Annons

Analog film och framkallning svart/vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Peter

Medlem
Efter att ha fotograferat digitalt i ett antal år, har jag för ett par år sedan börjat fortografera analogt igen. Färgfilm har blivit väldigt dyr, svart/vitt är inte heller så billig mer.
Nå mitt problem: De det begav sig fotade jag mest med Orwo NP22 och en Hasselblad 1000F, framkallade den alltid i Rodinal 1:50 med gott resultat. Gav negativ som var lätta att arbeta med i mörkrummet.
För det första finns ORWO NP22 inte mer, för det andra finns mörkrummet, eller rättare utrustningen ej heller mer, så nu får jag försöka hitta något som passar. Hasselbladen är också såld, då jag hade problem med att ställa skärpt på mattskivan, fram tills jag fick fixat min grå starr och samtidigt min extrema närsynthed.

Jag har tagit några stycken av Fomapan 200 och 400, framkallat dem i Rodinal 1:50 och skannat dem med min Plustec Optic film 8100 skanner samt använd SilverFast 9 som skannerprogram. Ja de är inte helt omöjliga men jag saknar det sista stinget i dem. Jag har provat framkalla en Fomapan 200 i Rodinal 1:25 och rent omedelbart tycker jag det ser lite bättre ut. Å andra sidan tycks det som Fomapan är lite svängande i kvalitet

Nu funderar jag på att prova Kentmere Pan 100 och 400, jag har läst de skall vara mera stabila i kvalitet. Men är det någon som har någon erfarenhet med Kentmere och Rodinal?

Att jag hänger fast vid Rodinal är för att den är så underbart hållbar, den håller hur länge som helst vilket passar mig bra, då jag är lite periodare när det gäller svart/vitt. Ibland tar jag flera film snappt efter varandra, ibland går det ett par månader mellan, och då har de flesta andra framkallare lagt av så man får kasta en halv flaska framkallare. Det är lite surt med dagens priser.

Något tips till en gammal mand?

Har mest provat Agfa APX 400 som skall vara Kentmere 400 tydligen. Funkar bra i Rodinal även att pusha 1-2 stopp.

Kul att gå tillbaka till det analoga! Jag plåtar en del på film, dels färgneg till Diana+, men också svartvitt och storformat 4X5 och 8X10.
Den D76 jag har outspädd hemma är i pulverform, och den håller ju väldigt länge. Sedan när jag väl blandar till kemi vare sig det är svartvitt eller C41 ser jag alltid till att ha ganska mycket film liggande som ska framkallas, eller planerat att fotografera mer i närtid. Det är trist att ha kemi som står och blir dålig. Tar man bara en rulle då och då kan det ju vara lite knöligare.

Sedan vad gäller sting, kontrast och liknande i olika filmer; scannar man är det inte så viktigt. Det är ju en annan sak om man står i mörkrummet och gör "riktiga" printar. Tex när jag körde mycket porträtt på 90-talet använde jag alltid Kodak VHC på mellanformat som överexponerades ett steg och pressades ett steg i framkallningen för att få lite mer studs. Det fixar man ju på en sekund i Photoshop i dag. Skulle jag börja göra riktiga printar i mörkrum igen vore det en annan sak.

Det jag kollar främst på film i dag är korn (vilket ju egentligen är en ickefråga på storformat) och att filmen håller jämn kvalitet. Det är lite si och så med vissa märken, medan Ilford är väldigt stabilt, men dyrt.

Jag tycker att Fomapan har en ganska jämn kvalitet, jag har fotat mycket 100 och 400, men aldrig 200. Däremot har Fomapan en speciell look, och ganska stort korn. Rodinal får kornet att framträda ännu mer, och att scanna brukar få det att se ännu mer kornigat ut, jämfört med pappersförstoringar.

Jag har fotat en hel del Agfa APX 400, ska vara samma som Kentmere, och rent tekniskt tycker jag den är ett steg upp från Fomapan.

Min favorit är Ilford HP5+. Ja, den är dyrare, men en underbar film med fantastiskt flexibilitet. Jag har exponerat den upp till ISO 6400 och pressat framkallningen med bra resultat.

Ett tips är att köpa en bulkladdare och rulla upp din film själv, det sänker priset ganska radikalt.

Just det! En annan framkallare med väldigt lång hållbarhet är 510-Pyro. Den ger finare (mindre framträdande) korn än Rodinal, men är lite svårare att jobba med. Den är också något dyrare än Rodinal, och kanske största nackdelen är att den är giftig i ko centrerad form, medans Rodinal… inte lika giftig.

Senast ändrad:
Tack till alla som svarat. Nu den intressanta fråga: Är det någon av er som har tips på lämplig förtunning och framkallningstid för Kentmere 100 och 400 i Rodinal? Jag kan för all del läsa i databladet för Rodinal (Adonal) men om nu någon redan har kommit fram till den optimala kombinationen är det ju ingen orsak till att jag skall göra samma experiment.

Jag tycker att Fomapan har en ganska jämn kvalitet, jag har fotat mycket 100 och 400, men aldrig 200. Däremot har Fomapan en speciell look, och ganska stort korn. Rodinal får kornet att framträda ännu mer, och att scanna brukar få det att se ännu mer kornigat ut, jämfört med pappersförstoringar.

Jag har fotat en hel del Agfa APX 400, ska vara samma som Kentmere, och rent tekniskt tycker jag den är ett steg upp från Fomapan.

Min favorit är Ilford HP5+. Ja, den är dyrare, men en underbar film med fantastiskt flexibilitet. Jag har exponerat den upp till ISO 6400 och pressat framkallningen med bra resultat.

Ett tips är att köpa en bulkladdare och rulla upp din film själv, det sänker priset ganska radikalt.

Just det! En annan framkallare med väldigt lång hållbarhet är 510-Pyro. Den ger finare (mindre framträdande) korn än Rodinal, men är lite svårare att jobba med. Den är också något dyrare än Rodinal, och kanske största nackdelen är att den är giftig i ko centrerad form, medans Rodinal… inte lika giftig.
Jag har funderat på att skaffa en burkladdare. Det retfulla är att jag har haft en men den sålde jag tillsammans med allt annat mörkrums utrustning. Men Kentmere finns väl inte som 30 m rulle? Överhuvudtaget tycker jag det är väldigt få som har 30 meters rullor, inte som det var förut när alla hade det.

Jag har funderat på att skaffa en burkladdare. Det retfulla är att jag har haft en men den sålde jag tillsammans med allt annat mörkrums utrustning. Men Kentmere finns väl inte som 30 m rulle? Överhuvudtaget tycker jag det är väldigt få som har 30 meters rullor, inte som det var förut när alla hade det.
Kentmere har jag inte sett som bulkfilm, men Agfa APX 400 finns.

Ilfords Ilfotech HC är lite åt hållet som Rodinal i hållbarhet.
Konsistens som sirap.
Fast jag vet inte om den finns kvar på marknaden.

Kentmere har jag inte sett som bulkfilm, men Agfa APX 400 finns.
Kentmere 30.5 m finns hos Goecker och säkert hos andra återförsäljare också. Som så ofta med film är det litet skakigt med vad som finns på lager, men med lite envishet brukar man kunna hitta.

Jag föredrar absolut Kentmere framför Foma pga att jag flera gånger haft problm med defekter i Foma-film (ifh Foma 200).

Beträffande framkallare har jag aldrig gillat Rodinal för snabb småbildsfilm pga av att jag tycker att kornen förstärks för mycket. Lutar mer åt utspädd D-76, men det är såklart en smaksak. Liksom filmvalet.

Lycka till med film och framkallning, Hans Peter! Det är ju garanterat kul oavsett film- och framkallarval.

/F

Kentmere 30.5 m finns hos Goecker och säkert hos andra återförsäljare också. Som så ofta med film är det litet skakigt med vad som finns på lager, men med lite envishet brukar man kunna hitta.

Jag föredrar absolut Kentmere framför Foma pga att jag flera gånger haft problm med defekter i Foma-film (ifh Foma 200).

Beträffande framkallare har jag aldrig gillat Rodinal för snabb småbildsfilm pga av att jag tycker att kornen förstärks för mycket. Lutar mer åt utspädd D-76, men det är såklart en smaksak. Liksom filmvalet.

Lycka till med film och framkallning, Hans Peter! Det är ju garanterat kul oavsett film- och framkallarval.

/F

Jag håller med om Fomapan och Rodinal när man scannar. Däremot tycker jag de blir fantastiska när man förstorar på papper.

Nu har jag provat Kentmere Pan 100 och även Kentmere pan 400, båda framkallade jag i Rodinal 1:50 enligt databladen för Rodinal. Jag måste säga jag är glädjande imponerat över resultaten. Fint korn och bra teckning i högdagar och skuggor. En extra finess när man skannar är att filmremsan är helt plan, inget med att den rullar hit och dit så man har ett litet helsike att få den att ligga i hållaren.
Här är en bild från gårdagens foto promenad fotat på Kentmere Pan 400.bild-(11).jpg

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto