ANNONS
Annons

amatör och ska fota på bröllop, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett riktigt bra tips imo som jag fått är att så fort det rör sig om bökiga ljusförhållanden då är det bara fram med gråkortet som gäller... Så mitt tips: Ta med gråkort.

Skall också fotta ett bröllop...

Här är mina förberedelser:

1. Har samlat ihop mängder med olika bröllopsbilder som jag kommer att gå igenom med paret för att tillsammans med den bestämma vilka poser etc de vill använda sig av så att vi slipper improvisera (=sparar tid) när det väl är dags. Kommer att ha 1-2 timmar för fotograferingen utomhus på bröllopsdagen.

2. Skall ut och test-fotografera dem ett par veckor innan på de lokationer de tänkt sig att vi skall använda på bröllopsdagen för fotograferingen så att vi dels ser hur ljus och miljöförhållandena kan tänkas bli och dels för att rätta till ideérna från punkt 1. Detta blir så klart även ett utmärkt tillfälle att träna på och kontrollera de tekniska aspekterna av fotograferingen (objektivval, inställningar etc).
Dessutom får vi kläm på hur mycket tid det hela kommer att ta i praktiken.

3. Utrustningen kommer att bestå av Nikon D70, 50mm/1.8 samt 18-70mm (kitgluggen), SB-800, stativ, assistent med reflexskärmar (heter det så?), extra batterier. Funderar även på att fotta en rulle S/V Kodak Tri-X med min Nikon F3.
S/V negativ kan ju ligga i en byrålåda i 100 år... klarar en CD/DVD det eller får man för över bilderna till nyare varianter av media var 10-15 år ?

Det jag är osäker på är om jag skall fotta i RAW-format (mitt kort rymmer då cirka 100 bilder) eller om jag skall köra JPEG (Fine) med största formatet (=300 bilder). RAW ger ju mig betydligt bättre möjligheter att rätta till bilderna efter åt men 100 bilder känns lite :-/ ! Har inte lust att handla ett nytt 1GB minneskort just nu och att föra över bilderna till en bärbar PC kommer nog att ta alldeles för lång tid med tanke på att vi har 1-2 timmar på oss för fotograferingen.

Dina förberedelser låter exemplariska. Såklart du skall köra jpeg! 300 bilder bra jpeg mot 100 RAW... Chansen att ta bra bilder ökar ju lätt om du knäpper 3x så många bilder. Inget RAW-format i världen fångar den perfekta bilden. Vem vill snåla på exponeringarna på ett bröllop.

Om jag inte misstar mig så har en RAW-bild större omfång än en Jpeg. Vilket är till fördel om man har att göra med stora kontraster i svarta och vita bröllopskläder.

Raw före Jpg.

Jag kan hålla med om att 300 bilder är bättre än 100 MEN om du har tid så rekommenderar jag att du använder RAW.

Låna eller köp ett eller ett par större minnes kort.

Priset ligger Enormt lågt idag.
Tex 725kr för ett 1gb minne http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e516404&ReferId=3 ( Jag jobbar på IWH där av att priset kom där ifrån finns säkert bättre pris, men ändå.

Men du har säkert någon du kan låna ett extra av.

Jag skulle även vilja ge dig rådet att träffa paret några dagar eller vecka innen och prov fota dom.
På detta sättet vet du hur dom agerar och om dom har någon ide hur dom vill att bilderna ska se ut.
Bröllops bilder är pirrigt men roligt.

//Sam

Robert: Strunta i F3-kameran och Tri-X. Du kan alltid göra svartvita bilder av bildfilerna.

Har du en laptop, ta med den. Det tar inte många minuter att tanka ur ett kort. Hellre det än att köra jpeg.

Aton_ skrev:
För fotografer som inte kan exponera rätt menar du då eller?

Dels för fotografer som inte kan exponera rätt, men även väldigt bra för att krama ur det lilla extra ur bildsensorn som går förlorad om man låter kameran konvertera till Jpeg direkt.

Tycker utan tvekan du skall köra en rulle analogt svart-vitt. Man skall inte förkasta den gamla tekniken , bara för det finns ny.

Många uppskattar handgjorda svart-vita bilder, och du har ju inget att förlora förutom en rulle svart-vitt ?

Men framkalla med en lågkornsframkallare ex XTOL eller MICRODOL så du får SMÅ korn .Då klarar du större förstoringar.

Kör hårt grabben, kom ihåg att ha kul !!!!!

Niklas, alltid kul, även utan sprit !!!!
www.niklaswibom.com

2 frågor ang. bröllopsfoto om det är ok?

1. Hur håller man en reflexskärm rätt? ska man ha en stor till båda eller 2små? färg? guld/silver?

2. Hur skulle ni gjort i en mörk kyrka, blixt studsad i taket/vägg eller högt isotal och bländare 1.8? har Canon 50mm/1.8 och Canon 85mm/1.8, Räcker förressten 50mm/1.8 för kort skärpedjup eller ska jag försöka låna 50/1.4?

/Magnus

Magnuz skrev:
2 frågor ang. bröllopsfoto om det är ok?

1. Hur håller man en reflexskärm rätt? ska man ha en stor till båda eller 2små? färg? guld/silver?

2. Hur skulle ni gjort i en mörk kyrka, blixt studsad i taket/vägg eller högt isotal och bländare 1.8? har Canon 50mm/1.8 och Canon 85mm/1.8, Räcker förressten 50mm/1.8 för kort skärpedjup eller ska jag försöka låna 50/1.4?

/Magnus
Naturligt ljus är vanligen överlägset tycker jag. Men det beror ju helt på ljusförhållandena i just "din" kyrka. Om t ex brudparets ansikten är skuggade blir det kanske ingen höjdare med naturligt ljus. BTW så kanske inte prästen tillåter blixtfotografering under själva bröllopsakten, det är vanligt förekommande.

Jag hade valt Fujis 800ASA (Superia?) och 400 ASA NPH-film och bländat ner till 2.8.
Krama avtryckaren sakta med ett enbensstativ och en kyrkbänk som stöd så är det nog lugnt.

Magnuz skrev:
Hellst skall du ha en assistent som håller den.
Men det finns det gott om på ett bröllop.

Du skall rikta den så att du lyser upp de skuggor du inte är nöjd med. Titta på näsornas skugga.

Ta med både analogt och digitalt av två anledningar

1) Vid svåra ljusförhållanden är digitalt inte bra nog, du kommer att få spruckna högdagrar eller stora bäcksvarta områden. Där är korrekt exponerad film bättre. Kanske framför allt färgneg eller svartvitt (ej C41).

2) Arkivbeständighet. Det skadar inte att ha åtminstone några "riktiga" negativ som garanterat håller 100 år. Dessutom är det vackert med film. :) Jag kan rekommendera Fuji Neopan 400 som alternativ till Tri-X 400, den är finkornigare. Vid snabbare film kör Neopan 1600 som har korn jämförbart med Tri-X fast den är två stopp snabbare. :)

henning

Jag förstår fortfarande inte varför man ska krångla till det med att köra både analogt och digitalt. Det finns viktigare saker att koncentrera sig på än vilket kamerahus som ska användas.

Dagens färgbilder har bra hållbarhet. Om det är hundra eller tvåhundra års hållbarhet spelar ingen roll om bilderna inte är bra.

Mitt råd är att bara köra med digitalkameran. Då kan du ratta iso-ratten dit du vill för tillfället. Det är inga problem att göra bra svartvita bilder från en digitalkamera.

Jag talar alltså om det dynamiska omfånget som är betydligt sämre på en digitalkamera och dessutom klipper den på ett fulare sätt. Jag gillar min D70 som fan, men ibland räcker inte omfånget. Då hade det varit fint med lite negfilm. E ru me?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar