Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog versus Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Det finns en del jämförelser mellan analoga och digitala kameror på nätet. De analoga hävder sig väl vid stort format & låg filmhastighet. Tidningen Ljud & Bild jämförde upplösning när EOS 1DS kom i första utgåvan (11 MPixel) med bla småbildsfilm och 6x7 film. 6x7 gav mer definitivt.
Troligen ger sista 1DS mer ändå (som analog glasplåt?). En jämförelse som jag ännu inte sett är dagens låg-budget. Vem ger bäst bild:
Kameramobil med 640x480 pixel eller en lådkamera (som kostade ca 20:- 1955). Nån som jämfört?

Per Hesselgren skrev:
.......Vem ger bäst bild:
Kameramobil med 640x480 pixel eller en lådkamera (som kostade ca 20:- 1955). Nån som jämfört?

Den här bilden är fotograferad med en kamera tillverkad kring 1960 och som jag betalde 70 kr för på Tradera. Optiken är en enkel trelinsig Agnar. Den ger förvånansvärt skarpa bilder ända ut i hörnen även vid ganska stor förstoring. Det är en inscannad mörkrumskopia i stl 21x21cm. Originalet är knivskarpt med fin detaljåtergivning och jag kan nog utan vidare förstora till ca 40x40cm utan att det ser luddigt ut. Men om bilden är bra eller dålig hänger som vanligt inte så mycket på det utan på annat.

Senast ändrad:
Re: Re: Analog versus Digital

Graal skrev:
Den här bilden är fotograferad med en kamera tillverkad kring 1960 och som jag betalde 70 kr för på Tradera. Optiken är en enkel trelinsig Agnar. Den ger förvånansvärt skarpa bilder ända ut i hörnen även vid ganska stor förstoring. Det är en inscannad mörkrumskopia i stl 21x21cm. Originalet är knivskarpt med fin detaljåtergivning och jag kan nog utan vidare förstora till ca 40x40cm utan att det ser luddigt ut. Men om bilden är bra eller dålig hänger som vanligt inte så mycket på det utan på annat.

Ja det var ett fynd! En kamera som klart har ett oerhört mycket bättre objektiv än en lådkamera.
Mina småbildsförstoringar blev aldrig skarpa vid 30x40 cm trots Tessar eller Minolta Rokkor. Den sista slog Tessar på alla bländare....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar