärokamera. Inte den första jag fotograferade med, men det var den som jag använde mest i början av mitt fotograferande.

Mycket senare (efter att ha använt spegelreflexkameror rätt länge) köpte jag en Canon MC eftersom den var liten och lätt, och den använde jag rätt mycket i många år.

Båda dessa kameror var hel- eller halvautomatiska och saknade helt manuellt läge, men det spelade inte så stor roll. Huvudsaken var att de var bekväma att ha med sig.
 
På din första fråga svarar jag: Vi använder inte film idag....

Min Canon 135 Prima var inte så dum men det var på stenåldern jag använde denna. Har den kvar dock.
 
Kompaktkamera innebär nästan ofrånkomligt liten sökare.

Jag använde min Olympus XA som vardagskamera ett tag, den är dock mindre än din mju. Där uppskattade jag dock mätsökaren så att man iaf kunde styra över något.
 
Jag hade flera men en Pentax 115 fick följa med till Australien 1997 och med den tog jag 7 rullar, smidigt och behändigt i stället för den större Minolta 6000 i att släpa på.


Första Digitala kompakten var allt väldigt rolig att fota med, tänk att direkt kunna se bilden man just tagit, helt otroligt faktiskt. Analoga kameror med film har sin charm, men det är några år sedan jag använde en sådan, dom sista bilderna var med en Canon AE-1 fast det var en Systemkamera, jag fick den efter brorsan som köpte digitalt.


Yashica T4 och T5 mins jag som mycket fina kompakta kameror, populär som andra kamera bland kunniga.



//Bengt.
 
Har en Rollei 35S som "vardagskamera", otroligt roligt att fota med och zonfokus är inget större problem. Min klart mest inspirerande kamera. Det är mycket sällan någon bild är felfokuserad, även på större bländaröppningar. Tränar man på att uppskatta avstånd blir man ganska snabbt bra på det och bländar man ned så blir skärpedjupet rätt snabbt så stort att även en feluppskattning ger skärpa i bilden.

Skaffade en Konica Hexar AF för ett halvår sedan och börjar gilla den mer och mer. I själva fotoögonblicket är den inte lika rolig som Rollei 35:an, men när man framkallat och ser resultatet är det alltid lika tillfredställande. Har hittills bara fotat dia med Konican och kan tillägga att i autoläge (P) så sitter exponeringarna nästan alltid.

Även om jag inte är någon stor vän av olika autolägen så måsta jag säga att Konicans "P-läge" är smått genialt. Man ställer i önskat bländartal och då blir det detta så länge det ligger inom slutartidgränsen (som man själv kan välja). Inställt på bländare 5.6 och nedre gräns 1/30-del så innebär detta att så länge en bild kan exponeras med dessa förutsättningar blir det så. Krävs längre slutartid öppnar kameran bländaren ett steg (eller fler, om det är nödvändigt). Mycket bra enligt mig. Som jag har förstått det är detta en ganska unik variant av P-läget.
 
Ursäkta, ingen kompaktkamera, men min favorit är en Olympus Pen F halvformat och med pannkaksobjektivet blir den rätt liten :)
 
Jag hade en Olympus mju:2 och den var rolig att fotografera med. Men det var INTE roligt när man fick bilderna, den lyckades ta mig fan aldrig fokusera rätt. Jag har faktiskt tröttnat på analoga kompaktkameror sen.. Har iofs en Konica MT-9 som faktiskt fokuserar precis där man lägger "mitt-pricken" i sökaren. Men tyvärr underexponerar den grovt ibland, och överexponerar grovt ibland, vilket iofs kan vara rätt kul.. Men när man vill att det ska bli en bild där man kan se vad man fotograferat för något så går den inte att lita på.

Nä, kör numera en digital m43 kamera eller en Nikon J3 som mina "go-to" kompakter. Blir alltid bilder som går att använda åtminstone, även om de är fruktansvärt själlösa.
 
Jag har en Olympus AF10 Super som resekamera när jag inte har plats för en mellanformatkamera.

Allt är automagiskt, det enda man behöver fundera på är om man vill slå av den inbyggda blixten. Det blir skarpa och fina bilder med den också.
 
Min favorit är Minolta Hi-Matic 7sII. Optiken är fin och det är roligt att kunna påverka bilden med inställningarna.

Har ett par mju, en med fast optik och en med zoom. Men jag tycker att det inte är kul att fota när kameran sätter alla instllningar automatiskt. Därför tar jag hellre en större kamera med kontroller.
 
Bytte av bekvämlighetsskäl Olympus OM2 mot Olympus XA någon gång i början av 90-talet innan jag gick over till digitalt kring sekelskiftet.
Visst var det bekvämt att kunna stoppa den lilla XA'n i fickan, men nu när jag sitter och skannar gamla diabilder ångrar jag detta. Bildkvaliteten är inte så imponerande.
 
Hej!


Vilka fler fotar till vardags med analog kompakt?
Vad har ni för erfarenheter av analoga kompaktare - favoriter?


Har själv en olympus mju ii 35mm. Strålande kamera, men helt löjligt liten sökare. En charm i det också, då det ofta blir 100% magkänsla och därmed lite mindre stelt. Det är, för mig, otroligt skönt och tillfredsställande!

Min reservkamera Nikon Lite Touch 140ed, funkar alltid när den digitala krackelerar- tar kanonbilder på neg eller dia
 
..bra resultat :)

Hej,

Jag har ägt några kompaktkameror och har i slutändan valt att behålla min Hexar AF och Leica CM (tillsvidare).

Jag blev smått förälskad i mina Nikon 28ti och 35ti, men båda ligger en bit bakom min Leica CM när det kommer till bildresultat. Prövade Contax T3 en hel sommar tillsammans Leican, och den var fantastisk... men ändå ett steg bakom Leican.

Både mina Nikon ti och min Contax har jag valt att sälja, men behåller både min Hexar AF och Leica CM tillsvidare. Har faktist två stycken Hexar varav den svarta fortfarande ligger orörd i sin orginal box, som en vilande reserv :)

I denna "samling" är det Hexaren som hela tiden levererat och blir den som kommer följa med mig överallt. Leican kommer nog att säljas - men än så länge tycker jag väldigt mycket om dess enkelhet och har lite svårt att skiljas. Hexaren är kanske den mest kompletta "kompakten" som finns, och dess optik är mästerlig...

Mvh
Bill
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.