Annons

Amerikanska sportfotografer hindrar amatör

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är stor skillnad i att gnälla och att aktivt se till att en amatör inte får tillgång till det man själv fotograferar. Att ringa och gnälla till arrangören för att dra in "amatörfotografens" ackreditering är enligt mig ingenting annat än riktigt jävla svinigt! (Ursäkta svordomen)

Missförstå mig rätt, jag håller med dig hur mycket som helst! Jag tycker bara det även är svinigt att klaga på att folk "ger" bort sina bilder, inte lika illa - men helt klart samma division och det är ju något som händer här.

Man har rätt att göra vad man vill med sina egna bilder enligt mig, och att folk stoppat denna glada amatör från vad som mycket möjligt kan vara hans livs största upplevelse är förjävligt.
 
Om jag hade en arbetsgivare som gav mig betalt för att ta bilder på ett evenemang men jag inte skulle få plats på grund av att någon "amatör" vill vara på plats för att "se och lära" så skulle jag bli lite stött.

Men nu var det ju så att platsen fanns, Mike Olivella skriver:
"-I receive 2 sets of credentials for each FSU home game. I am allowed to pick whoever I wish to fill the role. FSU has always trusted me to pick a responsible individual and so I did not think I needed to obtain approval from certain folks at FSU."
...men den här gången fick han alltså inte ta med vem han ville...
 
Jag kan inte tycka att någon fotograf har större rätt att fotografera ett visst evenemang/skeende bara för att denne får betalt av tredje part. Oavsett tillgång till platser.
...
Ursäkta om jag klipper lite men jag har en kommentar till just detta.

Ser man på det kortsiktigt (säger inte att du gör det men...) så kan du ha en poäng men man får även inse att yrkesutövare på ett evenemang står i symbios till varandra, speciellt om man ser på det långsiktigt.

Skrivande media, fotografer, spelare, tränare, besökare, spelbolag, sponsorer m.flera är alla en kugge i hjulet som formar ett intresse kring en sport och ett lag.
 
Men nu var det ju så att platsen fanns, Mike Olivella skriver:
"-I receive 2 sets of credentials for each FSU home game. I am allowed to pick whoever I wish to fill the role. FSU has always trusted me to pick a responsible individual and so I did not think I needed to obtain approval from certain folks at FSU."
...men den här gången fick han alltså inte ta med vem han ville...
Jag kanske skulle tillägga att jag generaliserade och inte menade det specifika fallet. Just i detta fallet verkar det ju vara av ren djävulskap som fotograferna ställt sig på tvären.
 
Jag tycker snacket går likadant här direkt man föreslår att någon inte ska ta betalt för en bild, då finns det alltid minst ett par stycken som påpekar att man förstör för yrkesfotograferna. Vad är skillnaden?

Skillnaden är väl att den som inte tar betalt faktiskt konkurrerar, medans killen som skulle få vara med på ett hörn antagligen bara gör det för skoj skull. Men visst ser jag likheterna. Det är ju inte alls ens säkert att den som slipper betala skulle ha anlitat en yrkesfotograf annars.

Två saker jag reagerade över i det amerikanska forumet var den nedlåtande tonen och att de tyckte att det var ok att släppa in rika icke-proffs men inte medelamerikanen(killen). Pengar är Gud.
 
Senast ändrad:
Missförstå mig rätt, jag håller med dig hur mycket som helst! Jag tycker bara det även är svinigt att klaga på att folk "ger" bort sina bilder, inte lika illa - men helt klart samma division och det är ju något som händer här.

Man har rätt att göra vad man vill med sina egna bilder enligt mig, och att folk stoppat denna glada amatör från vad som mycket möjligt kan vara hans livs största upplevelse är förjävligt.

Då är vi nästan helt eniga! :) Det enda är att jag anser att gnällandet på att amatörfotografer ligger någon nivå under.
 
Ursäkta om jag klipper lite men jag har en kommentar till just detta.

Ser man på det kortsiktigt (säger inte att du gör det men...) så kan du ha en poäng men man får även inse att yrkesutövare på ett evenemang står i symbios till varandra, speciellt om man ser på det långsiktigt.

Skrivande media, fotografer, spelare, tränare, besökare, spelbolag, sponsorer m.flera är alla en kugge i hjulet som formar ett intresse kring en sport och ett lag.

Klipp på du! :) Jag brukar göra likadant när jag inte vill kommentera ett helt inlägg :)

Du har helt klart en stor poäng i det du skriver.

Även "amatörfotografen" är en kugge i hjulet (inget du säger emot vad jag förstår, eftersom du inte skriver "proffsfotografer" utan "fotografer"), h*n är ju dessutom kanske en blivande proffsfotograf. ;)

En grej som jag inte har skrivit men som jag tycker är otroligt viktigt, det är att alla som fotograferar på ett evenemang är införstådda i de oskrivna regler som gäller. T.ex. att inte kliva in rakt framför någon som fotograferar, att visa respekt för sina medfotografer. Och det är väl ofta här problemet ligger, att en del amatörfotografer som får tillträde att fotografera ett evenemang kanske ofta inte har så bra koll på dessa oskrivna regler, så att denna därigenom stöter sig med proffsen genom att vara osmidig och i vägen. Beter man sig dumt förtjänar man heller inte lika stor respekt från andra fotografer.

Men, vad yrkesfotograferna skulle kunna göra bättre är att istället för att gnälla, se till att "utbilda" amatörerna i hur man ska bete sig för att få respekt i sammanhanget. Nu menar jag givetvis inte kurser eller dylikt, utan att det kan räcka med ett vänligt tillrättavisande och kanske en kort förklaring om varför "reglerna" är så viktiga. Ansvaret vilar dock minst lika mycket på amatörfotografen! Sen är det ju tyvärr långt från alla yrkesfotografer som följer reglerna..
 
Några påpekanden.

Vill göra ett par påpekanden då det finns information som har betydelse för det inträffade.

1. Mike Olivella (som varit medarrangör till tävlingen) har själv tagit på sig det fulla ansvaret för den indragna ackrediteringen.

http://www.scottkelby.com/blog/2009/archives/6321

2. Inte alla Amerikanska fotografer/medlemmar på Sportsshooter har samma syn på saken. (På Sportsshooter tillåts inte trådar med mer än 50 inlägg, därav "röran" med flera trådar).

Så för den som vill sätta sig in i saken rekommenderar jag läsning av följande trådar.

http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=33918

http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=33923
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.