Annons

Amatör vs Proffs

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
På Fotosidan används ofta ordet Amatör för att beskriva en "nybörjare" som per definition inte är lika duktig som ett Proffs.

Ordet amatör har ett helt annat ursprung. Det handlar om att älska att utöva [fotografeering] så mycket attt man är beredd att göra det utan egen vinning.

Lita grann skulle man kunna säga att skillnaden mellan proffs och amatör är denna.

- Proffset lever AV att fotografera
- Amatören levef FÖR att fotografera.

Tankar om det - någon?

Petter ...

ibland går det fort

insåg när jag postat att det jag skrev kan tolkas provocerande.

Det jag är ute efter är att det finns flera dimensioner än nybörjare-proffs.

Ena dimensionen handlar om pengar. Där ligger (i min mening) skillnaden mellan amatör och proffs.
Den andla dimensionen handlar om erfarenhet. Skillnaden mellan nybörjare och erfaren.

I min lilla figur nedan har jag valt att markera var jag själv anser att jag befinner mig. Hyfsat erfaren, men helt utan pengainstresse (när det gäller fotografi).

Jag skulle tro att de flesta fotografer har börjat längs ner till vänster. Nybörjare som tycker att det är fantastiskt roligt. Några övergår sedan till att bli mer erfarna, och ytterligare några tar steget till att tjäna pengar på fotograferandet.

Var skulle du mappa in dig själv i denna matris?

Petter ...

Bilagor

• fyrfalt.JPG
    fyrfalt.JPG
    9.6 KB · Visningar: 1,119
Lät väl helt rätt det du säger!
Är väl helt lika inom idrott mm!

Man är väl amatör ända tills man får betalt för det man utför!
Amatör används kanske i fel sammanhang mycket!

Intressant tanke du tagit upp, aldrig tänkt på det förens du tog upp det!

Jag hör en del kalla sig "erfaren fotograf", antar att det är ett sätt att komma förbi tanken att en amatör annars kanske inte är så erfaren.
Vidare har jag en tendens att förutsätta att ett proffs har erfarenhet, så nedre högra kvadranten i diagrammet känns inte riktigt relevant. Borde jag revidera den tanken?

Mvh,
Richard

Sen är ju språket levande och amatör används förutom i bemärkelsen nybörjare att man är ganska dålig på något. Man är en amatör på att laga mat eller att någon artist lät som en dj-a amatör. Just inom foto tycker jag amatör har en bättre klang än inom många andra områden. Och så har ju en hel del amatörer här kommit på att man kan kalla sig frilansare för att man gjort ett fotojobb, haha.

I regel är den största skillnaden mellan amatör och proffs att amatören inte har någon tidspress att leverera resultat.

Wikipedia : En amatör, är en person som ägnar sig åt en verksamhet utan att ha den som yrke - motsatsen till professionell. Gränsen kan definieras antingen genom utbildnings- och erfarenhetsnivå, eller genom inkomstnivå.

Och de bästa resultaten kommer ofta från de högst upp till vänster i ditt diagram (Inte för att de är bättre än proffsen utan förmodligen för att de inte har någon tidspress)

Att vara proffsfotograf säger egentligen ingenting om vilken slags fotograf man är, förutom att man antagligen lever på sitt fotograferande. Men det stämmer kanske inte alltid det heller - många konstnärer har svårt att leva på sin profession och det gäller säkert också dem som sysslar med konsttnärlig fotografi. De har jobb vid sidan av som de lever på, men är proffsfotografer ändå.

En proffsfotograf kan vara til lexempel:

- pressfotograf
- reklamfotograf
- produktfotograf
- en som har en atelje och tar t ex familjebilder
- "kringresande" skolfotograf
- bröllopsfotograf
- mäklarfotograf
- paparazzi ("smygfotograf")
- "fotoboks- och utställningsfotograf" (kan vara konstnärlig eller natur- eller arkitekturfotograf t ex
- dokumentärfotograf (gatuliv, människor, "museifotograf")
- arkivfotograf
- laboratoriefotograf

Det är väldigt olika professioner, med det enda gemensamma att arbetsverktyget är en kamera.

Själv är jag erfaren amatör, som då och då publicerar mina bilder i böcker med anknytning till det som är min egentliga proffession. Är jag proffsfotograf?

På Fotosidan används ofta ordet Amatör för att beskriva en "nybörjare" som per definition inte är lika duktig som ett Proffs.

Ordet amatör har ett helt annat ursprung. Det handlar om att älska att utöva [fotografeering] så mycket attt man är beredd att göra det utan egen vinning.

Lita grann skulle man kunna säga att skillnaden mellan proffs och amatör är denna.

- Proffset lever AV att fotografera
- Amatören levef FÖR att fotografera.

Tankar om det - någon?

Petter ...

Känns passande att svara på det här genom att citera dig, för det här känns som om jag nyligen läste en artikel om med nästan exakt ordval. Var det du som skrev artikeln? Annars kanske en hänvisning till den vore bra, så kan andra läsa hela också. Har jag fel får jag backa...

Jag antar att jag är en "erfaren amatör" då. Jag drar bara in ca 1/3 av mitt levebröd på fotot.. Men jag LEVER för att fotografera.

Egentligen blir det så dum definiering med proffs och amatör.. Jag känner många "amatörer" som är på en otroligt hög nivå, en nivå som jag skulle kalla proffisionell, MEN de är inga säljare. Därför kan de inte leva på fotografin. Sen känner jag några som tjänar gott på sitt fotograferande, men är riktigt dåliga fotografer. De kan inte bildbehandla, knappt klona bort finnar, knappt nåt om färgkorrigering eller svart och vitpunkt, inget om ljussättning, men de är säljare.

Egentligen borde man dela in det i 3 kategorier.

1. Den första är "Säljande fotografer" -de som lever PÅ att fotografera
2. Den andra stora gruppen är "passionerade fotografer" - de som lever FÖR att fotografera
3 Den absolut minsta kategorin: De som är PASSIONERADE och dessutom lever PÅ sitt fotograferande.

Och sen har vi alla fotografer som plåtar sina lekande barn eller festande kompisar och på resor med kompaktkamera eller mobil....den helt övervägande majoriteten. Rätt som det är råkar de vara på plats när något händer och kan ta en bild som de kan sälja till en kvällstidning eller så och ibland tjäna ganska mycket pengar.

Ord vs ord

Det här är en diskussion som verkar dyka upp med ganska jämna mellanrum.

Ofta kan den leda till märkligt hetsiga debatter. Det väldigt många antingen tycks vara omedvetna om eller ha väldigt svårt att acceptera att ett och samma ord ofta har fler parallella betydelser. Dessutom inte sällan relaterade betydelser. Faktum är att nästan alla ord vi använder har mer än en (ofta mycket mer) betydelse beroende på när vi säger det, till vem vi säger det och beroende på vad vi pratar om.

Ett klassiskt exempel är ordet bredband som till att börja med haft en strikt teknisk betydelse - att använda ett brett frekvensband för att öka kapacitet i en överföring. Men ordet fick också vartefter en mycket allmän betydelse av "snabb, fast uppkoppling till internet". Under några år fanns det rent av hetsiga (inte sällan rent hätska) debatter om vilken specifik hastighet i en anslutning som skulle få kallas bredband: mer än 256 kilobit/sek? Mer än 512 kilobit/sek? Eller mer än 2 megabit/sek?

Idag är inte ordet bredband speciellt kontroversiell alls längre och betyder nog för de flesta människor och i de flesta sammanhang helt enkelt en fast uppkoppling (att den är tillräckligt snabb verkar vi numera utgå ifrån). Men den teknisk betydelsen finns fortfarande kvar, men används nog mest av signaltekniker eller radiomänniskor.

Alltså: Ord har alltid haft, kommer alltid att ha flera betydelser.

I just fallet amatör och proffs finns det en rad betydelser av bägge orden som varken är mer rätt eller mer fel än någon annan. Ursprunget till ordet amatör är ju som flera påpekat att göra något för att man gillar det. Vilket ju faktiskt innebär att inte så få proffsfotografer också är amatörer - många yrkesverksamma fotografer älskar fotografering :)

Men en vanligare tolkning är att en amatör är något som gör något enbart för att de tycker om det, utan andra motiv (som att det är ens levebröd).

Sedan används inte sällan amatör som ett slags skällsord eller nedvärderande omdöme - "vilken j-a amatör" har nog de flesta utropat någon gång och då inte alls syftat på att fotbollsspelaren, hantverkaren, artisten eller vad det nu är gör det de gör för att de gillar det. Här används ordet som en slags variant på att vara "oproffsig", alltså att inte göra saker med den skicklighet eller omsorg man tycker att man kan förvänta sig.

För det är ju samma problem med ordet proffs - det kan dels men att göra något för att det är ens levebröd (vare sig man gillar det eller ens är bra på det), men den mer vanliga och allmänna tolkningen innehåller också en värdering av skickligheten och ambitionen. Att vara proffsig är att bry sig, vara trevlig mot kunder, göra ett ambitiöst (och ofta rent av bra) jobb, veta vad man håller på med osv.

Så vi kan diskutera ordens betydelser tills vi blir gröna i ansiktet eller rita hur komplexa diagram som helst - men vi måste också acceptera att ord i de flesta fall har mer än en betydelse. Sådant är språket.

Den fråga som jag tycker är mer intressant är varför vi människor är så besatta av att sätta etiketter - till exempel "proffs" eller "amatör" på oss själva och varandra ... :)

Känns passande att svara på det här genom att citera dig, för det här känns som om jag nyligen läste en artikel om med nästan exakt ordval. Var det du som skrev artikeln? Annars kanske en hänvisning till den vore bra, så kan andra läsa hela också. Har jag fel får jag backa...

Nej, tyvärr. Någon artikel har jag inte skrivit.

Petter ...

För mig så är det tvådelat och tudelat :)

I grund och botten anser jag ett proffs vara en som lever av sin verksamhet medan en amatör inte gör det.

Men det finns alltså även en annan sida av myntet. Jag använder ofta ordet proffs för att beskriva någon som är riktigt skicklig. Amatör hamnar ju då tyvärr i andra änden av skalan. I alla fall när jag använder ordet som svärord. :)

Och då inställer sig ju nästa fråga direkt.: Jag själv som har arbetat som fotograf på heltid men numera enbart gör det för att det är kul eller åtar mig några få uppdrag per år, frilans med betoning på fri :). Vad är jag då? Kunskaperna har jag ju kvar = proffs, medan jag har min inkomst från annat håll = amatör

Egentligen lägger jag ingen värdering i proffs vs amatör längre. Det finns så många klåpare bland proffsen och riktigt duktiga amatörer, inte enbart inom fotografin utan inom alla yrkeskategorier. Vad de presterar är viktigare än titeln.

Det beror väl på driften att inordna oss/andra i en statusordning.

Etiketter är ett sätt att rationalisera språket och kommunikationen.
Exemplet där någon raddade upp alla möjliga sorters fotografer är användbart. Tänk vad fiffigt att säga att man är brölloppsfotograf istället för att säga att man "mot betalning, med hjälp av fotografisk utrustning, förevigar minnen av brudparets stora dag"
Men för att etiketter ska fungera så måste de som kommunicerar vara överens om betydelsen.
Just nu kan vi inte använda etikretten "amatörfotograf" i diskussioner, utan att samtidigt förklara vad vi just den här gången menar.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar