Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativa blekmetoder

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanness

Medlem
Hejsan!

Jag går på en folkhögskola och läser fotografi och vi har fått en uppgift där vi ska antingen framkalla eller kopiera våra biler på något nytt sätt. Jag har fått för mig att man kan framkalla med tvättmedel blandat med andra ingredienser som jag inte kommer ihåg. Någon som har hört talas om det? Jag funderade även på om man skulle kunna bleka en kopia i tvättmedel? Om ni har några andra konstiga framkallnings- eller blekningsmetoder så dela gärna med er av dom. Tack på förhand.

Det går att framkalla i kiss, men det är kanske inte så trevligt. :)

Snabbkaffe är en annan "bra" framkallningsmetod. Fungerar för svartvit film. Fungerar inte alls för dia (been there, done that, hehe). Recept till snabbkaffe-framkallare går nog att googla fram utan några större svårigheter.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Det går att framkalla i kiss, men det är kanske inte så trevligt. :)

Snabbkaffe är en annan "bra" framkallningsmetod. Fungerar för svartvit film. Fungerar inte alls för dia (been there, done that, hehe). Recept till snabbkaffe-framkallare går nog att googla fram utan några större svårigheter.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Haha ne kiss tror jag nog inte jag vågar mig på:) Men kaffe kanske jag kan testa, har aldrig gjort det. Vad får man för effekter av det? Japp det gick lätt att googla fram det.

Det finns en hög med alternativa processer.

Våtplåtar, ngt blodstoppmedel används väl här. Googla på Sally Mann.
Gummitryck.
Tim Rudmans metoder.
Porslin
Tyg
Akvarellpapper

Färgneg går att framkalla i hårfärg eller hårblekningsmedel.

Mörkrumshandboken, som nog finns på ett bibliotek i närheten, har en massa alternativa kopieringsförfaranden.

Om du använder Fomatone MG papper, så har jag upptäckt att det går att framkalla i stoppbad. Detta efter att jag av misstag först fått ner kopian i facket för stoppbad istället för framkallningsfacket på mina Nova-tankar. Man får dock framkalla länge och kontrasten blir lägre. Resultatet verkar också bli kornigare. Men bilder blir det. Jag skulle tro att det faktiskt går att framkalla dessa papper i vanligt vatten också. Fomatone MG innehåller nämligen framkallningsämnen (sk acceleratorer) i emulsionen och de kommer otroligt snabbt i vanlig framkallare. Vid uppvätning aktiveras dessa framkallningsämnen, och tydligen fungerar det även i stoppbad.

Det var några miljöaktivister som var bekymrade över vattenkvaliteten i Emån och framkallade några filmer i "soppan". Syftet vara att få press på industrierna att rena sina utsläpp. Det fungerade - det blev tidiningsrubriker och bilder ;o)!

Om du använder Fomatone MG papper, så har jag upptäckt att det går att framkalla i stoppbad. Detta efter att jag av misstag först fått ner kopian i facket för stoppbad istället för framkallningsfacket på mina Nova-tankar. Man får dock framkalla länge och kontrasten blir lägre. Resultatet verkar också bli kornigare. Men bilder blir det. Jag skulle tro att det faktiskt går att framkalla dessa papper i vanligt vatten också. Fomatone MG innehåller nämligen framkallningsämnen (sk acceleratorer) i emulsionen och de kommer otroligt snabbt i vanlig framkallare. Vid uppvätning aktiveras dessa framkallningsämnen, och tydligen fungerar det även i stoppbad.

Häftigt! Får testa det nån gång när jag har tråkigt:)

Det var några miljöaktivister som var bekymrade över vattenkvaliteten i Emån och framkallade några filmer i "soppan". Syftet vara att få press på industrierna att rena sina utsläpp. Det fungerade - det blev tidiningsrubriker och bilder ;o)!

Kul idé, verkligen. Bra att du skrev det eftersom jag tänkt göra ett arbete med miljötema:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar