Annons

Amurfalk

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Förlåt, detta är väl förmodligen helt fel forum och fel sidan. Men det finns ju en del fågelintresserade fotografer!
Just nu uppehåller det sig en Amurfalk vid Kalmar flygplats (nära Kläckeberga K:a)! Första fyndet i Sverige och bara en handfull fynd i Europa!
Arten finns normalt sett i Mongoliet, där den häckar, och den övervintrar i främst Sydafrika.

Kanske är någon intresserad av att veta detta, om någon av er bor i närheten rekommenderar jag er ett besök! Kan bli enda chansen i livet att få se denna art(om man inte besöker det normala utbredningsområdet)!

Mer info finns på www.club300.se. Dock är trafiken på sidan enorm nu, så det kan vara svårt att komma in. Där finns även bilder på fågeln.
Tyvärr är väl fotomöjligheterna inte så bra (om man inte digiscopar), då det är ganska långa avstånd. Men ta med kameran, man vet ju aldrig, den kan ju dra en lov över folkmassorna!
Så länge fågeln är kvar så lär det garanterat finnas folk med tubkikare där. Ni får säkert kolla i dessa om ni frågar!

Mvh Eric Blomgren

(hoppas inte jag blir påhoppad nu för att ha varit offtopic på fotosidan)
 
Härligt med så celebert besök i de svenska tassemarkerna (mindre härligt att jag inte kan ta mig till Kalmar). Det är väl knökfullt med folk där vid det här laget och bara det kan vara sevärt :).


/Anders, en gravt fågelintresserad amatörfotograf.
 
Ja! Hur kul som helst!
Liten sliten nu bara...
Åkte från Sthlm vid 23-tiden igår, åkte hem från kalmar vid 5-tiden i morse - direkt till jobbet *suck*
Ja, enormt mkt folk är det där!
Nu verkar den dock försvunnen säger larmet...

/Eric (som tycker nya larmsystemet är underbart!)



Loke skrev:
Härligt med så celebert besök i de svenska tassemarkerna (mindre härligt att jag inte kan ta mig till Kalmar). Det är väl knökfullt med folk där vid det här laget och bara det kan vara sevärt :).


/Anders, en gravt fågelintresserad amatörfotograf.
 
Eric Blomgren skrev:
/Eric (som tycker nya larmsystemet är underbart!)
Ja det är suveränt!! Men falken är borta... vilken grej! Det hade nog varit värt att åka från Stockholm på. Annars drar jag bara inom länet, men för amurfalk...
 
Jag åkte förbi en sväng med kameran när jag var ute och hämtade reservdelar.
Gick runt en stund, men det var bara Glador och Ormvråkar som seglade runt.
Troligen är den lille rackaren vettskrämd av uppståndelsen och gömmer sig i någon grantopp.

Tidningen Barometern har en bild på fågeln på första sidan.
 
Jag såg en sädessärla på vår brädgård idag och det tycker jag var en fin naturupplevelse. Ärligt talat så förstår jag inte den form av "trofé"-jakt som verkar finnas inom ornitologrörelsen? Eller har jag uppfattat saken fel? Ibland undrar jag allvarligt om inte många ornitologer (dock inte alla) enbart är just trofé-jägare och inte särskilt naturintresserade? Samma trofé-jakt finns inom naturfotografin, där man ibland struntar i bilden, bara något sällsynt och ovanligt finns på den. Storfiskarna som tävlar om vem som kan fånga störst och flest firrar är ett annat trofejagande folk som jag har svårt att förstå mig på. För att inte tala om de jägare (dock inte alla) som försöker intala sin omgivning med att de är naturintresserade men sedan ivrar för att skjuta all korpar, kråkor, kanadgäss, skarvar, vargar och lodjur som ställer till så mycket skada i naturen? Själv är jag allmänt naturintreserad och ser inte vissa arter som mera värda än andra. Det som finns mycket av idag kan vara morgondagens sällsyntheter om vi inte ser upp med vad vi gör med moder jord. Nu blir säkert en del förbannade men det får man väl tåla......
 
Knappast förbannad, bara konfunderad!
Klart att "artjägare" uppskattar "vanliga fåglar" lika mkt som till exempel du. Vad är det som säger motsatsen???
Och det är klart det är kul att se en ny eller sällsynt art! Man lär ju sig något nytt!
Club 300 som riktar sig till skådare med intresse för sällsynta fåglar, och de skänker en hel del pengar till olika miljöprojekt.
Denna disskusionen har varit upp lääänge, inte här dock. Egentligen inte lönt att fortsätta den...
Ofta har jag märkt att "artjägar"-motståndarna är gamla konservativa stofiler som vägrar ge med sig (därmed inte sagt att du tillhör dem kategorin, men min varningsklocka rör på sig).....
/Eric

Graal skrev:
Jag såg en sädessärla på vår brädgård idag och det tycker jag var en fin naturupplevelse. Ärligt talat så förstår jag inte den form av "trofé"-jakt som verkar finnas inom ornitologrörelsen? Eller har jag uppfattat saken fel? Ibland undrar jag allvarligt om inte många ornitologer (dock inte alla) enbart är just trofé-jägare och inte särskilt naturintresserade? Samma trofé-jakt finns inom naturfotografin, där man ibland struntar i bilden, bara något sällsynt och ovanligt finns på den. Storfiskarna som tävlar om vem som kan fånga störst och flest firrar är ett annat trofejagande folk som jag har svårt att förstå mig på. För att inte tala om de jägare (dock inte alla) som försöker intala sin omgivning med att de är naturintresserade men sedan ivrar för att skjuta all korpar, kråkor, kanadgäss, skarvar, vargar och lodjur som ställer till så mycket skada i naturen? Själv är jag allmänt naturintreserad och ser inte vissa arter som mera värda än andra. Det som finns mycket av idag kan vara morgondagens sällsyntheter om vi inte ser upp med vad vi gör med moder jord. Nu blir säkert en del förbannade men det får man väl tåla......
 
Det finns många seriöst arbetande ornitologer vars arbete jag uppskattar. Om de är med i klubb 300 vet jag inte men i vart fall är deras arbete mera inriktat mot ett helhetsperspektiv, mot det ekologiska perspektivet. Sedan har jag sett andra som tyvärr inte har denna helhetssyn utan mest är intresserade av att jaga troféer. Det var dessa jag riktade mitt lite "provocerande" inlägg mot. Hoppas du inte missförstod mig? Men jag tror att det framgick tydligt vad jag menade. Personligen har jag nyligen börjat betala "extra medlemsavgift" till Naturskyddsföreningen för deras arbete med att forska kring fågeldöden längs Östersjöns kuster och forskning för att försöka rädda Östersjön från vidare försämringar med döda bottnar etc. En Amurfalk vid Kläckeberga är i den jämförelsen ganska ointressant. Min uppmaning till de som kör 100-tals mil för att se eller få en bild av denna falk är att istället skänka bensinpengarna till liknande ändamål.
Mvh, Nils B.
 
Bäste Nils...

Jag håller med föregående talare om att det luktar lite unket om vissa inlägg i denna tråden. Jag är själv inte med i C3 (club 300) men några av mina bästa skådarvänner är det. De är alltifrån seriösa ringmärkare till duktiga skådare som själva står för 90-95% av alla obsar av rapportmässiga arter inom vår del av länet (halva Blekinge län). Med rapportmässiga arter menas inte bara superrariteter utan även arter som är ovanliga och håller på att försvinna. Jag skulle tro (jag är egentligen ganska säker på) att de ornitologer du drar över en kam och kritiserar är de som ser till att det nationella rapportsystemet för fågelobservationer (se länk till svalan längst ner) överhuvudtaget kan användas som faktakälla vid forskning då det gäller vår fågelfauna. Många av de som åker till amufalken är också samma personer som arbetar aktivt i föreningar eller arbetar ideelt med rimgmärkning och inventeringar.
Att börja kritisera folk för att de uppskattar att inom landet vilja se så mycket av naturen som möjligt är i mitt tycke väldigt inskränkt och visar bara på en väldigt unken syn på det här med naturintresse.

Du kan ju likaväl säga till "Svensson" att han ska skänka sina semesterpengar till någon fågelfond istället för att åka till sommarstugan (som han för övrigt då gör bäst i att sälja) på Österlen. Tycker det låter som trams!

P.S Amurfalken var faktiskt minst lika vacker utanför Kalmar som den var i Kina där jag såg den sistsvalan
 
Senast ändrad:
Minsann, diskussionsämnet är inte helt obekant bland dem som är fågelintresserade kan man lungt säga. Tonys inlägg är utmärkt och jag har egentligen inte mycket att tillägga, men kan inte låta bli ändå...

Under senare år har den negativa attityden mot de som vill se nya arter börjat dö ut, det är nämligen ganska svårt att hitta argument emot att människor kan få bli lyckliga var och en på sitt sätt. Speciellt fågelskådare emellan eftersom, som Tony skriver, det ju är intressant även för väldigt många ringmärkare, fågelforskare, holkspikare och diverse fågelvänner att bekanta sig med nya arter av fåglar - eftersom just fåglar är det man speciellt är intresserad av.

Bilkörningsargumentet är inte särdeles tungt eftersom det är så försvinnande liten del av den normala årsanvändningen av bilen som rör just det här ändamålet för de allra allra flesta. Dessutom samåker man då i mycket hög utsträckning (för att det dessutom är kul att umgås men andra med samma intresse). Med ett helt annat intresse är det sannolikt att bilen skulle utnyttjas ändå.

Media framställer generellt "artjakt" som något som är det dominerande intresset hos de som åker och tittar på sällsynta fåglar. Detta är ganska naturligt eftersom det är den delen av fågelintresset som är lite fräckt och udda att skriva om. Verkligheten är inte riktigt sådan, av ca 2400 medlemmar i Club300 ingår alla typer av fågelskådare och fågelintresserade. Det enda som är någorlunda gemensam nämnare är ett intresse (även) för sällsynta fåglar i Sverige och att man blir (mer eller mindre) glad av att se någon ny eller ovanlig fågelart -som en krydda i fågelskådandet.

/Jens Morin
Förvisso med 421 arter i Sverige (senast Amurfalk) och tidigare ordförande i Club300.
 
Väl talat Jens!
/Eric

Jens Morin skrev:
Minsann, diskussionsämnet är inte helt obekant bland dem som är fågelintresserade kan man lungt säga. Tonys inlägg är utmärkt och jag har egentligen inte mycket att tillägga, men kan inte låta bli ändå...

Under senare år har den negativa attityden mot de som vill se nya arter börjat dö ut, det är nämligen ganska svårt att hitta argument emot att människor kan få bli lyckliga var och en på sitt sätt. Speciellt fågelskådare emellan eftersom, som Tony skriver, det ju är intressant även för väldigt många ringmärkare, fågelforskare, holkspikare och diverse fågelvänner att bekanta sig med nya arter av fåglar - eftersom just fåglar är det man speciellt är intresserad av.

Bilkörningsargumentet är inte särdeles tungt eftersom det är så försvinnande liten del av den normala årsanvändningen av bilen som rör just det här ändamålet för de allra allra flesta. Dessutom samåker man då i mycket hög utsträckning (för att det dessutom är kul att umgås men andra med samma intresse). Med ett helt annat intresse är det sannolikt att bilen skulle utnyttjas ändå.

Media framställer generellt "artjakt" som något som är det dominerande intresset hos de som åker och tittar på sällsynta fåglar. Detta är ganska naturligt eftersom det är den delen av fågelintresset som är lite fräckt och udda att skriva om. Verkligheten är inte riktigt sådan, av ca 2400 medlemmar i Club300 ingår alla typer av fågelskådare och fågelintresserade. Det enda som är någorlunda gemensam nämnare är ett intresse (även) för sällsynta fåglar i Sverige och att man blir (mer eller mindre) glad av att se någon ny eller ovanlig fågelart -som en krydda i fågelskådandet.

/Jens Morin
Förvisso med 421 arter i Sverige (senast Amurfalk) och tidigare ordförande i Club300.
 
För vissa är det säkert en slump om man samlar på fågelobservationer, modellbilar, frimärken eller kameror...

Jag tycker dock inte att fågelskådare diskuterar prylar lika mycket som t ex fotografer. Diskussionerna på sådana forum handlar faktiskt mest om artkaraktärer och fåglar.

Jämför t ex med fotosidan där teknikdiskussioner är väldigt dominerande över samtal om bilder.
 
Det är väl fullständigt naturligt att det är roligt att se något ovanligt. Det kan vara en händelse, art eller kanske bara ett ovanligt beteende. Senast idag såg jag en kopparorm. Inget konstigt med det. Har sett sådana förut. Just idag var den dock död, och en armé av myror höll på att bära iväg den. Detta gjorde att jag stannade upp och njöt av skådespelet en stund extra.
Ser man en vit älg är ju det mer häftigt jämfört med en normalfärgad.
 
Klub 300 vad fånigt. Varför inte börja samla insekter istället ;-).

/Richard (som en gång tog livet av någon vanlig, men för mig spektakulär, svärmare mha ättik-eter som jag fick av en bekant insektsamlare, men jag jagade insekter med macrolinser och digitalkamera en sommar för länge sedan också)
 
Själv sitter jag med 296 kryss. För att berätta om det gamla goda tiden, så åkte vi runt i buss på Öland och jagade arter. Då fanns en telefonsvarare som man ringde till, om man hittade en telefonskiosk. :) Sen fanns det vissa vägskyltar där folk tejpat lappar och skrev upp sina obsar. Det var ganska coolt och jag gillade verkligen det hela. Man var ute hela dagarna och skådade, och jag har pärmvis med kornig tri-x med suddiga fåglar.

Jag funderar på om jag skall försöka samla ihop 5 till eller om jag skall låta bli.
 
God Morgon allesammans!
Spinner vidare på tråden.

Just nu är det en Styltsnäppa vid Beijershamn på västra öland, nån mil söder om ölandsbron.
Tror att det är 4:e fyndet i Sverige!
Mer info på: www.club300.se
/E
 
Finns det inte en lista där man kryssar av hur många arter man ätit..?

PS. Dumt, dumt, nu kommer jag att få en brevbomb inom kort! DS.
 
Jag har själv ett brett naturintresse där fåglar likaväl som lavar, kärlväxter och mossor är självklara ingredienser.

Ett fenomen som jag tycker mig ha observerat bland ornitologer i långt högre grad än t ex bland botanister är att ornitologerna ofta (självklart inte alltid) är smalare i sitt naturintresse. Dvs de kan vara superduktiga på fåglar, men ändå påstår de sig ha vitmossa i adventsstaken... Är jag ensam om denna observation?

//A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.