Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ uppgradering för D50 än 18-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Som rubriken förtäljer, så söker jag ett zoomobjektiv till min D50. Jag är ganska inställd på 18-70, men finns det någon i samma prisklass (eller aningen högre kanske) som är värt att beakta?
Jag är på G att sälja kitobjektivet 18-55 som jag ändå är relativt nöjd med, men det känns helt klart som att det är en begränsning för kameran. Jag har inte så mycket att jämföra med förutom Nikkor 50/1,8D som jag kör väldigt mycket med, och det är ju skapligt mkt skarpare än vad kitobjektivet är vid runt 50 mm. Har också provat 18-70, och det verkar mycket prisvärt.
Frågan är om det är värt att lägga en slant extra om man kan få lite bättre ljusstyrka och skärpa med nån annan glugg?
Jag skulle nog klara mig med en zoom med kortare brännvidd, typ 18-35 eller liknande.

Primärt är det begagnat som gäller, och jag tänkte mig att lägga nånstans uppåt 4 papp, och då kan man ju få 18-70:n för kanske 2500:-, men alltså finns lite marginal uppåt. Nytt är ju alltid trevligt, men kanske inte värt det när man har begränsad plånbok.
 
Konica-Minolta AF 17-35/2,8-4 D för 4990 SEK
Sigma EX 18-50/2,8 DC för 4440 SEK

Båda objektiven är skarpa mm.

Minoltan är orginal och lite vidare medans Sigmat har bättre tele och ljusstyrka.

En del har haft problem med fokuseringen på Sigmat men det ska tydligen gå att lämna in för kalibrering kostnadsfritt.
Jag har ingen av linserna så jag refererar bara andra.

Att det är värt pengarna med bra optik är nog alla överens om iallafall.
 
Forts från förra inlägget...
Konica Minolta AF DT 18-70/3,5-5,6 (D) kostar bara 1363:- på cyberphoto, inte 2500:-.

Skillnaden blir mot sigmas 18-50 F2,8 ca 3100:- och ännu mer mot KM:s variant men fördelarna är flera:
  • Kortare skärpedjup
  • Ljusare sökare
  • Lättare att ställa fokus manuellt
  • Bättre AF i dåligt ljus
  • Skarpare

Så finns ju även
Sigma EX 15-30/3,5-4,5 DG för 4995:-
Den är känslig för motljus och lite klumpig. Den har funnits ett tag så den borde gå att få tag på begagnad. KM:s 17-35 finns i en äldre variant med sämre närgräns. Den borde också finnas begagnad.
 
18-70:n är bra och prisvärd. Jag skulle även titta på Sigma 18-50/2.8. Om sedan priser (nytt eller begagnat) passar, vet jag inte, men ska du ha något bättre än dessa så får du punga ut med betydligt mer pengar.
JA, kan du leva utan vidvinkeln är ju Tamron 28-75/2.8 åxå ett alternativ förstås men det är väl kanske inte så roligt utan vidvinkel, om jag får säga det själv...
 
Grimmer skrev:
Forts från förra inlägget...
Konica Minolta AF DT 18-70/3,5-5,6 (D) kostar bara 1363:- på cyberphoto, inte 2500:-.

Skillnaden blir mot sigmas 18-50 F2,8 ca 3100:- och ännu mer mot KM:s variant men fördelarna är flera:
  • Kortare skärpedjup
  • Ljusare sökare
  • Lättare att ställa fokus manuellt
  • Bättre AF i dåligt ljus
  • Skarpare

Så finns ju även
Sigma EX 15-30/3,5-4,5 DG för 4995:-
Den är känslig för motljus och lite klumpig. Den har funnits ett tag så den borde gå att få tag på begagnad. KM:s 17-35 finns i en äldre variant med sämre närgräns. Den borde också finnas begagnad.

KM-gluggen fungerar inte på Nikon D50. Själv så uppgraderade jag från Nikons 18-70 till Tokina 12-24 och Tamron 28-75, men det spräcker dig budget rejält.
 
Hmm, lutar åt ett nytt Nikon 18-70 faktiskt, då den är såpass mkt billigare än de andra (3300:- hos Kameradoktorn).
Alternativt funderar jag på att köpa nåt trevligt fast objektiv. Jag har ett 50/1,8 nu som är mycket trevligt, och ett 28/2,8 kanske kunde vara nåt? Är ju billigt om inte annat (2300:)!
Egentligen är jag i nåt jättebehov av zoom, så om man kan tjäna lite skärpa och ljusstyrka så är ett fast också intressant inom samma prisramar.
Vidvinkel är ju iofs bra att ha...

*beslutsångest*
 
Någon som har erfarenheter kring dessa objektiv?

-Sigma 24-70/2,8 EX DG

-Tamron 28-75/2,8 XR Di

Jag är inte säker på om jag behöver nedåt 18mm vidvinkel nämligen...
Sen blir jag lite less på att det inte finns några begagnade Nikon 18-70 på marknaden:-(
 
Makten skrev:
Någon som har erfarenheter kring dessa objektiv?

-Sigma 24-70/2,8 EX DG

-Tamron 28-75/2,8 XR Di

Jag är inte säker på om jag behöver nedåt 18mm vidvinkel nämligen...
Sen blir jag lite less på att det inte finns några begagnade Nikon 18-70 på marknaden:-(

Jag har Tamronen på jobbkameran. Mycket nöjd med den, skarp hela vägen även på stora bländaröppningar. Den brukar ju anses som en av de mest prisvärda normalzoomarna på marknaden!
 
Trracer skrev:
KM-gluggen fungerar inte på Nikon D50. Själv så uppgraderade jag från Nikons 18-70 till Tokina 12-24 och Tamron 28-75, men det spräcker dig budget rejält.

Näe, men iom. att Tamron gör den gluggen har ju de en variant under sitt eget namn som fungar på Nikon..
 
j3n5 skrev:
Näe, men iom. att Tamron gör den gluggen har ju de en variant under sitt eget namn som fungar på Nikon..

Vilket inte KM har...

Vad är din poäng?

Ps. Jag har en Nikkor 18-70 som jag itne använder och som är till salu.
2500kr+frakt och den är såld...
 
Dajo skrev:
Ps. Jag har en Nikkor 18-70 som jag itne använder och som är till salu.
2500kr+frakt och den är såld...
Intressant, ska bara luska lite mer i vad som finns på marknaden först innan jag bestämmer mig... Hör av mig.

Efter en del funderande så är det nog ett omfång av kring 20-40 mm som jag kommer att använda mest, och jag skulle helst vilja ha lite ljusstarkare än f3,5. Tyvärr kostar det ju skjortan då bara...
 
Makten skrev:
Någon som har erfarenheter kring dessa objektiv?

-Sigma 24-70/2,8 EX DG

-Tamron 28-75/2,8 XR Di

Jag är inte säker på om jag behöver nedåt 18mm vidvinkel nämligen...
Sen blir jag lite less på att det inte finns några begagnade Nikon 18-70 på marknaden:-(

Kör tamronen till min F5a, är mycket nöjd med skärpan. För ett par veckor sen gjorde jag bort mig...hade externt blixtpack till min blixt i fickan. Ställde bort kameran på ett ganska högt bord... Blixtskon gick sönder, spegeln lossnade från uppfällningsmekaniken på något vänste, men, objektivet klarade sig utan en skråma!
 
Sisådär, då har man inhandlat ett stycke Nikkor 18-70 för 2 lax blankt:)
Känns som ett vettigt pris, då jag säkerligen får ut samma pengar om jag vill uppgradera...
 
Jag själv är inne på samma tankar att skaffa en 18-70 till min nya D50 så min fråga till dig Martin: Har du provar den och är du nöjd med den?
(köpte den från Danijel?)

En fråga till dem andra som begriper sig:
Altenativ att skaffa en 55-200?
svejug
 
Istvan:
Avser du byta ut en 55-200 som du redan har (och isf vad är du inte nöjd med?) eller tänker du skaffa något i den stilen och vill ha förslag på alternativ?
 
Nej, jag har idag en original 18-55mm men tycker att den "räcker inte till". Har fåt en del tips att skaffa en 18-70 i stället. Min fråga är: ska jag skaffa en 18-70 eller en 55-200mm?
 
svejug skrev:
Jag själv är inne på samma tankar att skaffa en 18-70 till min nya D50 så min fråga till dig Martin: Har du provar den och är du nöjd med den?
(köpte den från Danijel?)

Jag har inte hunnit fota tillräckligt med den för att avgöra hur stor skillnaden är faktiskt, men när jag provade den förut (samma ex) så gav den lite skarpare bilder, och lite "svalare" färger som jag upplevde det. Tror att 18-55:an förvränger färgerna en liten smula, men det kan vara placebo.
Jag köpte den av en polare, inte av Danijel.

Rent mekaniskt är autofokusen bra mycket snabbare, och objektivet är tungt och gediget i jämförelse. En nackdel är ju att filterdiametern är 67 mm, så filter till denna glugg är dyrare.

Nej, jag har idag en original 18-55mm men tycker att den "räcker inte till". Har fåt en del tips att skaffa en 18-70 i stället. Min fråga är: ska jag skaffa en 18-70 eller en 55-200mm?
Det går ju inte att jämföra. Om du känner att du vill ha större brännvidder så kanske du istället ska komplettera 18-55:an med ett 55-200, men det ersätter ju på inget vis vidvinkeln man får nedåt 20 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.