Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Analog fotografering?
- Trådstartare uffe46
- Start datum
resiaknets
Aktiv medlem
Bara delvis analogt
I analogi(!) med analog TV (rör-tv) och analogt ljud (LP-skiva) så passar väl analog fotografi in. Det har ju t o m funnits analoga datorer.
Dock är analog fotografi idag sällan analog hela vägen. Det innebär oftast att man använder film, men att man sedan skannar in bilden och jobbar vidare i Photshop etc. Ska det vara analogt ska man in i mörkrummet och slabba, vilket väl bara de största entusiasterna gör idag. Det var kul, men inget jag saknar.
I analogi(!) med analog TV (rör-tv) och analogt ljud (LP-skiva) så passar väl analog fotografi in. Det har ju t o m funnits analoga datorer.
Dock är analog fotografi idag sällan analog hela vägen. Det innebär oftast att man använder film, men att man sedan skannar in bilden och jobbar vidare i Photshop etc. Ska det vara analogt ska man in i mörkrummet och slabba, vilket väl bara de största entusiasterna gör idag. Det var kul, men inget jag saknar.
alf109
Aktiv medlem
Jo själva fotograferingen är nog "analog" om man nu vill kalla den så. Däremot digitaliseras ofta neg och dia för efterbearbetning och publicering/utskrift. Så själva fotograferingen är analog, alltså analog fotografi, däremot är inte alltid efterbearbetningen analog om man skall vara petig, vilket kan göra den slutliga bilden till en hybrid
Graal
Avslutat medlemskap
Analogt foto med film och mörkrumskopiering är unikt i det att det faktiskt är analogt. Alltså inga omvandlingar till elektroniska signaler som t.ex analog musik som spelas in med elektroniska apparater/mikrofoner/etc och därmed omvandlas innan det gjuts till vinyl. Analogt foto är enbart ljusbelysningen direkt på materialet som svarar upp med motsvarande svärtning. Några omvandlade elektroniska signaler vid kopieringen är det inte heller fråga om, bara negativet kontaktkopierat mot ett annat ljuskänsligt material.
millhouse
Aktiv medlem
Vad ordet analog betyder har andra skrivit så det blir bara en upprepning. Den enda anledningen som jag ser det att man idag använder analog fotografering är att kunna "skilja" den från digitala. Eller rättare sagt man behövde göra det när dom första digitala kamererna kom. Läs marknaden!
Att det sedan blivit "hybrider" när "man" fotografera med film,framkallar men sedan scannar bilden till digitalt "format" är något annat.
Jag följer med förtjusning andra trådar där "kampen" står mellan analoga fotografer och digitala om det som är det "rätta" . MEN var har frågan om varför man fotograferar tagit vägen? Jag ser fotograferingen som vad det är- skapa bilder. Att beskriva ett skeende osv. Därför betyder det inget för mig hur man skapat bilden.
Under alla år så har "teknikfrikar" informerat omvärlden om det senaste och varför just det och det är det riktiga. MEN sällan talas det om bilden.
Så om man vill kalla analog fotografering för något annat- jag bryr mig inte eller om man kallar digitalt för något annat.
Ha en bra fotohöst- och skapa bilder.
Att det sedan blivit "hybrider" när "man" fotografera med film,framkallar men sedan scannar bilden till digitalt "format" är något annat.
Jag följer med förtjusning andra trådar där "kampen" står mellan analoga fotografer och digitala om det som är det "rätta" . MEN var har frågan om varför man fotograferar tagit vägen? Jag ser fotograferingen som vad det är- skapa bilder. Att beskriva ett skeende osv. Därför betyder det inget för mig hur man skapat bilden.
Under alla år så har "teknikfrikar" informerat omvärlden om det senaste och varför just det och det är det riktiga. MEN sällan talas det om bilden.
Så om man vill kalla analog fotografering för något annat- jag bryr mig inte eller om man kallar digitalt för något annat.
Ha en bra fotohöst- och skapa bilder.
resiaknets
Aktiv medlem
Analogt foto med film och mörkrumskopiering är unikt i det att det faktiskt är analogt. Alltså inga omvandlingar till elektroniska signaler som t.ex analog musik som spelas in med elektroniska apparater/mikrofoner/etc och därmed omvandlas innan det gjuts till vinyl. Analogt foto är enbart ljusbelysningen direkt på materialet som svarar upp med motsvarande svärtning. Några omvandlade elektroniska signaler vid kopieringen är det inte heller fråga om, bara negativet kontaktkopierat mot ett annat ljuskänsligt material.
Nej. Bara för att det är elektronik inblandat är det inte digitalt. Det är ju bara den de senaste 20 åren som allt mer elektronik har blivit digital, innan var ju ljud, telefoni, TV mm analog. Dessutom, riktigt långt tillbaka var det ju ingen elektronik inblandad i skivinspelningar utan ljudet överfördes helt mekaniskt till skivan. Det har ju förresten levt kvar i exklusiva direktgraverade skivor.
Graal
Avslutat medlemskap
Nej. Bara för att det är elektronik inblandat är det inte digitalt. .
Har jag verkligen skrivit det, måste läsa om? hade ingen aning om att någon digital jämförelse var på frågan. men du kanske bara spinner vidare på mitt resonemang?
resiaknets
Aktiv medlem
En intressant följdfråga skulle kunna vara : Varför kallas det för digitalkamera/digital fotografering? Själva sensorn registrerar ju ett antal olika nivåer i varje pixel? I så fall är den svartvita filmen mer "digital" till sin natur, antingen korn = 1 eller inte korn = 0
Digitalt handlar bara om att informationen lagras som ettor och nollor. Det har ju funnits analog elektronisk fotografi. Inte så mycket inom stillbild (Sony Mavica) men all video var ju analog fram till 10-15 år sedan.
Senast ändrad: