Abe Normal
Aktiv medlem
Det är samma version som köpversionen, så ja, den saknar några nya funktioner som finns i CR.
Okay, går det att peka på något som funkar sämre, jag använder LR 5.6 nu?
/Ulf
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är samma version som köpversionen, så ja, den saknar några nya funktioner som finns i CR.
CR för PS CC får nya funktioner direkt eftersom den betalar du för via prenumerationen. CR för PS CS6 får bara buggfixar och ny kamerasupport på samma sätt som LR:s dot-uppdateringar. Nya funktioner kommer i LR 6 som blir en betalversion.
Inget fungerar sämre, det är samma version du redan har. CR har fått några små tilläggsfunktioner, inget revolutionerande. Större uppdateringar kommer förhoppningsvis till både CR och LR när LR ver 6 släpps.Okay, går det att peka på något som funkar sämre, jag använder LR 5.6 nu?
/Ulf
Jag tror du får börja förbereda dig på att bli förvånad...
Gå till adobe.se och skrolla längst ner på sidan. Klicka på "Produkter". Klicka på köplänken till höger om "Lightroom" i listan och köp den version du vill ha.
Ja, och tittar man längst ut till höger på LR raden står det :
Photoshop Lightroom
Digital fotobearbetning och redigering.
Uppgradera från
66420 SEK
inkl. moms
Den som inte vet bättre får här lätt intrycket att det bara är uppgraderingar som går att köpa.
Hm, 664.20 SEK hoppas jag. Lät lite väl dyrbart annars. Tror själv att LR på sikt bara kommer finnas som prenumeration. Jag har 5.6 men undrar om ngn vet när LR6 är på gång. Stödjer nuvarande version Nikon D810 fullt ut? Hörde att det går att öppna RAW-filer men att det inte ännu var fullt stöd för denna kamera. Vad som nu menas med det.
Passa då på erbjudandet från adobe som gäller endast till 29 augusti 2014, att få båda för 86:20/månaden inkl. moms i 12 månader - för att därefter debiteras för det ordinarie priset 105:78/månaden inkl. moms.
https://creative.adobe.com/sv/plans/photography?store_code=se
Jag köpte min licens igår och där står det att exakt samma belopp, 1028 spänn skall debiteras igen om ett år?
/Ulf
Adobe har hittills gått ut med att Lightroom INTE ska bli enbart prenumeration.
Att göra Lightroom till en prenumerationsprogramvara vore vansinne, något jag påtalat ända sedan Adobe införde sin prenumerationsmodell. Detta är dock en annan diskussion.
Ja, det är så de flesta hyror fungerar, man betalar dem om och om igen för evigt.
Men 1028 kr blir till det lägre priset...
Konstigt i det erbjudande jag fått från dem per mail (i egenskap av LR5-ägare förmodar jag) skriver de klart och tydligt att efter ett år gäller ordinarie pris. Eftersom jag har LR 5.6 och till mer avancerad bildbehandling använt Capture NX2 har det känts som det räckt oftast för min del. Har dessutom Batchframkallningar förinställda i NX2. Nu läggs NX2 ned och sista versionen kommer sannolikt inte funka med MAC Yosemite som kommer i höst. Och skaffar man D810 stöds inte den. Så frågan är om man ska hoppa på PS-tåget även om man redan har en LR-licens.
De friskriver väl sig med nån formulering om att "priset kan komma att ändras".
Det pris som gäller nu fram tom 29/8 är 84 per månad och i mitt fall stod det klart o tydligt, citat: nästa år/betalningstillfälle är kostnaden 1024 kr per år.
Citat från avtalsvillkoren. Om du tror något annat gäller så lycka till.