Jag har en sådan blixt som jag köpt begagnad för någon hundring och använder den tillsammans med en optisk utlösare, men den kan också användas på mina kameror utan vidare. Men det är alltid manuellt läge som gäller på kameran och aldrig tillsammans med den inbyggda blixten ens om du har optisk utlösare på den. Urban har förklarat det ovan. Spänningen över kontakterna i foten på blixten är 12 V och det klarar min både min Pentax K100D och min Olympus C7070W och min Olympus XZ1.
Om din kamera klarar 12 V i tillbehörsskon kan stå i bruxen till kameran. Den borde göra det.
Blixten är ju en enklare typ som bara har tipp på blixthuvudet men har enkelt justerbar ljusvinkel allt i från att täcka 28 mm vidvinkel till tele 105 mm. Räckvidden kan du se i det lilla fönstret uppepå blixthuvudet när du drar höljet fram och tillbaka.
Förslag till grundinställning med blixten på kameran:
Både blixt och kamera ska vara avstängda när du sätter på och tar av blixten på kameran.
Kameran ställer du in i manuellt läge till 1/125 och bl 5,6 och ISO100. Är lägsta ISO på din kamera 200 ställer du in bl 8.
Blixten ställer du in på grönt läge på baksidan och drar ut linsen framför blixtglaset till du kommer till 50 mm (se ovan), vinklar blixten framåt till 80 eller 65 grader, du får prova vilket du gillar bäst. Att "slå blixten i taket" fungerar med normala takhöjder och vitt tak och avstånd upp till ca 4 m. Det står visserligen att blixten ska klara av ca 5,5 m med den föreslagna inställningen, men det gäller om du slår blixten rakt på motivet. Men det är bara att prova på.
Blixten kommer nu att sköta om exponeringen efter bästa förmåga bara du inte håller för det lilla hålet med en röd ring på framsidan, där sitter nämligen blixtens sensor.
Blir bilderna underexponerade öppnar du bländaren ett ½ eller 1 steg, blir det överexponerat stänger du ½ eller 1 steg. Tiden ändrar du aldrig i de här sammanhangen. Någorlunda rätt exponering signaleras bak på blixten bredvid ON-knappen med en grön lampa några sekunder efter exponeringen eller efter att du provat blixten mot något med den orange knappen.
Använder du blixtens röda läge når den längre men du måste också blända upp rejält.
Principen är att du ställer in ISO så det är samma som kameran är inställd på (aldrig auto-ISO i de här sammnhangen) med skjutreglaget och kollar mitt för det gröna strecket vilken bländare blixten föreslår. I den grå kolumnen till vänster ser du det maximala avståndet blixten klarar av om du riktar den mot motivet. Den klarar av lite kortare om du slår den i taket. Genom att dra i blixtens linshölje kan du förändra ljusvinkeln och ser i gluggen på översidan vilka avstånd blixten klarar av.
Om du ska använda den tillsammans med en optisk utlösare (tex tillsammans med hållare och ett paraply eller reflexskärm) så ställer du skjutreglaget i vänstra läget, M, blixten kommer då att alltid slå med full effekt. Men som Urban nämnt ovan, kameran skall alltid vara i manuellt läge och den inbyggda blixten ska inte användas om den inte kan tvingas ur TTL-läget. Enklast och billigast är att skaffa en sk IR-blixt som du sätter på kameran och som löser ut den eller de blixtar som är försedda med optiska utlösare. Det går även att använda den i något av de automatiska lägena (rött eller grönt) tillsammans med optisk utlösare men du kan behöva experimentera lite för att få konsekvent resultat
Lycka till, Nissin brukar göra bra blixtar, jag har flera stycken nästan 40 år gamla som funkar perfekt på samma sätt som din.