Annons

Alternativ till Lumix GF1

Produkter
(logga in för att koppla)

haeg

Medlem
Jag går och funderar på att inhandla en ny kamera någon gång under våren och skulle behöva lite hjälp då mitt tekniska kunnande är begränsat. Jag äger sedan flera år tillbaka en Canon 300d men tycker tyvärr inte att den kommit till så mycket användning på grund av sin storlek. Den åker ner i resväskan men får sällan följa med utanför rummet. Jag har därför letat efter mindre alternativ och fastnade för Lumix GF1 och tänkte att uppföljaren GF2 kunde vara något men har inte läst så mycket positivt om den. Fujufilm x100 ser ju väldigt trevlig ut men 12k är lite över min tänkta budget på 7k.

Är GF1 fortfarande ett bra köp och går den att få tag på med tanke på ersättaren GF2.

Vad finns det för alternativ till GF1 att titta på? Olympus?

Är GF2 en sämre kamera än GF1?

Mina önskemål är en mindre kamera som främst är tänkt att användas vid resor och porträttfotografering. Gärna lite stöttålig men den behöver inte tåla ett tredje världskrig (http://www.fotosidan.se/cldoc/pentax-smattingar-haller-tatt.htm). Möjlighet att fotografera inomhus i lite sämre ljusförhållande är givetvis fördelaktigt men förstår att man får göra avsteg från detta om man önskar en mindre kamera. Gärna med stora möjlighet för inställningar då jag hoppas på att lära mig mer kring det tekniska efterhand.

Tack på förhand.
 
Jag har precis ägnat tid att läsa på om GF1 och dreglat en hel del.

Om skilladen mellan GF1 och GF2 kan man läsa hos Cyberfoto
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF2rod1442 Jag citerar:

"GF2 vs GF1
Eftersom de är så lika och det är tänkt att GF2 ska ersätta GF1 på längre sikt så är det naturligt att jämföra dem bredvid varandra. Det har jag gjort och jag är lite förvånad över vad jag kommit fram till. Fördel GF2 är att den är lite mindre i storlek, men den skillnaden är i mina ögon försumbar. Fördel GF1 är framför allt att den har kvar direktvalsratten på kamerans topp. Nästa fördel är att GF1 kommer att ligga märkbart billigare än GF2. Tredje fördelen är om du är intresserad av den röda versionen. GF1 har en riktigt snygg rödfärg, och den kultur vi lever i skulle väl kanske döma den röda som "tjejkamera" men i GF1 fall så är den röda bara snyggröd, medan GF2 rödfärg är en annan nyans, jag skulle kalla den hallonröd. Visst kan det vara snyggt, men det är inte en färg jag skulle valt själv. Så mitt råd är att om du är ute efter en smidig systemkamera och inte är så intresserad av att göra egna inställningar så ska du välja GF2, men om du vill ha en smidig systemkamera och du vill lätt kunna ställa tid och bländare, samt även snabbt kunna ställa om till självutlösare så ska du absolut välja GF1. Personligen väljer jag lätt GF1. Panasonic Lumix DMC-GF1 beräknas finnas fram till våren/sommaren 2011.

Test och text Thomas Lövgren 2010-11-12"

Därmed låter GF1 som det självklara valet utifrån mina preferenser. Men sedan kollade jag in zoomen 14-42 (motsvarande 28-84) på Cyberfotos sida och såg att den inte var imponerande skarp. Däremot är den där 20/1.7 (motsvarande 40) en riktigt skarp och i övrigt imponerande optik med en mycket användbar brännvidd.

Intressant test av GF1, som bl a testar brusnivå jämfört med Canon EOS 500D och den elektroniska sökaren m.m, finns att läsa på
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicgf1/
De testar också 20/1.7 på
http://www.dpreview.com/lensreviews/panasonic_20_1p7_o20/page4.asp

Det jag vill ha i en framtida kamera är en riktig sökare. Jag har testat den elektroniska sökaren på en Fuji 9600 med upplösning på 235 000 pixlar. Den var på gränsen till användbar. Funkade i praktiken bra även om den hade låg upplösning. Den sökare man kan köpa till GF1 har 202 000 pixlar. Troligen är även den på rätt sida gränsen till att vara användbar. http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=DMW-LVF1
 
Jag har en GF1, köpte den inför en Kinaresa i höstas. Orkar inte släpa på en tjock 5D...

Fingrade lite snabbt på en GF2 förra veckan och jag har mycket svårt för pekskärmen. Näää, jag är ingen bakåtsträvare, men det kändes inte bra. Pilligt, den reagerade inget vidare, jag saknar det enkla sättet med snabbmenyer från min GF1. Dessutom skulle jag sakna programratten på ovansidan. Många apsekter är kanske vanesaker, men.... det är svårt att konkurrera med riktiga knappar och rattar. Så är det bara. Pekskärm är ingen bra idé, enligt mig medan andra kanske jättediggar den.

Jag förstår inte heller varför göra den mindre än GF1, det är så marginellt att det känns mer som man gjort det som en gimmick. Den ska vara så liten som möjligt och ger därmed avkall på det praktiska. Går GF3 i samma anda får jag nog bunkra GF1:eek:r...!

Tänk på att det inte är samma kitoptik; jag har en 14-45 medan GF2 kan köpas med en 14-42. Optiskt vet jag inte hur de skiljs åt.

GF1 är anständig på hög-iso, men förvänta dig inte samma kvalla som en DSLR. Men överlag är jag mycket, mycket nöjd med min GF1. Det enda jag inte förstår (och det gäller även GF2, Olympus och liknande) är den ganska mediokra batteritiden. Ungefär 400-500 bilder får man ut ur en laddning med moderat displayanvändande.

Är separat sökare, alltså den du monterar i tillbehörsskon, jätteviktigt för dig ska du kika på Olympus. Jag har sökaren till min Panasonic. Den är ganska medioker. Jag har inte kollat i Olympus, men den ska var rätt bra.

Lycka till med ditt val!
 
Kolla in panasonicarna samt Olympus modeller E-p2 samt den billigare E- pl2. Båda grejar den elektroniska sökaren om den känns viktig för dig.

Om elektronisk sökare är ointressant så kan du göra som mig, köpa en E-p1 som man kan hitta riktigt billigt om man söker lite. Jag köpte mitt demoex med 14- 42 + 17 2.8 med optisk sökare samt ett 8 gb kort för 4995.

Kolla in beg. på blocket också, både GF-1 & E- p1 brukar figurera där...
 
---
Vad finns det för alternativ till GF1 att titta på? Olympus?
---
Naturligtvis ska du titta på Olympus också. Hittills har Olympus i och för sig haft den genomgående svagheten att fokusera väldigt långsamt, men det tycks vara förbättrat i deras senaste modell, även om den fortfarande inte är lika snabb som flertalet av Panasonics modeller. Å andra sidan har Oly plockat in en bättre sensor i denna modell.

Sedan har du också Samsung. Dessa har en större sensor - APS-C-format. Ger bättre upplösning och lägre brus än Olys och Pannys Micro FourThirds-sensorer. Alla ligger de dock fortfarande klart efter Sony här.

Vilket leder fram till det senaste tillskottet bland mikrosystemarna - Sonys NEX-kameror. De är f.n. världens minsta systemkameror, trots att de har APS-C sensorer. Dessa har funnits ute kortast tid, men har snabbt sprungit långt förbi de andra, på de marknader där de har introducerats. Finns anledningar till detta, så du bör definitivt ta en närmare titt på NEX:arna...


---
Möjlighet att fotografera inomhus i lite sämre ljusförhållande är givetvis fördelaktigt men förstår att man får göra avsteg från detta om man önskar en mindre kamera.
---
Gäller för alla med undantag av NEX-kamerorna. De har väsentligt bättre hög-ISO-egenskaper än de andra mikrokamerorna. Inte bara klart mindre brus, utan framförallt håller sig färgerna klara och rena högt upp i ISO-värdena. De andra mikrokamerorna ger murriga och grådassiga färger så fort man ökar ISO-värdet lite. NEX ger förvånansvärt bra resultat även vid ISO 6400. ISO 12800 är förstås inte lika bra, men användbart i vissa fall (ingen av de andra mikrokamerorna kan köra med så höga ISO-värden - de klarar max ISO 1600 eller 3200, och där ser det inte roligt ut).

NEX:arna har faktiskt bättre hög-ISO-egenskaper än de hittillsvarande "riktiga" APS-C DSLR-kamerorna, förutom den allra sista generationen av dessa, som använder Sony-sensorer av samma generation som sitter i NEX-kamerorna. Där är de alltså ungefär lika bra.


---
Gärna med stora möjlighet för inställningar då jag hoppas på att lära mig mer kring det tekniska efterhand.

Tack på förhand.
Panasonics "större" kameror är väl de som är mest lika en vanlig DSLR-kamera i hanteringen. NEX-kamerorna är så små att det är fysiskt omöjligt att få plats med lika många knappar. Därför har dessa ett användargränssnitt som mera påminner om en Sony Ericsson mobiltelefon. Det blev en hel del gnäll pga av detta från testare, men framförallt från sådana som aldrig sett någon NEX i verkligheten...

De som faktiskt köpt dessa och kört lite med dem, rapporterar i de allra, allra flesta fall något helt annat. Nej, det finns inte en massa knappar för direktinställningar, men det går väldigt kvickt att göra det man behöver, bara man ger sig en smula tid för att lära sig den. Det som klagades allra mest på var att man behövde så många knapptryckningar för att ändra ISO-värdet. Vet inte hur de bar sig åt. Första gången jag fick chans att klämma på en NEX-kamera var jag nere i 1,5 sekunder redan efter andra försöket...

Har kunnat se att ungdomar, som är vana att knappa på sina mobiltelefoner, lär sig NEX-kamerorna mycket snabbt, och hanterar dem bra mycket kvickare än "proffs-experterna", till dessas stora förtret... Ungdomarna är helt enkelt inte blockerade av hur en systemkamera "ska" hanteras. De "erfarna experterna" har väldigt svårt att tänka bort hur deras traditionella systemkameror varit konstruerade och behövt hanteras under de senaste 60 åren.

Vidare uppvisar NEX:arna väsentligt bättre byggkvalitet i både hus och objektiv. Fokus- och zoomringar går tyst och sammetsmjukt, vilket indikerar precisionsskurna snäckor. Till skillnad från konkurrenternas gluggar - där går det ryckigt och ojämnt, och låter kras-kras (har visserligen inte provat alla, men väl flertalet).

Trots sin litenhet ger NEX:arna väldigt bra grepp (NEX-5:an är lite bättre än NEX-3:an).

Bättre video. Är som sagt tyst vid zoomning och fokusering (de andra låter mera som stenkrossar...).

Mycket bättre ljudkvalitet vid videoinspelning.

F.n. finns det flest objektiv att välja på till Micro FourThirds-kamerorna (de har ju funnits ute mycket längre än de båda andra systemen). Till NEX-kamerorna finns det just nu 3 objektiv plus två tillsatser (bl.a. ett Fisheye). I år kommer ytterligare fyra (även från Zeiss). Sedan kommer ytterligare 3-4 originalobjektiv varje år.

Nyligen gav Sony NEX-kamerornas objektiv-protokoll till Tamron, Sigma, Cosina och Zeiss, vilket förstås kommer att ge ännu fler objektiv att välja på (och som bör fungera utan strul, eftersom de slipper "reverse engineering").

Det finns också en adapter som gör att man kan använda alla Sony Alpha och Minolta AF-objektiv samt alla tredjepartstillverkade sådan till NEX:arna (ungefär 350 olika objektiv). De av dessa som har AF-motor i objektivet får AF även vid användning på NEX-kamerorna (fast AF:en blir tydligen ganska långsam, än så länge).

Räcker inte detta så har ebay exploderat med NEX-adaptrar som gör att praktiskt taget alla objektiv som någonsin tillverkats från alla olika system kan användas på NEX:arna med manuell fokus (vilket går ganska snabbt att lära sig, eftersom LiveView-bilden kan förstoras 7 eller 15 gånger).

Och, som sagt, ingen bestrider att NEX:arna har tydligt bättre sensorer än alla de andra.

Dessutom är NEX-kamerorna i förhållande till kvaliteten MYCKET humant prissatta. Detta borde förhindra alltför astronomiska pris-excesser för de måhända kommande alternativen från Nikon, Canon och Pentax. ;-)

Detta är vad jag kommer på just nu, men det bör väl räcka ett tag...
 
Helt klart Nex om man ser till bildkvaliten, där regerar dom i klassen!

Om du klarar av formfaktorn samt hanteringen så är nex given, jag gjorde inte det men jag är nog en alltför stelbent gammal konservativ fotograf för att greja det, & gudarna ska veta att jag försökte :)
 
Jag har plåtat många år och köpte en NEX5. Sony gjorde en mjukvaruuppdatering sent i höstas vilket gjorde kameran ungefär dubbelt så vettig att hantera. Visst är den lite okonventionell men jag ser den ändå som väldigt enkel och smidig för det mesta. Iofs. är jag ganska extremt van att hantera ny teknik men man ska nog vara rejält inkörd på gamla kameror samt vara ovillig att lära sig nya saker för att inte klara av den.
Ett kul plus är att den har vridbar skärm. Man kan ex. gatuplåta med den och titta ner vertikalt på displayen a'la Rolleiflex.
Har bara den suveräna normalzoomen. Nu väntar jag bara på en plattare glugg, gärna typ 35mm. Sony/Zeiss ska ju släppa en men det verkar bli ganska långt. Tyvärr så förstör längden fick-faktorn ordentligt på kameran.
Annars är ju GF-kamerorna rejält snygga. Det var snubblande nära jag köpte ett ex. i somras.
 
Var inte så mycket att jag inte klarade av hanteringen, mer en känslomässig bit...

Men som sagt, om man inte har den spärren så är den ju kanon. Ännu mer med ett lämplig fast, ljusstarkt objektiv som ger 35mm omräknat småbildsformatet.
 
Tack så mycket för alla svar, hade inte trott att jag skulle få så mycket information. Ska läsa på om NEX och Olympus E-P2/E-PL2 och återkomma med fler frågor. Instinktivt upplever jag NEX som plastig, för tankarna till en billigare kompaktkamera vid första anblick men det är kanske bara mina förutfattade meningar om hur en "rejäl" kamera ska se ut.

Tack igen.
 
Ja det är verkligen en förutfattad mening :) Nex 5 är extremt välbyggd & kitzoomen är nåt i särklass vad det gäller Byggkvalitet.

Du får åka runt & känna på de olika. Jag kör som sagt var E-p1, 99% med 17 : 2.8 (34 mm ekv.) samt optisk tillbehörssökare. Eftersom jag fastnat för den brännvidden så drömmer jag dock om Fujifilm X100 som om den håller måttet skulle vara optimal för mig.
 
---
Instinktivt upplever jag NEX som plastig, för tankarna till en billigare kompaktkamera vid första anblick men det är kanske bara mina förutfattade meningar om hur en "rejäl" kamera ska se ut.

Tack igen.
I så fall får du väl skippa NEX-3, och gå in för NEX-5. Den har ett chassi av en magnesiumlegering... :)

Dock behöver du inte vara det minsta rädd för NEX-3 heller. Den är gjord av en polykarbonat-variant, vilket är en mycket bra plast. Det är ingen som helst risk för att kameran skulle "ramla i bitar". Det finns alldeles för gott om kameratester där testaren uttalar sig hit och dit om vilka kameror som är mer eller mindre plastiga. De inbillar sig själva och andra om att de sekundsnabbt kan avgöra en kameras kvalitet bara genom att "klämma" på den. Sådana dumheter är enbart skadliga.

Det finns INGET SOM HELST SAMBAND mellan sådana lekmannakänslor och produktens hållbarhet!

Material-ingenjörer uttalar sig aldrig på detta vis - de bedömer kvalitet på helt andra sätt. De vet bättre. Det finns ju plast som är starkare än stål, t.ex.

Men visst, känslan är ju en del av upplevelsen, och jag kan också känna detta. Redan i tonåren hörde jag talas om begreppet "Leica-känsla". Visste inte riktigt vad det var innan jag köpte en begagnad Leica M3. Då förstod jag omedelbart vad som menades. Känslan av sammetsmjuk precision i allting, istället för det normala lite ojämna rassligheten (lätt överdrivet) i den tidens SLR-kameror.

Faktum är att NEX-kamerorna och deras objektiv uppvisar lite av denna härliga Leica-känsla... :)
 
---
... med 17 : 2.8 (34 mm ekv.) samt optisk tillbehörssökare. Eftersom jag fastnat för den brännvidden så drömmer jag dock om Fujifilm X100 som om den håller måttet skulle vara optimal för mig.
Ja, den är klart intressant (fast ligger egentligen utanför min kassa). Utseendemässigt är den (i mina ögon) en fullträff - Fuji har koperat Leica-designen så mycket att de kanske riskerar att bli stämda av Leitz ...

Ifall de lyckas ge den åtminstone lite grand av Leica-känsla i hanteringen, så har den goda förutsättningar för att göra succe bland oss foto-nördar! :)

Borde inte vara omöjligt - när Sony lyckas med detta i sina "sketa-billiga" NEX-kameror så (hoppas att ingen tar illa upp av att jag kastade in ett lite mustigare Göteborgs-uttryck här)...
.
 
Senast ändrad:
Här finns ett bevis för att inte heller jag är helt opåverkad av "känslan" i olika kameror, efter att ha varit och klämt på NEX, Oly, Panny och Sammy ... :)

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1543865&postcount=755
Läste ditt inlägg & e-PL1 är en katastrof känslomässigt ja, e-p1 är underbar :) Det är skillnad på zoomarna som levereras med p & pl, plastbajonett till pl. Tror dock känslan är lika crappy i zoomningen.

17 pancaken är ju också plastig men det märks inte pga dess storlek, jag ska dock skaffa en panna 20 1.7 framöver :)
 
Ja det är verkligen en förutfattad mening :) Nex 5 är extremt välbyggd & kitzoomen är nåt i särklass vad det gäller Byggkvalitet.

Mjaa, jag är inte superimponerad av zoomen. Helt tydlig plastkänsla när man zoomar och den utstickande delen är ju ett plaströr, helt tydligt. Jag hade gärna haft lite mjukare känsla på zoomringen men det verkar vara knepigt med extruderande zoomar.
Huset däremot känns som det är gjort av ett enda solitt stycke metall.
 
Jag hade valt GF1 + 20/1.7 om det är en liten och bra kamera du söker.

GF1 är i mitt tycke bättre än GF2 då den första har riktiga knappar.
Objektivet 20/1.7 (motsvarande 40mm på FF) som som finns i paket med GF1 är optiskt mycket bättre och dessutom mer användbar brännvidd än 14/2.5 som finns i paket med GF2. Zoomobjektivet 14-45 som finns i paket med GF1 är optiskt överlägset 14-42 som är paketerad med GF2. Men med zoom "växer" kameran förbi fickvänlighet.

NEX5 har bättre sensor och högre bildkvalitet än GF1/GF2 men än så länge finns inga vettiga fasta objektiv, 16/2.8 (motsvarande 24mm på FF) är inte speciellt användbart. Med kitzoomen 18-55 OSS som förvisso är ett bra objektiv, blir paketet inte så fickvänligt som GF1 + 20/1.7.

Vill du ha en kompakt kamera och zoom, välj Canon S95 eller Olympus XZ-1. Canon har bättre sensor men Oly har bättre objektiv så det går typ på ett ut. Olys objektiv som har stor bländare kan i alla fall ge hyggligt kort skärpedjup vilket inte S95an klarar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.