ANNONS
Annons

Analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon F6

Hejsan! Visst vågar du satsa på analogt!Allt har för och nackdelar..Jag gillar inte datorer t.ex å så uppskattar jag dia-bildens kvaliteter,de går ju alltid att scanna in bilder(med stora bekymmer dock:/ ) Tidskrävande dehär med datorer! Här på stolen fotar man väldit litet..

Tack Tommy nu känner jag mig lite lugnare,håller helt med dig om det där med datorer.
Man vill ju även behålla känslan att ladda kameran med film.

//Benny

Trådkapning

Jag lånar tråden och ställer en analogfråga som jag funderat lite på, mest av nyfikenhet.

Har kamerahuset någon betydelse för bildkvaliteten? Det är ju eg bara en "filmhållare". Analoga hus har ju en väldig spridning i pris...
Det finns ju rätt gamla hus som är snabba till bra pris. Jag såg tex en EOS 5 för 1000 spänn...

Det enda som primärt påverkar bildkvaliteten är eventuella vibrationer. Vissa kameror har bättre balanserade slutare, vissa har spegeluppfällnining.

Olika kameror har också olika sorters ljusmätare som kan ge dig mer eller mindre bra råd när det gäller exponeringen. Men det är ju en definitionsfråga om det är kamerans fel om man exponerar fel. Samma resonemang gäller ju också autofokusprecision.

Re: Trådkapning

Johan Carlström skrev:
Jag lånar tråden och ställer en analogfråga som jag funderat lite på, mest av nyfikenhet.

Har kamerahuset någon betydelse för bildkvaliteten? Det är ju eg bara en "filmhållare". Analoga hus har ju en väldig spridning i pris...
Det finns ju rätt gamla hus som är snabba till bra pris. Jag såg tex en EOS 5 för 1000 spänn...

Nä huset har ingen direkt påverkan på bildkvaliteten så länge allt fungerar som det ska. EOS 5 är en mycket bra kamera och så gammal är den inte. Den slutade att tillverkas för inte så länge sen.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.