Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör vs Proffs

Produkter
(logga in för att koppla)
Etiketter är ett sätt att rationalisera språket och kommunikationen.

Riktigt. Men som du också påpekar längre ned, så fungerar det bara när det ganska tydligt framgår vad en etikett faktiskt står för. Det är faran med att använda öppna och generella etiketter som kan betyda en rad olika saker när man själv syftar på något ganska specifikt.

Exemplet där någon raddade upp alla möjliga sorters fotografer är användbart. Tänk vad fiffigt att säga att man är brölloppsfotograf istället för att säga att man "mot betalning, med hjälp av fotografisk utrustning, förevigar minnen av brudparets stora dag"

Just det, skall etiketter vara användbara och bidra med något så bör de vara lätta att tolka även för andra. Som bröllopsfotograf som är hyfsat tydligt.

Men för att etiketter ska fungera så måste de som kommunicerar vara överens om betydelsen.
Just nu kan vi inte använda etikretten "amatörfotograf" i diskussioner, utan att samtidigt förklara vad vi just den här gången menar.

Vilket som sagt beror på att ordet amatör har många olika betydelser vilket gör att etiketten amatörfotograf ofta blir rätt innehållslös. Jämför med bröllopsfotograf där ordet bröllop har betydligt färre brett accepterade betydelser.

Jag vill inte hindra någon att fundera över betydelsen över ord som proffs och amatör, men jag vill nog hävda att varje försök att avgränsa deras betydelser kommer att rinna ut i sanden - det är två väldigt generella termer som betyder olika saker för olika människor i olika sammanhang plus att de säkert förändras över tid. Sådana saker är svåra att ändra på.

Behöver man använda en etikett i till exempel en diskussion är det nog enklare att istället leta upp ord och uttryck som har färre tolkningsmöjligheter och därmed blir tydligare. Uttryck som "yrkesfotograf", "fotoentusiast", "nybörjare", "frilansfotograf", "erfaren fotograf", "klantig fotograf" och många andra är i de flesta fall synonymer till "amatörfotograf" eller "proffsfotograf" och betydligt tydligare.

Det finns duktiga amatörer och kass proffs! Att vara proffs betyder inte att dom är bra. Att vara amatör betyder inte att dom är dåliga.

Riktigt. Men som du också påpekar längre ned, så fungerar det bara när det ganska tydligt framgår vad en etikett faktiskt står för. Det är faran med att använda öppna och generella etiketter som kan betyda en rad olika saker när man själv syftar på något ganska specifikt.

Just det, skall etiketter vara användbara och bidra med något så bör de vara lätta att tolka även för andra. Som bröllopsfotograf som är hyfsat tydligt.

Vilket som sagt beror på att ordet amatör har många olika betydelser vilket gör att etiketten amatörfotograf ofta blir rätt innehållslös. Jämför med bröllopsfotograf där ordet bröllop har betydligt färre brett accepterade betydelser.

Jag vill inte hindra någon att fundera över betydelsen över ord som proffs och amatör, men jag vill nog hävda att varje försök att avgränsa deras betydelser kommer att rinna ut i sanden - det är två väldigt generella termer som betyder olika saker för olika människor i olika sammanhang plus att de säkert förändras över tid. Sådana saker är svåra att ändra på.

Behöver man använda en etikett i till exempel en diskussion är det nog enklare att istället leta upp ord och uttryck som har färre tolkningsmöjligheter och därmed blir tydligare. Uttryck som "yrkesfotograf", "fotoentusiast", "nybörjare", "frilansfotograf", "erfaren fotograf", "klantig fotograf" och många andra är i de flesta fall synonymer till "amatörfotograf" eller "proffsfotograf" och betydligt tydligare.

Du är klok du! Och så rätt du har!

Men jag vill ändå ha en ettikett för den "typ" av fotograf jag är.
En av de första diskussioner jag la mig i på FS handlade om att ta betalt eller inte. Det var en kille som tog några bilder till en ideell idrottsförening som frågade. För mig var det så självklart att man inte ska ta betalt att jag totalt baxnade av alla ivrare för pengarns värde i processen.
I en annan diskussion kom definitionen av amatör upp, och jag kände att jag hade en identitet i den etiketten (när definitionen löd som jag inledde den här tråden). För mig är fotografin helt befriad från ekonomi. Helt befriad från att göra jobb för annans räkning. Jag tar de bilder jag själv vill - och jag älskar det.
i min sinnevärld finns gott om utrymme för de fotografer som har det som yrke, och de får gärna älka fotograferandet lika mycket som jag.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar