Om vi pratar kommersiella produkter som alternativ till Lightroom/Camera Raw så tänker jag främst på:
Corel AfterShot Pro finns till Linux (och Windows samt OS X). Innan Corel köpte programmet hette det Bibble. För länge sedan när det hette Bibble testade jag och då föreföll det inte så tokigt, men det har hänt en del sedan dess. Hur det ser ut idag vet jag inte.
Capture One Express/Pro finns till Windows och OS X. Det finns en två månaders testversion så det är bara att hugga om man vill testa. Jag tycker inte att det är lika välpolerat som Adobes produkter, men jag gillar resultatet. Dessutom går det att köra utan att importera filer till en databas om man använder Sessions-läget. En klar fördel tycker jag.
DxO har väl också en råkonverterare, men den har jag aldrig testat.
Jag tycker att det är värre med Photoshop. GIMP finns ju, men beroende på vilka krav man har så brukar det saknas vissa saker. Sedan driver gränssnittet mig till vansinne. Sedan finns det ju lite andra program som PaintShop Pro från Corel. Det har jag inte testat på säkert tio år. Då hette ju ägaren JASC. Det finns väl en uppsjö lite enklare program än Photoshop, men det är just det där med nivån som PS håller som det nog inte riktigt finns någon som når upp till. Vad man sedan verkligen behöver kan ju vara en annan sak... Oftast skulle jag klara mig med något betydligt enklare än PS, men jag har CS4 (laglig) och kör det tills vidare av gammal ohejdad vana. På sikt skulle jag nog vilja byta dock, för Adobe som företag ger mig utslag, även om programmet är bra.