Annons

Alternativ exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

einar

Aktiv medlem
Moderna digitalkameror har ju finessen att man kan ta en eller flera
alternativa exponeringar av samma motiv, men fungerar det om det
är rörelse i någon del av bildens motiv utan att det blir oskärpa.
Tex. om man sätter ihop två alternativbilder till en.

Moderna digitalkameror har ju finessen att man kan ta en eller flera
alternativa exponeringar av samma motiv, men fungerar det om det
är rörelse i någon del av bildens motiv utan att det blir oskärpa.
Tex. om man sätter ihop två alternativbilder till en.
Det beror helt och hållet på slutartiderna.

Det beror helt och hållet på slutartiderna.

God morgon och Gott Nytt År. Det finns någon mer som är morgonpigg.
Det gäller en bild av fyrkeri som jag tror är sammansatt av 2 olika bilder. Vet tyvärr inte slutartiden.
Dels en statisk händelse och att dels fyrkeriet som jag tror är laggd på i efterhand. Eller om det är tvärs om. Om så är fallet vill jag kallade det bildmontage vilket i regel inte är tillåtet i tävlingssammanhang.
//Eie

God morgon och Gott Nytt År. Det finns någon mer som är morgonpigg.
Det gäller en bild av fyrkeri som jag tror är sammansatt av 2 olika bilder. Vet tyvärr inte slutartiden.
Dels en statisk händelse och att dels fyrkeriet som jag tror är laggd på i efterhand. Eller om det är tvärs om. Om så är fallet vill jag kallade det bildmontage vilket i regel inte är tillåtet i tävlingssammanhang.
//Eie

Gott nytt på dig själv. Och jag är snarare nattsuddare än morgonpigg :)
Hur som helst så beror det ju på om slutartidern på dom olika exponeringarna är tillräckligt korta för att motivet inte ska hinna röra sig (kamerans antal bilder per sekund spelar ju eventuellt också roll).

Man måste se bilden för att kunna avgöra. Det är fullt möjligt att få en person skarp med en slutartid på 30s och få med fyrverkerierna i bakgrunden. Finns ju blixt och fick lampor som man kan belysa förgrunden om denna nu är mörk.

/Stefan

Gott nytt på dig själv. Och jag är snarare nattsuddare än morgonpigg :)
Hur som helst så beror det ju på om slutartidern på dom olika exponeringarna är tillräckligt korta för att motivet inte ska hinna röra sig (kamerans antal bilder per sekund spelar ju eventuellt också roll).

Nattsuddare, då kanske det är dags för sängläge.

Tack för ditt svar, jag är inte så hemma på allt det tekniska
//eie

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto