Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Canons Speedlite-sändare

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hallå där!
Jag sitter sedan en tid tillbaka på en Speedlite 430EX II som sitter på en EOS 40D. Jag har stundtals märkt av att det skulle vara smidigt med blixten placerad någon annanstans än i blixtskon på huset, så jag har kikat runt lite och hittat Canons Speedlite-sändare.
Dessa kostar ju dock en del, så jag undrar om det finns något annat alternativ än just Canons? Eller kan jag lika gärna köpa en förlängningskabel mellan huset och blixten?

Tacksam för svar!

/Jonas

Dessa funkar bara som på/av om jag fattar rätt?? Man får köra blixten helt manuellt mao.

Dom som man kopplar till synkuttaget, kan man köra dom snabbare än 1/60? Funkar dom med kortare synktider menar jag. Har för mig att jag läst att studioblixtar som kopplas via synkuttaget på kameran bara funkar med 1/60 som kortast. Kanske fattat det fel.
/M

Vilka av dessa är att rekommendera då om man ska köra en eller två Speedlite-blixtar på stativ? Vilka ger bäst kontroll av blixten?

/Jonas

Vilka av dessa är att rekommendera då om man ska köra en eller två Speedlite-blixtar på stativ? Vilka ger bäst kontroll av blixten?

/Jonas
Det är bara med Canon's svindyra OC-E3 kabel eller motsvarande kompatibel som ger dig full automatik. Då har du den första blixten med sladd, (begränsning av kabelns längd) och slår av den andra då den är inställd som slav. Fungerar jättebra! Men vill du ha båda blixtarna en bra bit ifrån dig så är det radiosändare som gäller med manuell inställning.
Jag har båda alternativen och kabeln passar bäst för mig, men det beror ju helt på vad du skall plåta.
Köpte Phottix PT-04 för att slå av mina Canon blixtar(sändare med två mottagare) på E-bay för 300:- inkl. moms + tull och frakt!!!

Lycka till!

Jag bar radio och sladd.

Radio:
+ Friheten med placeringen
- Förlorar high speed snyc.
- (individuellt) är att man måste köra blixten manuellt!
- Dyrt med riktiga enheter t.ex. Pocket Wizard eller elinchrome skyport

Sladd: ( Jag använder mig av icke-original OC-E3 som kan förlängas upp till 10 meter).
+ alla funktioner TTL och framförallt high speed snyc är aktiverade
+ kostade 52 $ ink frakt för en vecka sedan!
- Mindre frihet eftersom man har en extra sladd att inet snubbla på ;)
- Kabeln blir ganska spänd när man kommer till 8 meter. vilket försämrar balansen på stativet som blixten sitter på! min 580ex ii har fått ett par smällar nu första veckan :(

Canons sändare är väldigt begränsande och nästintill omöjlig att hantera, har fortfarande ej avslöjat att den kostar över 2 tkr!!!! den måste få kontakt med blixtens sensor och fungerar riktigt kasst utomhus.

Sladden + stativ + paraply kommer man riktigt långt med ;)

Jag bar radio och sladd.

Radio:
+ Friheten med placeringen
- Förlorar high speed snyc.
- (individuellt) är att man måste köra blixten manuellt!
- Dyrt med riktiga enheter t.ex. Pocket Wizard eller elinchrome skyport

Sladd: ( Jag använder mig av icke-original OC-E3 som kan förlängas upp till 10 meter).
+ alla funktioner TTL och framförallt high speed snyc är aktiverade
+ kostade 52 $ ink frakt för en vecka sedan!
- Mindre frihet eftersom man har en extra sladd att inet snubbla på ;)
- Kabeln blir ganska spänd när man kommer till 8 meter. vilket försämrar balansen på stativet som blixten sitter på! min 580ex ii har fått ett par smällar nu första veckan :(

Canons sändare är väldigt begränsande och nästintill omöjlig att hantera, har fortfarande ej avslöjat att den kostar över 2 tkr!!!! den måste få kontakt med blixtens sensor och fungerar riktigt kasst utomhus.

Sladden + stativ + paraply kommer man riktigt långt med ;)

Kan bara hålla med i ovanstående, trådlöst = frihet.
Men hade jag haft en 10 meters kabel så hade inte kabeln varit något problem! Även om all blixtfotografering rekommenderas mauellt, så är det skönt att ha TTL automatiken för "snabba" bilder.
Bästa ljusmätaren vid blixt är enligt mig, displayen inkl. histogram.
P.S Även sett en instruktion här på fotosidan hur man kan förlänga en TTL-kabel.

Ännu fler värdefulla åsikter! :)
Sladd har jag ju funderat på, men det är den frihetsberövande delen som bekymrar mig lite. Att sedan välta stativet är ju heller inget jag gärna gör...
Men som sagt sändare kan ju kosta en del, så frågan är ju vad som är bäst för mina behov.

Behoven i fråga är helt enkelt att jag vilja börja fota mer porträtt och lite "modellaktiga" bilder. Tanken jag har haft är helt enkelt att använda blixten på stativ vid behov, eventuellt med en softbox eller liknande också.
Förslag på det? :p

/Jonas

Är jag helt fel ute nu, eller funkar denna så här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6973

Man sätter ena änden i uttaget som är på sidan av kameran (typ vid usb-hålet) och den andra änden på sidan av blixten?
Har en känsla av att det inte är så lätt...

Jag bar radio och sladd.
Jag använder mig av icke-original OC-E3 som kan förlängas upp till 10 meter).

Vad är det för sladd du har då?

/Jonas

Nä, den kabeln fungerar inte, för det är en förlängning, med en sorts kontakt i ena änden och en annan i den andra.
Av outgrundlig anledning har någon i en grå forntid fått för sig att man ska ha samma sorts uttag på både blixten och kameran. Alltså måste sladden också ha samma sorts uttag (fast det motsatta) i båda ändar.

Hur stupfull han var som kom fram till detta genialiska sätt att koppla ihop blixtar vet jag inte. Men hade han tänkt med den övre delen av kroppen hade han förstås insett att den normala metoden (hylsa i ena änden, stift i den andra) även hade medfört fördelen att man inte behöver skilja på en kopplings- och förlängningssladd, för de är likadana.

Nä, den kabeln fungerar inte, för det är en förlängning, med en sorts kontakt i ena änden och en annan i den andra.
Av outgrundlig anledning har någon i en grå forntid fått för sig att man ska ha samma sorts uttag på både blixten och kameran. Alltså måste sladden också ha samma sorts uttag (fast det motsatta) i båda ändar.

Hur stupfull han var som kom fram till detta genialiska sätt att koppla ihop blixtar vet jag inte. Men hade han tänkt med den övre delen av kroppen hade han förstås insett att den normala metoden (hylsa i ena änden, stift i den andra) även hade medfört fördelen att man inte behöver skilja på en kopplings- och förlängningssladd, för de är likadana.

Det är sådant som gör livet roligt ju! Vore det för enkelt så skulle alla kunna köpa en kabel och få det att fungera - mycket bättre om bara de envisa, korkade och ihärdiga lyckas... Eller hur var det nu?

Öhh.. Oki då, rätt puckat, med en dubbelnippel i väskan så löser man det också ända till dess man har en förlängsförgrening och.... ja, det är begrpligt att de flesta har gett upp och gör radio istället... Synkablar är ett mörker och för att göra det hela värre så är det rätt vanligt att kablar man köper småglappar...

Har man riktigt många kablar av alla sorter så brukar det fungera om man äter lite lugnande innan :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto