ANNONS
Annons

Analog kamera mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Roksvamp

Medlem
Efter att ha jobbat uteslutande digitalt under hela min fotokarriär skulle jag vilja ge analoga kameror en chans. Jag är redan mycket nöjd med mina digitala småbildskameror men är sugen på att prova mellanformat. Efter lite research får jag uppfattningen att Mamiya RZ67 Pro II och Hasselblad 500C anses vara två bra val och lättillgängliga val. Mamiyan verkar dock vara mer inriktad på studioarbete medan Hasselbladaren är mer flexibel. Kan någon ge tips om detta, eller tips om en annan bra mellanformatare? Övriga tips för en nybörjare till mellanformat är också mycket välkomna. Kameran är tänkt mest för landskap men även porträtt- och gatufotografi. Fotar helst i 6x6-format.

Efter att ha jobbat uteslutande digitalt under hela min fotokarriär skulle jag vilja ge analoga kameror en chans. Jag är redan mycket nöjd med mina digitala småbildskameror men är sugen på att prova mellanformat. Efter lite research får jag uppfattningen att Mamiya RZ67 Pro II och Hasselblad 500C anses vara två bra val och lättillgängliga val. Mamiyan verkar dock vara mer inriktad på studioarbete medan Hasselbladaren är mer flexibel. Kan någon ge tips om detta, eller tips om en annan bra mellanformatare? Övriga tips för en nybörjare till mellanformat är också mycket välkomna. Kameran är tänkt mest för landskap men även porträtt- och gatufotografi. Fotar helst i 6x6-format.

Hej !

Har du ett bra och stadigt stativ funkar båda, annars är det 500c cm som
är användbar.

Till gatufoto är det en Rolliflex eller anna tvåögd du ska ha.

Sen är det ju det där med film och framkallning, himmel eller helvete,
men en hel del att lära.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=114519&highlight=kjellberg

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...313.TR0.TRC0.H0.Xrb67.TRS0&_nkw=rb67&_sacat=0

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...3.TR0.TRC0.H0.X500cm.TRS0&_nkw=500cm&_sacat=0

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...C0.H0.Xrolliflex.TRS0&_nkw=rolliflex&_sacat=0

//MW

Hej !

Har du ett bra och stadigt stativ funkar båda, annars är det 500c cm som
är användbar.

Sen är det ju det där med film och framkallning, himmel eller helvete,
men en hel del att lära.

//MW

Hej och tack för snabbt svar!

Så jag ska tolka det som att varken Hasselbladaren eller Mamiyan är något man kan fota handhållet? Mamiya verkar vara det billigare alternativet begagnat, har Hasselblad några stora fördelar eller betalar man för märket? Hur ser objektivutbudet ut t.ex?

Har både Hasselblad samt Rolleiflex ,det går utmärkt att fota handhållet med en Hasselbladare bara att välja rätt tid.
Rolleiflexen ( eller annan tvåögd ) är utmärkt som street kamera lite pyssel innan man lär sig fokusera/komponera bilden ,den är ju spegelvänd i sökaren.Har ingen koll på objektiv utbudet till Mamayia men till Hasselblad finns det massor, Titta efter dom senare modelerna ( iofs lite dyrare ) men har för mig att det är svårt med reservdelar till dom äldre objektiven. Den klassiska combon är 50mm 80mm samt 150mm.

Lycka till hoppas du hittar vad du letar efter / Per

Har både Hasselblad samt Rolleiflex ,det går utmärkt att fota handhållet med en Hasselbladare bara att välja rätt tid.
Rolleiflexen ( eller annan tvåögd ) är utmärkt som street kamera lite pyssel innan man lär sig fokusera/komponera bilden ,den är ju spegelvänd i sökaren.Har ingen koll på objektiv utbudet till Mamayia men till Hasselblad finns det massor, Titta efter dom senare modelerna ( iofs lite dyrare ) men har för mig att det är svårt med reservdelar till dom äldre objektiven. Den klassiska combon är 50mm 80mm samt 150mm.

Lycka till hoppas du hittar vad du letar efter / Per

Hej !
Både hb och rflx går utmärkt handhållet, rlfx något smidigare och ssnabbare.

Minns jag rätt så är rb67 pysslig, mata fram magasin, spänna spegelhus, spänna slutare.
Men den har nån axel förinställbar. En bra landskapskamera.

Men , glöm inte Pentax 67, en liga helt för sej själv.

Mw

Hejsan,jag har en Mamyia 645 Pro med många tillbehör som du skulle kunna testa och ev. köpa,som ligger oanvänd sedan några år nu. Med en del fin optik. Thomas Folkesson.

Jag vet inte hur priskänslig du är, men:

Mamiya RZ67 Pro II ... Fotar helst i 6x6-format.

Det finns 6x6-bakstycken till Mamiya RZ67, men de är dyra/sällsynta.

En grunduppsättning Hasselblad-prylar kostar 5-10 000, och priserna går fort uppåt om du skall ha mer än ett 80mm-objektiv.

Du kan få en trevlig TLR under tusenlappen, och en riktigt bra för 2-3000. Yashica D, Yashica 124, Yashica MAT, Rolleicord och hela Mamiya C-serien kan vara något att börja kika på.

Jag tyckte att mellanformatfotograferandet blev fantastiskt roligt när jag skaffade just en TLR, det är en magisk upplevelse att fokusera och komponera med en sådan.

TlR

Köp en TLR. Rollei,Yashica el. Liknande. Jag har några stycken. Hur kul som helst och det blir riktigt bra. Framkalla negativen själv. Det är enkelt om man använder SV. Sen kan man scanna in dom. Jag har en epson V600 scanner.

Har Hasselblad, Mamiya C3 (Rolleiflex typ), Pentax 67.
Bäst är Pentax sen Hassy, Mamiya. Jämt skägg mellan Hassy och Mamiya fast Hassyn är mer flexibel.
Pentax 67 har bara en nackdel, stor som en pansarvagn och väger också där efter men funkar som en vanlig 35mm spegelreflex kamera om man har Prismat till, vilket man vill ha. Snabbjobbat!
6x7 formatet ju också perfekt! Snabba objektiv!
Och det viktigaste, den är snyggast också! :)

Pentax 67 är kul men slutaren skapar skakningar. Fujis 6x9 är bättre på den punkten.
Har för mig att blixtsynken ligger på 1/30 för Pentaxen vilket är lite eljest.

Köp en TLR [...] Framkalla negativen själv. Det är enkelt om man använder SV.

Efter mera efterforskningar har jag kommit fram till att en Hasselblad eller möjligen en Bronica är det bästa valet för mig. Mamiyan och Pentaxen känns för stora och jag har inget emot det långsamma arbetssättet med Hassyn. Men, med en tänkt budget på 5-6000 verkar det svårt att hitta en uppsättning, speciellt om man vill ha något nyare än 500c.

Ett alternativ som känns lockande är därför att börja med en Yashica TLR eller liknande och känna på formatet, för att sen på sikt jobba mot en Hasselblad om intresset finns kvar!

Jag kan i stort sett ingenting om framkallning heller, men jag har bara tänkt fota i svartvitt. Finns det enkel och relativt billig utrustning för att göra detta hemma? Jag tänker att min workflow är att framkalla, scanna och sen göra justeringar digitalt.

Pentax 67 är kul men slutaren skapar skakningar. Fujis 6x9 är bättre på den punkten.
Har för mig att blixtsynken ligger på 1/30 för Pentaxen vilket är lite eljest.

Kört handhållen 90% tiden jag använt Pentaxen vilket går hur bra som helst! Kör man långa exponeringstider på stativ så går det att fälla upp spegeln innan man tar bilden för att elliminera skakningar.
Ja det finns bättre kameror för studio och synktider. Finns iof pentax objektiv med inbyggd slutare för bättre synktid men blir ett udda arbetssätt och långsamma f-stops.

Några erfarenheter (gäller bara 6x6).

Undvik Kowa six och Kiev 80. Fina kameror när dom funkar men helt opålitliga.

Rolleiflex bäst men Rolleicord är inte heller fy skam. Pålitliga samt inte så dyra och reservdelar finns. Men ingen utbytbar optik.

Använd trådutlösare på Rolleiflexen/corden. Kan bli trevliga gatuporträtt. Kameran skapar en annan relation med objektet så att säga.

Om du inte ska förstora i mörkrum och vill slippa den i mitt tycke tråkiga agiteringen: framkalla i budapest eller prag, warszawa mm. Betydligt billigare och det finns många kompetenta labb och så får du gratis semester på köpet ;-). Sedan kan du scanna en kontaktkarta och se vilka bilder du vill jobba vidare med.

Kiev 80 som är en hasselbladkopia (500c?) var en av mina favoriter så originalet borde vara fantastiskt. Men det kostar därefter om du vill ha vidvinkel, normal och tele.

Det går finfint att plåta Mamiya RZ/RB handhållet. Det brukar påstås att man inte kan/bör det, men jag har inte riktigt begripit varför man inte skulle kunna det. RZ är en favorit, och jag plåtar sällan på stativ. Bälgfokuseringen ger föredömlig till extrem närgräns, beroende på objektiv.

Numera har jag en Mamiya C330 som är något så ovanligt som en tvåögd 6x6-kamera med utbytbar optik. Kul den med.

Framkalla

Framkalla är lättare än man tror. Man behöver ett mörkt rum. jag går in i matkällaren för att ladda framkallningsburken med film. Jag har en paterson framkallningsburk. När du väl fått i filmen i burken, vilket måste ske i absolut mörker. Kan du vara vart som helst. Jag står i tvättstugan. Det du behöver är framkallningsburk (paterson), termometer, mått och lite burkar för att blanda vätskor. Framkallningsvätska samt fixeringsvätska. Om du bor i Stockholm, gå till Brunos bildverkstad i gamla stan, så plockar han ihop vad man behöver. På brunos hemsida har jag för mig det finns ett youtube klipp hur man framkallar. Inte alls svårt. Jo en sak. Det är lite tider etc man skall hålla reda på. Hittade en app "massive dev chart timer". Den underlättar mycket. Bara att plotta in vilken film du använder och sedan vilka vätskor och blandning, så får man tiderna man skall ha filmen i de olika vätskorna. Jag kanske gör att det låter komplicerat, men youtuba lite etc. Så fixar du det utan problem. Det är skitkul.

Eller en Mamiya 6 eller en Mamiya 7 eller en Fuji 645 eller en Plaubel Makina 67 eller en Voigtländer Bessa III.

Sen finns det förstås massor av gamla (mer eller mindre antika) mellanformatskameror också, men det är kanske mer är för kameraentusiaster än fotografer. :)

Slår ett slag för bronica rf645, mätsökare, 6x45 mellanformat runt 7k på ebay, bra optik saknar dock tele. Lite billigare än mamiya 6 och 7. Mindre med. Annars är mamiya 6 och sju otroligt sköna, men dyra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar