Annons

Alternativ till Capture nx2

Produkter
(logga in för att koppla)

pärspektiv

Medlem
Till min d700 fick jag en testversion av capture nx2. Detta program sägs vara bättre än de andra raw-konverterarna när det gäller att plocka bort brus från just Nikonkameror. I övrigt skulle jag mycket hellre köpa mig Lightroom, eftersom det känns mycket smidigare att jobba med. Finns det något alternativ till nx som är lika bra på nikonbrus, men bättre i övrigt?

Till min d700 fick jag en testversion av capture nx2. Detta program sägs vara bättre än de andra raw-konverterarna när det gäller att plocka bort brus från just Nikonkameror. I övrigt skulle jag mycket hellre köpa mig Lightroom, eftersom det känns mycket smidigare att jobba med. Finns det något alternativ till nx som är lika bra på nikonbrus, men bättre i övrigt?

Nix.

Men om du klarar dig med ett enklare program, dvs färre möjligheter till att påverka bilderna men fortfarande samma brusreduseringssystem så kan du använda Nikon View NX som är gratis.

Om du sitter på Mac så skulle jag vilja rekomendera Aperture 2.1, som jag tycker ger väldigt bra konverteringar från D3:an (vilket gissningsvis då även gäller för D700:an).

Den plockar inte brus lika bra som NX, men samtidigt upplever jag inte att bruset är ett påtagligt problem med D700:an. Men eftersom du frågade efter just den funktionen så kanske det är det för dig.

Men om du kör mac så föreslår jag att du laddar ner testversionen av Aperture och testar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89620

Capture One ger en bra avvägning mellan bevarade detaljer och brusreduktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar