Annons

Alternativ till 28-90 USM vid köp av Canon EOS30?

Produkter
(logga in för att koppla)

coop

Ny medlem
På grund av det dåliga ryktet av Canon 28-90 USM objektivet som följer med EOS30:an funderar jag starkt på att köpa ett objektiv separat till kamerahuset. Problemet är väl att det blir en något högre kostnad än om jag skulle köpa ovan nämnda paket... men seriöst... vilket objektiv skulle ni rekomendera som alternativ och då helst inte med fantasi-priser.

Jag har inte särskilt höga krav när det gäller om det är zoom eller icke-zoom objektiv, bara det är BRA!

Jag är inte bekant med Canons utbud då jag nyligen lade min gamla Pentax MZ-M på hyllan (utmärkt nybörjarkamera).

Tack på förhand.
 
coop skrev:
På grund av det dåliga ryktet av Canon 28-90 USM objektivet som följer med EOS30:an funderar jag starkt på att köpa ett objektiv separat till kamerahuset. Problemet är väl att det blir en något högre kostnad än om jag skulle köpa ovan nämnda paket... men seriöst... vilket objektiv skulle ni rekomendera som alternativ och då helst inte med fantasi-priser.

Jag har inte särskilt höga krav när det gäller om det är zoom eller icke-zoom objektiv, bara det är BRA!

Jag är inte bekant med Canons utbud då jag nyligen lade min gamla Pentax MZ-M på hyllan (utmärkt nybörjarkamera).

Tack på förhand.

Rekommenderar varmt Canon EF 50/1.8. Liten prisvärd och förvånansvärt skarp... Komplettera sedan gärna med ytterligare något objektiv - t.ex. telezoom el. dyl...
Men en ljusstark normal är helt enkelt ett föär bra objektiv för att avstå ifrån!

/Janne
 
EF 28-105/3.5-4.5 USM är en trevlig glugg. 4000:-
EF 28-135 IS USM är ännu trevligare, men dyrare.
 
Håller med Jan!

Jag har dels ett EF 28-135/3.5-5.6 IS USM och ett EF 50/1.8 MK1, och jag använder helt klart femtian mest.

At rekomendera är att försöka få tag på en EF 50/1.8 MK1, då MK2'an är mycket av mycket dålig kvalitet (Optiskt sett ok, men byggkvaliteten lämnar mycket att önska). MK1'an är byggd som EF 50/1.4 USM. Du bör kunna få tag på en 50/1.8 MK1 begagnad för runt en tusing.
 
28-105 USM är väldigt bra (använder det själv). Begagnat brukar det kosta runt 2500kr.Vinjetterar dock något på full bländare (alla brännvidder)

28-135 IS är nog ännu trevligare (har dock aldrig provat det själv). Det sägs vara likvärdigt med 28-105 optiskt, men har ju då fördelen av bildstabilisator och längre tele. Men så blir det större och dyrare...
 
Skulle vilja formulera det så att EF 28-90 är bättre än alla "konsumentkompaktkameror" i alla fall.
Bilda din egen uppfattning innan du bedömmer objektivet på vad andra säger. Testa med en Reala och gå till ett bra labb,analogt,framkalla och betrakta kopiorna så får du se att blir helt ok !

Men självklart finns det bättre Canongluggar.

mvh
Patrik,Canon
 
Eftersom det inte är så läge sedan jag ställde samma fråga som dig tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina tankar:

Jag var i butik och jämförde 28-90 med andra objektiv. När jag jämförde det med 28-135IS insåg jag att 28-90 var inget för mig. Jag valde 28-135 för att:

* Det hade en helt annan känsla, mer robust.
* Det hade bildstabilisering
* Det hade något längre bränvidd (har redan haft nytta av det)
* Det verkade i mina ögon ha bättre optik.
* Man kan ställa in fokus manuellt även i AF-läge
* Tester och forum pekade enhälligt på att det var ett bättre objektiv.


Jag har inte fotat med 28-90, så jag kan inte jämföra. Däremot har jag hunnit med ett par hundra bilder med 28-135 och är mycket nöjd både med känsla och resultat.
 
Jag har haft EF 28-90 USM och jämfört med andra objektiv. Optiskt är det inte alls så dåligt. Helt OK på alla brännvider och bländare utom full öppning och 28mm. Visst finns skillnader mot "riktiga" objektiv men man behöver ofta lupp för att se dem om man jämför 10x15-kopior.
Mekaniskt är dock objektivet riktigt uselt, t.o.m sämre än Cosina/Soligor. Autofokusen är dock snabb och tyst.
 
Om du inte ska köpa ett paket med eos 30 + glugg och inte är insnöad på originalobjektiv tycker jag att du ska ta en titt på Sigmas EX-serie t.ex. 28-70 2,8 EX. Liknar Canons 28-70 2,8 L men kostar ca 11000 spänn mindre (alltså knappt 4500,-). Optiskt sett innehåller den även LD-glas (Low Distortion). En robust, ljusstark glugg utan fanatisk prissättning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.