ANNONS
Annons

amatör och ska fota på bröllop, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ska använda reflexskärm vid bröllop, vilken variant är då bäst? storlek gärna och färg? Sitter och funderar på en Lasolite skärm men osäker på vilken färg, Guld, Silver vit etc?..

quackpack skrev:
Om man ska använda reflexskärm vid bröllop, vilken variant är då bäst? storlek gärna och färg? Sitter och funderar på en Lasolite skärm men osäker på vilken färg, Guld, Silver vit etc?..
Har man ingen assisten fungerar en frigolitskiva ganska bra tillsammans med en skidstav utan truga.

Rikta in skärmen och nagla fast skivan i backen med staven.

Men om man har en 56cm guld silver skärm vilket är bäst att använda? Guld silver eller kanske vit? en skidstav som man spetsar nån med utanför kyrkan är nog ingen hit, jag hade tänkt att kanske ta några bilder innan/efter vigseln (utomhus) med reflexskärmen, man springer nog inte gärna fram med den i kyrkan :)

jag funderar också just nu på att ta lite annorlunda vinklar och labba med kort skärpedjup... men 1.8 kanske är för kort, men men, jag får kolla mer bilder. Att vissa fotografer lutar bilderna lite har jag också sett, det fungerar bäst med en peron på bilden tycker jag, såg en bild där 3 pers lutade nästan för mycket och det var inte snyggt..

Sen har jag problem med min kamera Canon 20D och avtryckaren som låser sig ibland, skumt hoppas detta inte ställer till det (har denna problematik i en annan tråd)

/M

personligen tycker jag inte alls om guldskärmar.
folk blir alldeles orange i ansiktet, som om dom doppat ansiktet i indianpuder.
och om man vill öka färgmättnaden i hela bilden efteråt (eller gör det i kameran) så måste man fippla en massa så inte nyllet på personen blir en apelsin. ;o)

jag kör vitt eller silver så jag vet att jag lättar upp med det slags ljus och färger som redan finns i övriga bilden.

sen har jag inte riktigt fallit för grejen att hålla skärmen så långt underifrån som möjligt, i ett porträtt.
jag gillar inte att döda varenda skugga (eller skapa nya ovantill) och platta till ljuset.
jag brukar istället be nån hålla skärmen högt upp (jobbigt för armarna, men det är det värt) så att de naturliga skuggorna under näsa och haka finns kvar, men att om tex. ena halvan av ansiktet är i skugga så blir det lagom upplättat.

härma solen helt enkelt, håll ljuset ovanför ögonhöjd.

Använd fantasin

Jag fotade själv ett bröllop för några år sedan, men jag hade då bara en analog system kamera. Mina bilder blev bra men jag var super nervös innan liksom du. Fördelen med den digitala tekniken är, som jag ser det, att man kan kontrolera bilderna direkt och där med är ju ingenting försent att ta om under själva bröloppet.

Men använd din fantasi och var inte blyg att ta många bilder, kom bara ihåg att inte själv inte själv bli mitt punkt under själva vigselakten. Själv tog jag mycket bilder på deras händer efteråt som visade ringarna jag försökte även föreviga brudbuketten som är unik för tillfället. Efter själva cermonin var jag mer styrande med att verkligen få med kyssen på kyrktrappan och att få med brudparet när de pratade med prästen, sina släktingar och allt det där lite udda som jag kunde tänka mig de vill ha med sig som minnen senare i livet. Samman lagt tog jag två 36 rullar och när jag sedan presenterade bilderna för brudparet var de mycket nöjda med att jag liksom jobbat i bakrunden när det behövdes och styrt lite när det fanns plats för det. men framför allt att jag använt min fantasi till att ta de bröloppsbilder som jag själv vkulle vilja ha från mitt eget bröllopp. Jag tror tt jag skulle kunna ha gjort fotograferingen ännu bättre om jag haft ett digetalt system där jag kunnat kika på resultatet direkt. Reklam fotografer använde på den tiden polaroid kamera för att få en uppfatning om ljus osv.

Estethia skrev:
personligen tycker jag inte alls om guldskärmar.
folk blir alldeles orange i ansiktet, som om dom doppat ansiktet i indianpuder.
och om man vill öka färgmättnaden i hela bilden efteråt (eller gör det i kameran) så måste man fippla en massa så inte nyllet på personen blir en apelsin. ;o)

jag kör vitt eller silver så jag vet att jag lättar upp med det slags ljus och färger som redan finns i övriga bilden.

sen har jag inte riktigt fallit för grejen att hålla skärmen så långt underifrån som möjligt, i ett porträtt.
jag gillar inte att döda varenda skugga (eller skapa nya ovantill) och platta till ljuset.
jag brukar istället be nån hålla skärmen högt upp (jobbigt för armarna, men det är det värt) så att de naturliga skuggorna under näsa och haka finns kvar, men att om tex. ena halvan av ansiktet är i skugga så blir det lagom upplättat.

härma solen helt enkelt, håll ljuset ovanför ögonhöjd.

Grymt läckra bröllopsbilder du tagit Christel! Lite nyfiken bara använder du bara befintligt ljus eller reflexskärmarna mycket? =)

tack!! va roligt att höra!! :eek:D
jag använder faktiskt nästan bara naturligt ljus utan skärmar.
men nu tänkte jag börja ha med mig assistenter då och då och då blir det lite mer upplättning.

Om man är oerfaren och verkligen den ENDA fotografen vid bröllopet ska man nog vara ganska ödmjuk inför uppgiften. Om alltför många bilder är oanvändbara (av vilken anledning som helst) kan det bli en ganska tragisk erfarenhet för bröllopsparet (och fotografen..)
Tack o lov kan man ju på displayen förstås se till att få ett antal godkända rutor.
Att inte tabba sig vid överföring av bilderna till datorn är också hyfsat viktigt...
Om alla är överens är det förstås helkul att plåta bröllop. Själv gjorde jag det en Novembermånad i obefintligt ljus. Nästan inte en ruta blev bra...

Estethia skrev:
tack!! va roligt att höra!! :eek:D
jag använder faktiskt nästan bara naturligt ljus utan skärmar.
men nu tänkte jag börja ha med mig assistenter då och då och då blir det lite mer upplättning.

Tycker dom är riktigt läckra! behöver du en assistent nångång i gbg trakten bara höra av dig! :)

Vad kul, ännu en amatör som ska ge sig ut på djupt vatten. Jag ska fota bröllop i augusti och har planerat allt utom kameran. Vill gärna ha en D70, och får förhoppningsvis låna en av en vän. Jag ska hänga med paret under hela dagen och fota allt från frisörbesök till festen. Dom har även bokat tid hos en proffsfotograf i en studio, så dom har en backup (skönt tycker jag, minskar stressen på mig...). Självklart kommer jag även fota med analog kamera, som säkerhet ifall något krånglar. Det är en gammal barndomskompis, så jag ska även vara gäst på bröllopet, men hon har gett mig fria tyglar att fota "när jag har tid".

Mitt förarbete består just nu i bolla ideer med paret, testfota människor i olika ljus, och att samla så mycket inspiration det bara går. Sök bröllopsbilder här på fotosidan så får du massor med ideér! Lycka till!

Jag fotade ett bröllop för första gången i augusti förra året. Även jag var väldigt nervös innan men det gick väldigt bra och det viktigaste av allt var att de som gifte sig blev väldigt nöjda.

Jag är väldigt glad över att jag fick två timmar med dem. Det är inte alla som kan slappna av direkt, speciellt inte på en så viktig dag och när man inte är van att vara i så mycket kamerafokus. I mina förberedelser ingick att titta ut några platser innan samt att låta mig inspireras av andra bröllopsbilder vilket gav mig några uppslag som jag troligtvis hade missat annars.

Det var verkligen en rolig erfarenhet.

-Jimmy

jag fick fota ett bröllopspar i kallaste februari i år. Men jag hade tur, det var bara vi tre och bröllopet skulle vara en vecka senare. Mycket mer avslappnat då, plus att brudparet var väldigt lättarbetat och förälskade...inte så svårt att förmedla glädje och kärlek på bilderna då.

De blev iallafall väldigt nöjda, tog med vanlig analog kamera.

http://pul.fotopic.net/c467240.html

haha, såg just att det var i mars...sorry

Vill bara lägga till en erfarenhet jag fått, dock inte från bröloppsfotografering, men ändå.

Om ljusförhållanden är mycket svåra föredrar jag själv att underexponera något, då det oftast är lättare att ta fram detaljer(om än lite gryniga) ut mörka partier än att försöka få fram detaljer ur mer eller mindre utfrätta partier

Givetvis är det att föredra om man kan få fullt omfång, men det går ju inte alltid, ett alternativ är att köra med bracketing, vilket de flesta digitala systemkameror klarar

// Anders

Jag ska också fota ett bröllop i sommar, mina kompisar gifter sig på höga kusten. Jag är också väldigt nervös. Jag har följt den här tråden och tänkte bl a anamma tipset med reflexskärm (tärnan får hålla). I helgen när jag tog en strandpromenad så hittade jag en stor frigolitskiva som drivit iland. Så nu är jag i alla fall "materiellt" förberedd.

Sådära, i helgen blev det av. jag fotade ca 400 bilder, ca 50st blev över förväntan, just nu håller odenlab på och framkallar dessa foton, och på lördag blir det en fin present till brudparet :) tack för alla tips.

/edit försökte bifoga en bild, men lyckades inte..

homeless clubkid skrev:
tips 1: köp en reflexskärm för utomhusbilderna + ta med en ass som kan hålla skärmen

Har fått en "halvfråga" av en kompis att assistera honom när han fotar sitt första bröllop nån gång i sommar, bland annat då som reflexskärm-hållare. Det jag undrar över är bara om det är vanligt att det kutar omkring en person och håller upp en reflexskärm i tid och otid bland alla folk? Kommer man inte väldigt mycket i vägen? Stör man inte?

Aton_ skrev:
Naturligt ljus är vanligen överlägset tycker jag. Men det beror ju helt på ljusförhållandena i just "din" kyrka.

Jag föreslår befintligt ljus med upplättningsblixt i kyrka, var bara försiktig så att inte blixtljuset tar överhanden & gör självfallet upp med präst & brudpar om vad som gäller vid blixtanvändande.

Upplättningsblixt utomhus är också att föredra, + reflexskärm. Man klarar sig dock hyfsat enbart med upplättningsblixt.

Ett råd. Om du inte har full koll på brudparsuppställningar så ta gärna med dig nån som är intresserad av sådant som kan hjälpa dig medan du fixar det tekniska & finslipningen.

Själv så är jag totalt ointresserad av sådant & har därför med mig min fru som har total koll, minspel & finslipning fixar jag dock när jag fotar...

Ok, man kan inte alltid lyckas...

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    52.2 KB · Visningar: 319
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar