ANNONS
Annons

Alternativ till kitobjektivet till a300?

Produkter
(logga in för att koppla)

outofsense

Aktiv medlem
Det medföljde ett 18-70-objektiv till min a300, och det var inte särskilt spännande. Jag har köpt till ett 70-300 som jag nästan alltid använder pga bildkvalitén är en helt annan, men jag får rätt ofta backa några steg :).
Hursomhelst, jag undrar om någon vill vara snäll och tipsa om ett bra men inte svindyrt objektiv som går under 70 mm. Jag är samtidigt lite sugen på vidvinkel, men måste man ha antingen eller? Har tittat på Tamron 10-20 mm, men då går jag ju miste om 20-70. Behöver jag det? Jag fotar allt från människor till natur.

Tar tacksamt emot tips!

Jag är mäkta nöjd med Tamron 17-50/2.8. Ljusstarkt och till skillnad från Sigmas motsvarighet (18-50/2.8) har det inga problem med kromatisk abberation vid 18mm. Annars kan jag rekommendera Minolta AF 24/2.8, ett fast objektiv gör att man får använda fötterna mer men bldkvaliteten är mycket trevlig.

Om du har tight budget kan Minolta 35-70/4 aka "Baby Beercan" vara ett alternativ till kitgluggen. Det är ett coolt litet objektiv!
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=39

Det brukar gå för mellan 500-1200 kr på Tradera, beroende på skick och om motljusskydd, objektivlock och filter ingår.

Just nu är det en hel skock Baby Beercan ute på Tradera, jag gjorde nyss en sökning på Minolta 35 och fick upp sex st Babysar (samt en massa annat mer eller mindre intressanta prylar).

I den sökningen dök också ett Minolta AF zoom 35 - 105mm 1:3,5 - 4,5 upp, det är samma generation som Baby beercan och håller mycket hög klass. Brukar gå för c:a 800-1200 kr.
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=44

Båda objektiven har dock en nackdel, de har dålig närgräns, c:a 1 m.

Jäpp, 35-70/4:an är riktigt riktigt skarp & bra. Närgränsen kan man ju komma runt med macro-läget om det kniper. Dess största nackdel är just att man inte får någon riktig vidvinkel om man inte är lycklig ägare av A900 eller A8**.

Hade jag haft en fullsize-sensor hade jag nog klarat mig väldigt bra på endast gamla Minolta-glas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar