Annons

Amurfalk

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Finns det inte en lista där man kryssar av hur många arter man ätit..?

OBS.. brevbomb...OBS
PANG !


Intressant ide!
Men det är väl egentligen bara på dom lite större fåglarna det finns mat och tala om.
Se bara på dom som äter vaktel, hur många behöver man för att bli mätt?
 
Segeson skrev:
Se bara på dom som äter vaktel, hur många behöver man för att bli mätt?

Tack för brevet! Har aldrig ätit mindre fåglar än gödkyckling själv (fösöker rädda livet här!), men säkra källor i min omgivning menar att det är ganska lite mat på en morkulla. En stekt vaktel lär ju inte mätta en karl. Man kan kanske trä upp dem på ett grillspett..?

/Pontus
 
Haha! Faktum att jag känner folk som har en sådan lista! Dock är det inte så att de går ut o skjuter en fågel bara för att få äta den..

Pongu skrev:
Finns det inte en lista där man kryssar av hur många arter man ätit..?

PS. Dumt, dumt, nu kommer jag att få en brevbomb inom kort! DS.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag har själv ett brett naturintresse där fåglar likaväl som lavar, kärlväxter och mossor är självklara ingredienser.
Samma för mig. Dessutom tycker jag det är kul med vanliga såväl som ovanliga fåglar.
Ett fenomen som jag tycker mig ha observerat bland ornitologer i långt högre grad än t ex bland botanister är att ornitologerna ofta (självklart inte alltid) är smalare i sitt naturintresse. Dvs de kan vara superduktiga på fåglar, men ändå påstår de sig ha vitmossa i adventsstaken... Är jag ensam om denna observation?
Jag håller absolut med. Men det finns även Klubb 2000 för växtkryssare och Club 100 för grod- och kräldjurskryssare i Europa, men de (vi...) får sällan någon kritik liknande den som fågelskådarna får. Beror det på att fågelskådarna är många fler, får mer uppmärksamhet eller på deras beteende? Jag vet inte. Jag vet bara att intresse för arter, oavsett organismgrupp, i stort sätt är bra för att bibehålla och utvecka kunskap om ekologi och miljö. Fast just bland fågelskådare kommer diskussionen om naturvård och miljö kanske inte i första hand, även om den finns bland många individer så saknas den ofta t.ex. bland fågelskådarna som grupp. Jag undrar ofta varför.

Dock bör påpekas att både SOF (ornitologiska föreningen) och Club 300 har ett omfattande fågelskyddsarbete, vilket är för mig avgörande för att vara medlem i föreningarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.