Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatörfotograf sugen på en EOS 400D. Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter fint.
Blir att kolla lite närmare på K10:an.

Vad tycker du om kitobjektivet? Och hur är det med utbudet av objektiv till Pentax om man jämför med Canon / Nikon?
 
Utbudet är ju klart mindre än Canon/Nikon, MEN säkert mer än tillräckligt för en glad amatör som jag t.ex.
Dessutom har jag fått intrycket av att Pentax objektiv är av mycket god kvalitet optiskt.
Och som sagt, du har ju bildstabilisering på samtliga! ;)

Mvh
Micke
 
Jojje_ skrev:
Vad tycker du om kitobjektivet? Och hur är det med utbudet av objektiv till Pentax om man jämför med Canon / Nikon?

som sagt ganska färsk med detta, men jag tycker det är helt ok. Är man lite tätare så finns ett K10D kit med ett bättre 16-45 för runt 11500.

I övrigt säger jag som Mikael, det finns objektiv så det räcker för mitt användande, sen är ju självklart nikon/canon betydligt större, bla. på begagnatmarknaden. Finns några riktigt fina Samsung objektiv, bla ett 55-200 för runt 1000kr som fått väldigt fina recensioner.

jag valde K10D bl.a. för att den låg klart bäst i handen av de jag provade (400D,D40,K100D), hade bildstabilisering, af-motorn i huset och ett bättre väderskydd.

Fotovideo(www.fotovideo.se) som ligger i närheten av Gallerian i sthlm är en affär med bra utbud/priser som är värt ett besök om du känner för att klämma och känna lite. Även Scandinavian photo på norr mälarstrand är trevliga men lite dyrare. Köpte min kamera på webhallen, men det visade sig vara EU-import så ingen svensk manual men ska försöka få en av de ändå då de inte informerade om det. orka sitta och scrolla i pdf'en.

lycka till med kamerajakten
 
Nu vart det så att jag svängde förbi en polares café.
Snackade lite med honom om mitt dilemma, så han tipsade mig om hans kusin som jobbar inne i stan på en fotobutik.

Åkte dit, träffade kusinen som var mer än sjysst och gav mig ett erbjudande jag inte kunde motstå.

Nikon D80, med 18-135 objektivet, med ett högpresterandes 4gigs minne, axelväska för kameran och objektiv (accersorykitet till D80/D40), ett antal filter, OCH två motljusskydd.

Allt detta fick jag för 9.500:-
Ja, tro det eller ej. Inkl. moms ja..

Så jag kunde inte tacka nej. Sakerna kostar uppemot 12.000:- i samma butik om jag inte hade träffat på min polare.

Iallafall. Beslutet togs och istället för en 400D vart det en D80.


Vad tycker ni om valet? Och framförallt, priset!?

Tack igen för alla tips!
 
Bra kamera! Bra pris! Cyberphoto tar 10700:- för hus plus 18-135.

Nu är det bara att ta bilder. Återkom med erfarenheter.
 
"Sen har vi ju D80 också..
Sen så sa en kille i butik att den mest prisvärda kameran för en amatörfotograf är Pentax K10D."

Ja i exakt samma sits var jag också!
Valde mellan Pentax , Canon och Nikon D80!

Men så tänkte jag att om jag skulle vilja byta upp mig ett snäpp till längre fram så är det kanske lättare att sälja en mer avancerad och dyrare kamera än en lite mindre känd.
Så jag valde D80en och det har jag inte ångrat.
Kameran är ju urenkel att fota med.

Men jag är övertygad om att jag blivit precis lika nöjd med en D40 alt Pentax som låg väldigt bra till ett tag tack vare vädertätningen och VR-stabiliseringen eller Canonkameran.

Men jag känner så här efteråt att jag nog valde rätt trots allt.

Sen har jag noterat efter att ha besökt ett antal fotoforum att det pågår ett krig mellan Canon och Nikon-anhängare!
Det är precis som med Mac VS Pc!
Alla rekar just den kameran dom har själva:))
 
Jag skulle vilja säga att Sonys A100 är det bäst man kan köpa nu


otroligt billig, kitobjektivet är bättre än Canons, Nikons, pentax ... SSS/AS .
Sonys A100 har mer detaljer i bilderna pga mindre intern brusreducering som bara kletar ut bilderna
 
Meckade lite med inställningarna första dagen man fotade lite.
Fick ett ypperligt tillfälle att ta lite bilder på solnedgången från mitt fönster just för att se hur kameran plåtar färgerna.

Ett smakprov.

60556
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.