ANNONS
Annons

analog/digital!?

Produkter
(logga in för att koppla)

bad-reaper

Medlem
hejsan jag har en fråga ang objektiv mm.
jag har en gammal analog nikon kamera som jag inte använder, min fråga är om man kan anvenda objektiven från den kameran på en digital kamera av samma märke? kameran heter Nikon FA å objektivena heter Nikon lens series E 100mm, Tokina tele auto 1:3,5 135mm samt Vivitar 200mm 1:3,5 Autotelephoto

Japp, funkar finfint. Dock kommer du inte ha nån autofokus o beroende på vad för kamera du har så måste du kanske ställa slutartid och allt sånt själv också.

Det beror på vad du fotar, hur stor budget du har och lite annat.

Köper du en ny kamera finns det egentligen inga dåliga, bara bra och ännu bättre ;-)

Det som är störst skillnad på är egentligen grepp/storlek, mer eller mindre direktknappar på huset på de bättre medan man måste gå in i menyer för att ändra vissa saker på de enklare. En annan sak är som sagt att vissa modeller har inbyggd fokusmotor, Nikon har två olika system för autofokus, ett där motorn sitter i objektivet och ett där motorn sitter i huset. De enklare saknar motorn i huset och ger alltså bara fokus med objektiv med inbyggd motor.

Vill du kunna använda dina gamla objektiv så saknar de enklaste modellerna ljusmätning, men det är bara att ta en testbild och ställa exponeringen efter den om du inte exponerar med ryggmärgen ;-)

I den här tråden är det en som har nästan exakt samma funderingar som du, om du läser igenom den lär du dig nog en del!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137205

idag provade jag mina ojektiv på kompisens kamera. en d5000, men det enda som hände va att det kom upp ett felmeddelande i displayen "Finns inget objektiv". om det nu ska gå att använda analoga objektiv till ett digitalt hus varför händer detta!?. får ursäkta om mina frågor värkar dumma men så e de att va nybörjare! :p

D5000 är en för enkel modell för att du ska få ljusmätning med manuella objektiv utan cpu. Därför fungerar det bara att använda dem i M-läget och gissa sig till exponeringen. Vill du ha ljusmätning är det, av de modeller som säljs nu, D7000, D300(s), D700, D3s eller D3x som gäller.

Problemet är att enklare modeller saknar avkännaren för AI-kopplingen som manuellt läser av vilken bländare som ställts in på objektivet. AF-objektiv och vissa manuella (AI-P och liknande) har elektriska kontakter och ett litet chip som gör att man sedan kan ställa in bländaren på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar