AF:en sitter i sökarhuset så visst är det också en faktor att ta hänsyn till, allt mer elektronik och speglar för olika hjälpsystem i sökarhuset. Det ökar storleken och tyngden och tillverkarna vill ju göra så små som möjligt.
Men, nu tycker jag att att jämföra just med MX:en känns mindre rättvist då MX:en var Pentax bästa systemkamera på 70-talet som sedan avlöstes av LX:en.
Det var med manuella A-serien som sökarförstoringen blev lägre och detta utan massa elektronik i sökarhuset. Super A/Program A har 0,82x samma som efterföljande P-serien. Och MZ-kamerorna med pentaprisma har 0,8x. De med pentaspegelbox har 0,7 - 0,77x.
K-7 har 0,92x och 100% utsnitt. K10D och K20D samt *ist D och DS har 0,95x med 95% utsnitt. Ja Pentax krympte förstoringen för att få 100% utsnitt utan att sökarhusets storlek blev större.
Jag upplever sökaren i min *ist DS och K10D som fullt likvärdig och jämförbar med sökaren i MZ-5 och P30. 0,95x i de digitala husen och 95% mot 0,8x och 92% utsnitt i de analoga husen. Att förstoringsgraden för digitala husen är större utan att bilden upplevs som större beror på APS-C sensorns mindre bildformat än 24x36.