Annons

Analoga foton av fyrverkerier Sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Hejhopp, i det eviga sökandet efter att utvecklas vidare som fotograf så ligger det nu för trösklen att fotografera fyrverkerier på det riktigt riktiga sättet.

Visst visst även digitalfoto är riktigt, men möjligheten att manipulera resultatet där är så pass enorm numera att man knappt ens behöver ta foto för att skapa bild.
Så i år kommer digitalsystemaren att ligga hemma och istället tar jag ut min troföljare i form av Olympus OM-10.

Nu är det som så att detta rakt igenom är en lowtech-utflykt, vilket i ordets fulla mening betyder att jag ej kommer att inhandla ngn film som är speciellt anpassad för tillfället, utan kommer att hålla mig till basic tillgängligt.

Vilket denna gång då alltså betyder en fullt fungerande och fullt utrustad OM-10, ett stycke mekanisk trådutlösare för de långa exponeringarna, ett stativ förstås och väl utgången film för möjlighet till oväntade kaoseffekter - i form av KODAK TRI-PAN 400 TX.

Då jag nu då troligen kommer att använda mig av ett 28mm 1:2.8 med max f:16, så ställs jag undrande gällande hur pass långa exponeringar jag rent faktiskt kan ta vid 24-tiden med f:16 och ASA 400??

Utan då att det hela leder till oöverkomliga överexponeringar dvs.

Har inte direkt några tider att fömedla, man får nog prova sig fram för att vara säker. Men för att få lite svagt upplyst omgivning att också framträda på bl 16 och 400 ISO, behövs säkert relativt lång tid. Sen om du tänker scanna negativen, så blir ju dina möjligheter att fixa med bilderna i datorn efteråt, precis lika stora som om du fotar digitalt. Men för den skull är det ingen bra idé att "slarva" med exponeringen tror jag.

Har inte direkt några tider att fömedla, man får nog prova sig fram för att vara säker. Men för att få lite svagt upplyst omgivning att också framträda på bl 16 och 400 ISO, behövs säkert relativt lång tid. Sen om du tänker scanna negativen, så blir ju dina möjligheter att fixa med bilderna i datorn efteråt, precis lika stora som om du fotar digitalt. Men för den skull är det ingen bra idé att "slarva" med exponeringen tror jag.

Ohnej jag behöver allt lite mer info än så, de här negativen kommer ej att skannas alls - de skall tas in i mitt egna mörkrum och lekas med på oldschool-sätt, annars vore det ju ingen mening alls med det hela.
Jag är ej ute efter att få till ngr perfekta resultat - jag trivs i den kaotiska världen.
Men likväl så känns det som om mening med hela skulle fallera om jag får ut ngt alls som går att arbeta med.
Så det finns ingen möjlighet till att prova sig fram, då det trots allt bara blir fyrverkerier en dag om året.

Ja jag borde förstås även nämna om att foton skall tas ut över upplyst stadsmiljö - dock nattetid ja.

jag skulle tippa på ca 7-15 sekunder. Men varför mäter du inte upp ljuset med digitalkameran bakgrundljuset ej själva fyrverkerierna? När jag fotade fyrverkerier förut så mätte jag upp den totala tiden o satte kameran på bulb o använde svart skiva framför objektivet o valde själv vad som skulle komma med eller ej på bilden. Jag körde oftast med 100 iso film o bl 8 o runt 30 sekunder.

jag skulle tippa på ca 7-15 sekunder. Men varför mäter du inte upp ljuset med digitalkameran bakgrundljuset ej själva fyrverkerierna? När jag fotade fyrverkerier förut så mätte jag upp den totala tiden o satte kameran på bulb o använde svart skiva framför objektivet o valde själv vad som skulle komma med eller ej på bilden. Jag körde oftast med 100 iso film o bl 8 o runt 30 sekunder.

Ah, ja klart, så ska jag göra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar