PerFogelberg
Aktiv medlem
Henning: Det dynamiska omfånget är lite för mycket överkurs. Det blir tillräckligt bra bilder med en D70.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har man ingen assisten fungerar en frigolitskiva ganska bra tillsammans med en skidstav utan truga.quackpack skrev:
Om man ska använda reflexskärm vid bröllop, vilken variant är då bäst? storlek gärna och färg? Sitter och funderar på en Lasolite skärm men osäker på vilken färg, Guld, Silver vit etc?..
Estethia skrev:
personligen tycker jag inte alls om guldskärmar.
folk blir alldeles orange i ansiktet, som om dom doppat ansiktet i indianpuder.
och om man vill öka färgmättnaden i hela bilden efteråt (eller gör det i kameran) så måste man fippla en massa så inte nyllet på personen blir en apelsin. ;o)
jag kör vitt eller silver så jag vet att jag lättar upp med det slags ljus och färger som redan finns i övriga bilden.
sen har jag inte riktigt fallit för grejen att hålla skärmen så långt underifrån som möjligt, i ett porträtt.
jag gillar inte att döda varenda skugga (eller skapa nya ovantill) och platta till ljuset.
jag brukar istället be nån hålla skärmen högt upp (jobbigt för armarna, men det är det värt) så att de naturliga skuggorna under näsa och haka finns kvar, men att om tex. ena halvan av ansiktet är i skugga så blir det lagom upplättat.
härma solen helt enkelt, håll ljuset ovanför ögonhöjd.
Estethia skrev:
tack!! va roligt att höra!! D
jag använder faktiskt nästan bara naturligt ljus utan skärmar.
men nu tänkte jag börja ha med mig assistenter då och då och då blir det lite mer upplättning.
homeless clubkid skrev:
tips 1: köp en reflexskärm för utomhusbilderna + ta med en ass som kan hålla skärmen
Aton_ skrev:
Naturligt ljus är vanligen överlägset tycker jag. Men det beror ju helt på ljusförhållandena i just "din" kyrka.