Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ Ricoh GR-III digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikkormat

Medlem
Funderar på en GR-III, det enda som lite stör är ju att sensorn, eftersom det är en kompakt, är lite liten..
Några bra tankar på alternativ? En kamera med liknande egenskaper, bra ljusstark optik och manuella möjligheter,'

Tackar för tankar
Ola

Av kompaktkameror med större sensorer känner jag till Sigma DP och Leica X1.

Sigman har om jag minns rätt inte fått helt lysande kritik, Leican har - inte helt oväntat - fått det. Smakar det så kostar det, antar jag...

GRIII har å andra sidan fått mycket bra kritik den också, men av din fråga förutsätter jag att du kollat på dess bildresultat och valt att söka vidare. :)

Njae.. Inte avskräckt av bilderna, de funkar nog för mig, som oftast vill ha hög kontrast och lite filmaktigt brus i svartvitt. Men jag tänkte mest höra efter innan man handlar om jag missat nåt.

Leican är jättefin, verkligen. Men 16900kr och en ljusstyrka på 2,8..?

Ett alterantiv i ungefär samma klass är givetvis Canon S90, som är en väldigt trevlig kamera. Eller kanske den nya Panasonic LX5 som snart kommer?

För ett par år sen hade jag en beställning på en GRD II, men så kom Panasonic LX3.
Motsvarande situation borde alltså vara GRD III mot LX5.

Fast hade jag köpt något kompakt idag hade det varit en Panasonic GF1 med 20/1,7, helt klart. Men den är ju lite större.

En kamera som jag tycker är suverän och av någon anledning ofta glöms bort i debatten är Samsung NX10, pannkaks 30:an med ljusstyrka 2 är också en pärla och en pannkaks 20:a är på väg. Sitter samma sensor i den som i Pentax K7. Går att köpa med 30:an för runt 6500, alltså billigare än grd 3 med optisk sökare och en helt annan klass på kameran (jag har bägge).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar