ANNONS
Annons

analog motsvarighet till k20D

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag kanske kommer att behöva en analoga kamera inom en ganska snar framtid och skulle förstås gärna villa ha en pentax då jag kör med det digitalt. Jag är barnsligt förtjust i min k20 D och undrar vilken som är den analoga motsvarigheten (Mz?) så jag kan hålla lite koll på begmarknaden.

Ska du ha en analog Pentax tycker jag LX står i en klass för sig.
Utbytbar bra sökare riktig vädertätning och fin mekanisk känsla.
Kolla bara så den inte är drabbad av "sticky mirror" det är tydligen ganska dyrt att laga då gummitätningarna tydligen även är limmade så det är ett elände att få isär kameran.

Micke.

Det finns nog ingen SLR som är helt lik K20D i handhavande, men tex Z-1p tror jag är en av de som kommer närmast i känsla, tex genom att ha dubbla inmatningshjul.

Själv tycker jag det är roligare att använda gamla manuellt fokuserade SLR som komplement till DSLR. Små kameror med enormt stora sökare, tex ME Super eller MX som går att hitta till betydligt humanare priser än LX.

Små kameror med enormt stora sökare, tex ME Super eller MX som går att hitta till betydligt humanare priser än LX.

Letade fram min gamla MX häromveckan och fick en smärre chock när jag tittade i sökaren. Kom inte ihåg att den var så pass stor... Hade varit helt underbart med en sån sökare på nån av digitalarna.

Jag kör med en MZ-50 parallellt med min k20D, men MZ:an är mer som en bantad k100. Skulle vilja ha en av proffshusen t ex Z-1P, men dom är sällsynta och fortfarande rätt dyra.

Väntar fortfarande på möjlighet att testa min "nya" 645n, som troligen kan matcha K20D i bildkvalitet...

Pentax MZ-6 har mycket av det som K20D har, fast i ett enklare utförande och med enklare AF system. Pentax *ist, ja den analoga *ist, är som en analog version av *ist DS kan man säga.
MZ-S har den professionella byggkvaliteten...
Z-1p kommer närmast i handhavandet.
Ingen av dem har vädertätning.

Vilken är anledningen till att inte sökarna är så stor nu på digitala? Ren utrymmesfråga?

APS-C sensor innebär en mindre bild än 24x36 (och minsta sökarna har ju 4/3 systemet), för att få den större måste den förstoras mer och då blir sökarhuset stort. Jag tycker ändå Pentax har fått till en bra kompromiss i sin pentaprisma sökare som finns i *ist D, DS, K10D, K20D. Och K-7 är i princip samma men med 100% utsnitt istället för 95%.

Pentaspegeln, däremot, som finns i de billigare instegsmodellerna, den är rätt liten.

Även kameror med småbildssensorer har rätt små sökare jämfört med de bästa på analoga systemkamerorna från 70-talet. MX ha 0.97x förstoring på sökaren att jämföra med Canon 1Ds mk III med 0.76x. Men givetvis gör även en mindre sensor att sökarna blir klart mindre.

Men det är nog mest autofokusen man får skylla de mindre sökarna på eftersom det var när autofokusen kom på analoga systemkamerorna som sökarstorleken började minska. Ingen av Pentax analoga AF systemkameror har högre sökarförstoring än 0.80x.

AF:en sitter i sökarhuset så visst är det också en faktor att ta hänsyn till, allt mer elektronik och speglar för olika hjälpsystem i sökarhuset. Det ökar storleken och tyngden och tillverkarna vill ju göra så små som möjligt.

Men, nu tycker jag att att jämföra just med MX:en känns mindre rättvist då MX:en var Pentax bästa systemkamera på 70-talet som sedan avlöstes av LX:en.
Det var med manuella A-serien som sökarförstoringen blev lägre och detta utan massa elektronik i sökarhuset. Super A/Program A har 0,82x samma som efterföljande P-serien. Och MZ-kamerorna med pentaprisma har 0,8x. De med pentaspegelbox har 0,7 - 0,77x.

K-7 har 0,92x och 100% utsnitt. K10D och K20D samt *ist D och DS har 0,95x med 95% utsnitt. Ja Pentax krympte förstoringen för att få 100% utsnitt utan att sökarhusets storlek blev större.

Jag upplever sökaren i min *ist DS och K10D som fullt likvärdig och jämförbar med sökaren i MZ-5 och P30. 0,95x i de digitala husen och 95% mot 0,8x och 92% utsnitt i de analoga husen. Att förstoringsgraden för digitala husen är större utan att bilden upplevs som större beror på APS-C sensorns mindre bildformat än 24x36.

Även kameror med småbildssensorer har rätt små sökare jämfört med de bästa på analoga systemkamerorna från 70-talet. MX ha 0.97x förstoring på sökaren att jämföra med Canon 1Ds mk III med 0.76x. Men givetvis gör även en mindre sensor att sökarna blir klart mindre.

Men det är nog mest autofokusen man får skylla de mindre sökarna på eftersom det var när autofokusen kom på analoga systemkamerorna som sökarstorleken började minska. Ingen av Pentax analoga AF systemkameror har högre sökarförstoring än 0.80x.
Proffskamerorna hade relativt liten sökarförstoring redan på den analoga tiden och innan AF kom. T ex har Nikon F3 HP, utan AF, 0.7x sökarförstoring. Ni kan nog söka på vilken av Canons och Nikons analoga proffsmodeller som hellst och ni kommer att se att de inte har någon imponerande sökarförstoring jämfört med dagens digitala med samma sensorformat.

De var det man idag kallar entusiastkameror, som hade hög sökarförstoring. Antagligen ansåg tillverkarna att det inte var lika nödvändigt att glasögonanpassa dessa modeller. Dessutom hade de kanske mindre info i sökarna, samt att proffsen nog inte blev lika imponerade av stora sökare, som amatörerna, utan förstod att stor förstoring hade både för- och nackdelar.

Dessutom har jag för mig att i varje fall inte Canon har AF i sökarhuset, så det borde inte kunna påverka.

Olle

Proffsmodellerna hade väl 100% utsnitt eller rätt nära det, och det i sig kan ju vara en anledning att minska på förstoringen - för att få plats med ett större utsnitt, mer av bilden.

ok.
men behovet av en större sökare verkar ju vara en realitet hos många rent användarvänligt. mig också. man vill väl ändå se hur kompositionen är på ett så tydligt sätt som möjligt. jag är en glasögonorm också och hade gärna sett större sökare på bekostnad av ett marginellt större hus.

en ev. fördel är ju även att blixten kommer upp lite högre.

en annan fråga med. dyrare hus har väl ofta lite större sökare? tex nikon d3 vs d40?

Även enklare modeller i M-serien hade stora sökare, tex ME/ME Super med 0.95x förstoring.

Men A-serien och P-serien hade 0,8x förstoring.
Min gissning är för att få plats med den utökade sökarinformationen. Super A var ju den första kameran med både bländar- och slutarautomatik samt programautomatik, årets kamera 1982 och den visar bländare och slutartiden på en digital panel i nederkant.

Vad har AF med sökaren att göra?

Det är i sökaren som autofokusens sensorer sitter för Pentax SAFOX-system.
I sökaren finns speglar som delar upp ljuset i olika bitar och skickar till olika sensorer.

I MZ-seriens 3-AF system var det rätt klurigt gjort. Istället för en punkt av typen korssensor, så splittade speglarna ljuset så det vart en punkt i mitten som var vertikal och de på kanterna var horisontella. Så det var en korssensor splittad med intelligent spegelteknik. Mycket billigare än tre separata AF sensorer, och tog upp mindre utrymme också.

Ahja... Och i MZ-S var det två korssensorer som tillsammans blev ett 6 punkts linjärt system. Alltså samma system som i MZ-5 fast gånger två.
Och allt i sökarhuset javisst...

ok.
en annan fråga med. dyrare hus har väl ofta lite större sökare? tex nikon d3 vs d40?

D3 har en större sökare än D40 därför att D3 har en större sensor!
Så bilden från sökaren är automatiskt större.

Jämför vi 24x36 kamerorna från Canon och Nikon så har de lägre förstoring än Pentax APS-C kameror, och ändå har de större sökare - både rent fysiskt (och skillnaden är rejäl tycker jag trots att de saknar inbyggd blixt!) och optiskt.

Pentax var den tillverkare som var först med en bra pentaprisma sökare för APS-C kameror. *ist D har tydligt en bättre sökare än Canons motsvarighet 10D, och ändå var *ist D mindre... På den tiden gjorde Pentax marknadens minsta digitala systemkameror med pentaprisma sökare. Den här traditionen fortsätter i och med K-7.
Men visst har APS-C kameror fortfarande en mindre sökare än 24x36 kamerorna.
Trots att de har högre förstoringsgrad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar