Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom eller photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okay, går det att peka på något som funkar sämre, jag använder LR 5.6 nu?

/Ulf
Inget fungerar sämre, det är samma version du redan har. CR har fått några små tilläggsfunktioner, inget revolutionerande. Större uppdateringar kommer förhoppningsvis till både CR och LR när LR ver 6 släpps.

Jag tror du får börja förbereda dig på att bli förvånad...

Gå till adobe.se och skrolla längst ner på sidan. Klicka på "Produkter". Klicka på köplänken till höger om "Lightroom" i listan och köp den version du vill ha.

Ja, och tittar man längst ut till höger på LR raden står det :

Photoshop Lightroom

Digital fotobearbetning och redigering.
Uppgradera från
66420 SEK
inkl. moms

Den som inte vet bättre får här lätt intrycket att det bara är uppgraderingar som går att köpa.

Ja, och tittar man längst ut till höger på LR raden står det :

Photoshop Lightroom

Digital fotobearbetning och redigering.
Uppgradera från
66420 SEK
inkl. moms

Den som inte vet bättre får här lätt intrycket att det bara är uppgraderingar som går att köpa.

Hm, 664.20 SEK hoppas jag. Lät lite väl dyrbart annars. Tror själv att LR på sikt bara kommer finnas som prenumeration. Jag har 5.6 men undrar om ngn vet när LR6 är på gång. Stödjer nuvarande version Nikon D810 fullt ut? Hörde att det går att öppna RAW-filer men att det inte ännu var fullt stöd för denna kamera. Vad som nu menas med det.

Det har ju varit tvärtom också att LR uppdaterats först. Så jag tror inte man kan säga att nyheter kommer först i Camera Raw utan det beror nog mer på när de olika paketen släpps och det går inte alltid i synk.

Hm, 664.20 SEK hoppas jag. Lät lite väl dyrbart annars. Tror själv att LR på sikt bara kommer finnas som prenumeration. Jag har 5.6 men undrar om ngn vet när LR6 är på gång. Stödjer nuvarande version Nikon D810 fullt ut? Hörde att det går att öppna RAW-filer men att det inte ännu var fullt stöd för denna kamera. Vad som nu menas med det.

Adobe har hittills gått ut med att Lightroom INTE ska bli enbart prenumeration.

Att göra Lightroom till en prenumerationsprogramvara vore vansinne, något jag påtalat ända sedan Adobe införde sin prenumerationsmodell. Detta är dock en annan diskussion.

Adobe har hittills gått ut med att Lightroom INTE ska bli enbart prenumeration.

Att göra Lightroom till en prenumerationsprogramvara vore vansinne, något jag påtalat ända sedan Adobe införde sin prenumerationsmodell. Detta är dock en annan diskussion.

Jodå, jag har också hört det, men ser man hur deras marknadsföring ser ut idag känns löftet inte trovärdigt. Det är ingen tvekan om att Adobe gör sitt yttersta för att få över sina kunder på en prenumerationsmodell.

Hade jag stått inför valet av fotoprogram idag hade det utan tvekan blivit Phase Ones Capture Pro 7, som ännu så länge bara har tidsobegränsade licenser. Håller på att prova en demo för närvarande och jag måste säga att deras RAW konverterare gör ett bättre jobb än Adobes. Så frågan är om jag inte byter även om Adobe skulle hålla sitt löfte och fortsätta att sälja vanliga licenser.

Men 1028 kr blir till det lägre priset...

Konstigt i det erbjudande jag fått från dem per mail (i egenskap av LR5-ägare förmodar jag) skriver de klart och tydligt att efter ett år gäller ordinarie pris. Eftersom jag har LR 5.6 och till mer avancerad bildbehandling använt Capture NX2 har det känts som det räckt oftast för min del. Har dessutom Batchframkallningar förinställda i NX2. Nu läggs NX2 ned och sista versionen kommer sannolikt inte funka med MAC Yosemite som kommer i höst. Och skaffar man D810 stöds inte den. Så frågan är om man ska hoppa på PS-tåget även om man redan har en LR-licens.

Konstigt i det erbjudande jag fått från dem per mail (i egenskap av LR5-ägare förmodar jag) skriver de klart och tydligt att efter ett år gäller ordinarie pris. Eftersom jag har LR 5.6 och till mer avancerad bildbehandling använt Capture NX2 har det känts som det räckt oftast för min del. Har dessutom Batchframkallningar förinställda i NX2. Nu läggs NX2 ned och sista versionen kommer sannolikt inte funka med MAC Yosemite som kommer i höst. Och skaffar man D810 stöds inte den. Så frågan är om man ska hoppa på PS-tåget även om man redan har en LR-licens.

Jag har faktiskt ingen aning..:) Såg det bara när jag betalade igår att den informationen kom upp, men det kan ju vara fel eller fint från Adobes sida?

/Ulf

Du får läsa avtalsvillkoren. Du betalar det pris som gäller nästa gång du ska förnya prenumerationen. Det pris som gäller nu är 105,78 kr/mån eller motsvarande per år. Vad som gäller nästa år återstår att se.

Det pris som gäller nu fram tom 29/8 är 84 per månad och i mitt fall stod det klart o tydligt, citat: nästa år/betalningstillfälle är kostnaden 1024 kr per år.

Det pris som gäller nu fram tom 29/8 är 84 per månad och i mitt fall stod det klart o tydligt, citat: nästa år/betalningstillfälle är kostnaden 1024 kr per år.

Citat från avtalsvillkoren. Om du tror något annat gäller så lycka till.

"Under en begränsad tid från 11. augusti till 29 augusti 2014 kan man köpa ett årsmedlemskap i Adobe Creative Cloud Photography till det rabatterade priset SEK 86,10/månad inkl. moms eller SEK 1028,03 inkl. moms/år under första året. Efter det första året förnyas avtalet automatiskt i ytterligare ett år till standardpriset för en årsplan (för närvarande SEK 105,78/månad eller SEK 1263,01/år) om du inte säger upp medlemskapet. Gäller vid köp av årsplan med 12-månaderskontrakt [...]

Förnyelse

Priset gäller i 12 månader. Efter årets slut förnyas avtalet automatiskt med det standardpris som då gäller. För närvarande är normalpriset för Creative Cloud Photography SEK 105,78/månad inkl. moms eller SEK 1263,01/år inkl. moms. Vi meddelar alltid innan vi fakturerar för förnyelsen. Priset kan ändras, men vi meddelar dig alltid detta i förväg."

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto