Annons

Amatörfotograf sugen på en EOS 400D. Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojje_

Medlem
Tjena!

Till att börja med så är jag nybliven medlem på FS.se.

Har läst igenom massvis med trådar angående köp av digitala systemkameror.
Saken är nu att jag vill köpa en.
Har ägt en systemkamera förut i form av Minolta Dynax 5.
Så erfarenhet av systemkameror har man väl.
Saken är bara att jag inte kan bestämma mig.

Är jävligt sugen på en EOS 400D. Självklart Utan kitobjektivet.
Saken är nu bara att jag stör mig på en liten detalj..
Displayen som brukar finnas på ovansidan på många kameror finns inte på 400D.
ISO talen m.m visas då på den stora displayen på baksidan.
Ni som äger 400D. Är detta något som kanske stör er på något sätt?

Jag kollar efter lite olika objektiv också, men då man inte är direkt hajj på Vad som är Bra osv så är det rätt så svårt.

Har ni några tips till mig, en amatörfotograf som älskar att fota allt möjligt.
Allt från spontana närbilder på människor, till fotbollsmatcher och vackra landskap.

Vill inte punga ut en förmögenhet på en kamera och ett objektiv så 400D verkar vara ett bra val med sitt goda rykte.


Hjälp mig med något tips om vart (både i butik och på nätet) jag kan få tag på en kamera samt objektiv till ett fint pris.

Letar efter ett zoom-objektiv bör tilläggas.
Och objektiven bör inte kosta med än cirkus 2.000:-


VÄLDIGT VÄLDIGT tacksam för svar då jag den 6:e reser utomlands och vill ha med mig en kamera!

Tack på förhand!

/Georgios "Jojje"
 
Mjo har både hört och läst det.
Blir att åka till Kista imorn och dra in på nån butik och kolla på den lite närmare.
Men jag tror egentligen inte att storleken spelar så stor roll.

OM det visar sig att jag inte köper den, vad har du för tips att ge angående kamera?
Var och tittade lite närmare på Nikon D80.

Men priset flyger iväg rätt rejält där.. =/
 
Jag har hyfsat stora händer och för mig är den obekväm att använda så jag hade inte köpte den. Men det är min högst subjektiva åsikt. Den kanske passar dig utmärkt.
 
av 10Mpixkamerorna jag testat där ute så är EOS 400D den jag skulle valt sist av alla dessvärre. Både Pentax K10D och Nikon D80 är bättre kameror enligt mig även om det kanske kostar några kronor mer. Nikon D80 är favoriten hos mig. Det jag inte gillar med EOS 400D är att greppet är väldigt litet och obekvämt och att känslan i kameran andas väldigt mycket budget i form av byggkvalité. Men det som stör mig mest med EOS 400D är den lilla sökaren. Bilder tar den dock med bravur, men det gör övriga kameror i klassen också vilket får en att vilja titta på just buggkvalité, ergonomi osv och där faller EOS 400D kort tyvärr. Ett mycket bättre val om du vill ha Canon är ju EOS 30D som numera har sänkts väldigt mycket i pris.
 
400D är det bästa du kan få för pengarna just nu, bortsett från ergonomin dvs :)

Nikon D80, bra ergonomi, går att använda alla gamla, skarpa, ljusstarka, manuellt fokuserade objekt som går att köpa beg för en spotstyver.
 
Jag är själv amatör och har haft min 400D i ca 7 mån. Jag tycker det duger alldeles utmärkt till mina behov. Visst är den lite mindre än andra kameror men det är inget som besvärar mig. Fast jag har heller inga gigantiska händer.

Att ISO och andra inställningar visas i den stora displayen istället för att ha en egen stör inte mig alls. Direkt när du tittar på displayen kommer inställningarna fram och när du sätter ögat mot kameran för att plåta så slockar displayen av sig själv direkt.

Tycker detta är en jättebra amatörkamera och jag är mycket nöjd med den!
 
Jag har haft min 400D i ett halv ar nu och dom nackdelar jag har markt ar foljande:

1.Den ar liten (men kop batterigreppet till den sa blir det stor skillnad faktiskt)

2.Iso knappen ar valdigt latt att komma at,sa risken for att du kommer andra iso omedvetet ar ganska stor,det har hant mig ganska manga ganger.

3.som alla skriver sa ar sokaren valdigt liten.

400d ar en bra ingans kamera,Som sagt jag har haft den i ett halv ar nu och jag har redan barjat snegla mot en 5d..

|Danne
 
Du kan lungt köpa en 400D.
Jag har själv fotograferat med en 5D sedan hösten 2005 och är mycket nöjd med den. Inför en Svalbardresa i juni kände jag att jag behövde ett extra kamerahus med en mindre sensor för att fullt utnyttja mitt Tamron 200 - 500. Valet föll på 400D och jag måste säga att jag är mycket glad över det valet. Kameran ligger som klistrad i mina händer och den är oerhört lättarbetad. Inga som helst svårigheter att handskas med någon av kamerorna, mina händer är vad skulle kunna säga normalstora. Samtliga bilder, tagna med olika optiker och varierande brännvidder, har blivit mycket bra - liksom även de bilder som jag tog med min 5D.
400D måste vara en perfekt "instegskamera" till den digatala SLR sfären! Lycka till med ditt köp!
 
Som antytts tidigare så är alla dessa "budgetkameror" bra.
400D är mycket prisvärd.

Det är ett system man väljer och jag tycker att man bör lägga ned mer omsorg på vilken optik man köper än på vilket hus.

T.ex vill man ha bland det bästa som finns som normalzoom så kikar man på Canons 2,8/17-50mm IS. Det kostare en slant. Billigare men mycket kompetent är Sigmas 2,8/18-50mm. Etc. osv...

Mvh J O
 
Jag vill också påpeka en sak: kitoptiken är mycket prisvärd! De hundralappar det rör sig om lär du inte kunna få något bättre för, inte en chans. Även om du köper något optiskt bättre är den en perfekt kamera på ett kalas, liten och nätt och inte dyrbar.

Ett gott råd är att köpa 400D med kitoptik, använda den ett tag, och sedan köpa vad du tycker dig behöva.

Vad har du för optik till din nuvarande systemkamera, och vad använder du mest?

Per.
 
Tack som f*n för alla fina svar!
Var och kikade lite närmare på en 400D i butik.
Dock så kostade den runt 8.000:-
Snacka om skillnad med på nätet!


Sen har vi ju D80 också..
Sen så sa en kille i butik att den mest prisvärda kameran för en amatörfotograf är Pentax K10D.

Dock så har jag inte kikat alls på den.. =/
Nu vart mitt dilemma ännu större.

Kamerahuset på 400D är litet ja, om man håller den bredvid en D80 t.ex så är det rätt så stor skillnad. Men när man väl håller den i handen så tror jag inte det är nåt jag skulle brytt mig SÅ värst mkt på..

Nej fan, imorn bestämmer jag mig definitivt.

Vad säger ni om D80 + 18-135/3,5-5,6? Dvs det stora zoom-objektivet?
 
Vilket objektiv tycker du jag bör köpa till som första objektiv?
Åker ner till grekland nu som sagt och jag vill ha ett med mig till att börja med.

Ett bra, prisvärt zoomobjektiv som inte kostar alltför mkt då kameran kostar en hel del letar jag jag efter.

Något du kan rekommendera?
 
Jojje_ skrev:
Vilket objektiv tycker du jag bör köpa till som första objektiv?
Åker ner till grekland nu som sagt och jag vill ha ett med mig till att börja med.

Ett bra, prisvärt zoomobjektiv som inte kostar alltför mkt då kameran kostar en hel del letar jag jag efter.

Något du kan rekommendera?

Enligt tester lider 18-135 lite av vinjettering men verkar vara lite skarpare än 18-70.

Själv ska jag köpa 18-70 och sen köpa till ett 70-300 VR och ett Tamron macro.
 
Jag tycker Pentax verkar riktigt bra och prisvärd.
Inbyggd bildstabilisering i kamerahuset innebär ju att du har funktionen på alla objektiv du köper!
Bildstabilisering är inte att underskatta!

Har Canon själv, och bara ett bildstabiliserat objektiv, som dessutom kostar 10.000:-
Inte billigt att köpa IS-glas av Canon, eller Nikon för den delen!

Ska du köpa ett större hus med mer komfortabelt grepp så får du bästa kameran för pengarna just nu om du köper Canon EOS 30D!
Ett magnesium-hus (Till skillnad från Nikon D80`s plasthus) som är skönare att hålla än D80 som man måste vrida pekfingret ur led för att komma upp till avtryckaren mitt uppe på huset(jag vet, liite överdrivet kanske;), dessutom har du 5 bilder/sekund i stället för 3 som med dom andra alternativen!
Och med en efterföljare runt hörnet så har den fallit i pris och är riktigt prisvärd just nu!

Men som sagt, Pentax nya ser attraktiv ut!

Lycka till!
/M

PS: ju längre denna tråden lever, desto mer förslag, och mer förvirrad kommer du nog att bli! ;)
 
Jag har använt min 400D i ungefär 8 månader nu, är riktigt nöjd. Skärmen är bra, inget jag stör mig på, alla inställningar syns tydligt och styrkan går att ljustera vid olika ljusförhållanden. Visst är kameran lite liten, men inget jag stör mig på, det är ju både gott och ont. Eftersom jag ofta har med mig kameran, ex i skogen så är det bara bra att den är hyfsat kompakt.

Enligt min veto finns inga normal-zoomar att köpa för omkring 2000 kr. Så rekommenderar jag att du köper kit-zoomen och sparar lite pengar till antingen Sigma's eller Tamron's 17-50/2,8. Båda objektiven ska tydligen vara väldigt bra och dem kostar kring 4000 kr.
 
Jag har inga som helst problem att hantera min 400D, liten och smidig, och med batterigrepp på så är den riktigt skön även med långa objektiv!

Angående skärmen på baksidan så är det ett riktigt lyft, hade 350D innan och gillade 400D`s upplägg mycket bättre...
Men i slutändan är ju detta småsaker, vad som verkligen betyder något är hastighet!
Och de flesta nya hus startar ju i princip omgående, har minst 3 bilder/sekund och rymligt buffertminne.

Ett objektiv som är prisvärt är väl Sigma 17-70 2.8-4.5 Macro för 2990 hos Cyber tror jag, mycket skarpt, hyfsat ljusstarkt, snabb AF, plus riktigt bra "FuskMacro".
Dock ska man hitta ett som fokuserar rätt, men det brukar ju gå!
Finns i flera fattningar.

Mvh
Micke
 
Jojje_ skrev:
Saken är nu bara att jag stör mig på en liten detalj..
Displayen som brukar finnas på ovansidan på många kameror finns inte på 400D.
ISO talen m.m visas då på den stora displayen på baksidan.
Ni som äger 400D. Är detta något som kanske stör er på något sätt?

Nej, det stör mig inte alls, jag saknar inte alls en andra liten display utan föredrar att allt visas tydligt och klart på en stor display. Jag kan inte förstå den kritik som ofta riktas mot 400D för att ergonomin är dålig och att man måste in i menyerna för att göra inställningar. Jag tycker tvärtom att allt är mycket lätt tillgängligt och logiskt uppbyggt.

Nackdelen med Canon (och Nikon) är att de kostar en slant om man vill ha bildstabilisering. Fördelen är att utbudet av objektiv är störst.

Lycka till!
 
Tittade som du på 400D men som många redan skrivit så tyckte jag den var för liten samt att greppet inte alls passade mig.

Så det blev en Pentax K10D istället, har precis hämtat ut den och börjat fota. Känns väldigt gedigen och trevlig att använda så jag rekommenderar dig absolut att känna och klämma på den. Tittade själv inte så mycket på D80 så kan inte rättvist jämföra den med K10D.

8500kr med kit 18-55 gav jag för K10'an.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.