Annons

Amerikanska sportfotografer hindrar amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

D-Man

Aktiv medlem
Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket folk det finns som inte vill att andra ska leka i deras sandlåda.
Scott Kelby hade en tävling på sin blogg där vinsten var att följa med Scott och fotografera en amerikansk fotbollsmatch. Detta gjorde ett helt gäng sportfotografer så arga så de lyckades dra in accrediteringen för Scotts vinnare.
Helt otroligt löjligt i mitt tycke.
Läs mer http://www.scottkelby.com/blog/2009/archives/6310
 
Fy f*n asså. Sånna männsikor ska inte få kalla sig proffsfotografer. Vad är det dom tycker är så farligt med att en glad amatör (som ju faktiskt indirekt ser till så att dom har sin kära utrusting genom att köpa kameraprylar som ger tillverkarna pengar att fortsätta utveckla sina produkter) en gång få sitta vid sidlinjen och uppleva hur det är? Man kan ju hoppas att det inte är av konkurensskäl i alla fall...
 
Och att de som höll i hans accreditering lät sig övertalas. Undras vad fotograferna hade som argument. Skulle de utebli annars?
 
Sånt här får en ju nästan att tappa tron på mänskligheten.

Vilka fruktansvärt patetiska människor!
 
Tja, det handlar ju om Amerikaner. Sådana har slutat förvåna (i alla fall mig) i sina idiotiska tilltag. Särskilt då det handlar om att försöka skydda det detta folkslag älskar mest: Sig själva och pengar:)
David.
 
Usch riktigt illa. För proffsen en "vanlig dag på jobbet" . För amatören var det ju en grej som han kanske bara upplever en gång i livet.
 
Tja, det handlar ju om Amerikaner. Sådana har slutat förvåna (i alla fall mig) i sina idiotiska tilltag. Särskilt då det handlar om att försöka skydda det detta folkslag älskar mest: Sig själva och pengar:)
David.

Det är inget unikt för amerikaner, så ser det ut överallt, även här i sverige.

Mvh Mattias
 
Fast jag har aldrig hört talas om att Svenska sportfotografer aktivt motarbetar amatörer som av någon anledning lyckas få ackreditering. Förekommer sådant här också? Det skulle göra mig djupt besviken.
 
Jösses vilka primadonnor! Verkar som hela världen kommer gå under om det kommer en glad amatör och knäpper några bilder...

Ja de är ju otroliga. Jag fick god lust att maila samtliga som deltog i kampanjen. Inte för att jag tror att de bryr sig ett dyft om vad just jag tycker, men däremot kanske de tar åt sig när de märker att deras agerande till och med får folk på andra sidan Atlanten att reagera och vända sig mot dom. Men det blir nog inget med det.
 
Speglar det här inte det amerikanska sammhällsuppbyggnaden i stort? De hårt prövade fotograferna har arbetat sig upp så pass att de kan livnära sig på fotandet och då kommer en amatör glidandes på en räkmacka! Inget problem om det hade varit i Sverige men där borta är det värre. Mycket lättare att förlora sin inkomst och skyddsnätet är inte stort. Känner man sig hotad så träder neandertalaren fram, vilket tydligen skett här.
Antar att Bush kände sig hotad den 11/9...

(Appropå neandertalare så har forskarna kommit på att de inte gillade broccoli. Tänk, vad ska de komma på härnäst?)
 
Jag tycker snacket går likadant här direkt man föreslår att någon inte ska ta betalt för en bild, då finns det alltid minst ett par stycken som påpekar att man förstör för yrkesfotograferna. Vad är skillnaden?
 
Tycker det är likadant på flera ställen, det gnälls om att nu har "alla" råd med relativt avancerade kameror och kan ta bilder i klass med proffsen som drabbas och säljer mindre bilder.

Man får hoppas att de som gnäller snart inser att det inte räcker med att kunna ha råd att inhandla utrustningen, utan även använda den på ett kreativt sätt.
 
Om jag hade en arbetsgivare som gav mig betalt för att ta bilder på ett evenemang men jag inte skulle få plats på grund av att någon "amatör" vill vara på plats för att "se och lära" så skulle jag bli lite stött.

Finns det dock plats, vilket det brukar finnas runt t.ex. en fotbollsplan, så är det givetvis inget problem.

Att sälja bilder handlar inte bara om hantverket att kunna ta en bild (tyvärr) utan lika mycket om försäljning/förhandling/logistik- och teknikflöde och en amatör är inte en konkurrent i detta fall.
 
Jag tycker snacket går likadant här direkt man föreslår att någon inte ska ta betalt för en bild, då finns det alltid minst ett par stycken som påpekar att man förstör för yrkesfotograferna. Vad är skillnaden?

Jag tycker det är stor skillnad i att gnälla och att aktivt se till att en amatör inte får tillgång till det man själv fotograferar. Att ringa och gnälla till arrangören för att dra in "amatörfotografens" ackreditering är enligt mig ingenting annat än riktigt jävla svinigt! (Ursäkta svordomen)
 
Om jag hade en arbetsgivare som gav mig betalt för att ta bilder på ett evenemang men jag inte skulle få plats på grund av att någon "amatör" vill vara på plats för att "se och lära" så skulle jag bli lite stött.

Finns det dock plats, vilket det brukar finnas runt t.ex. en fotbollsplan, så är det givetvis inget problem.

Att sälja bilder handlar inte bara om hantverket att kunna ta en bild (tyvärr) utan lika mycket om försäljning/förhandling/logistik- och teknikflöde och en amatör är inte en konkurrent i detta fall.

Jag kan inte tycka att någon fotograf har större rätt att fotografera ett visst evenemang/skeende bara för att denne får betalt av tredje part. Oavsett tillgång till platser.

Däremot kan jag absolut förstå företeelsen. När människan känner sig hotad så går en av våra två djupaste instinkter igång, angrepp eller flykt. När människan blir arg ökar vår puls och andningsfrekvens och vi öppnar munnen och andas både genom näsa och mun för att maximera syreintaget, och det är en en mycket mycket gammal reaktion som sitter djupt rotade i de mörkaste delarna av hjärnan. Meningen är att öka syrehalten i musklerna för att förbereda dom på att angingen gå till angrepp eller att fly. Och jag är rätt övertygad om att det är dessa primalinstikter som sätter igång när yrkesfotografen känner sig hotad i sin position.

Ditt sista stycke håller jag dock med om till 100%. Komiskt nog kan man ju tycka att de proffs som verkligen har lyckats borde förstå detta bäst, men det verkar som att det glöms bort fullständigt.
 
Inte ett dugg förvånad, hade jag inte blivit ens om det hade varit i Sverige, Jag tycker det verkar som dom flesta proffsfotografer är ett tjurigt folkslag som håller stenhårt på regler lagar som har med foto att och att fotografering har inget ute hos "folket" att göra.

Bara som man sett hur vissa av dessa sk föreningar verkar hålla på att försöka tvinga in folk, och att påstå att det är bara fotografer som är med där som är seriösa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.