Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ batteriladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles

Aktiv medlem
Ett problem med digitala systemkameror är onekligen batterikonsumtionen. Finns det någon alternativ batteriladdare till K10D-batterier om man vill befinna sig bortom civilisationen en längre tid, alltså utan bil och utan el? Ett alternativ är förstås att bära med tio - femton extra batterier men det blir dyrt och tungt. Jag tänker exempelvis på solceller. Finns det något sådant?

Jag borde väl flytta över den här frågan till ett mer allmänt forum eftersom problemet är vidare än enbart för pentaxägare. Det måste ju finnas någon som har erfarenhet av detta problem.

Ja sökning i GDS forumet gav:
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2637630&sortby=lastpost&sortorder=descending
Annars är ett råd att inte ta så många bilder och att inte använda skärmen och att plåta i Jpeg spar en aning.
I Afrika passar säkert solceller bäst, sämre i fjällen på hösten.
Till R6 batterier finns det nog laddare men till Litium som i K10D?
Ett sätt är att solcellsladda 12 eller 14st R6(6-7st seriekopplade och parallellkopplade med 6-7 andra) och sen ladda Litium batteriet med dom....
Om du är på ett blåsigt ställe så kan du använda en generator, kanske en cykel dynamo som levererar likström på 8,5V + en vindsnurra.
Jag Eniro-ade lite och hittade:
http://www.instructables.com/id/Solar-Battery-Charging/
Jag läste bara något och antar att du behöver 3 paneler och uppåt 20timmar för batteri till K10D.

Jo, jag hittade också en del tips i olika forum. Många tycker att det kan räcka med några extrabatterier och att man sedan antingen stänger av skärmen och/eller försöker begränsa antalet exponeringar. Alternativt köra med, eller ta med som extra, en analog kamera. Vad gäller K10D så torde väl en kraftig begränsning av skakreduceringsfunktionen minska batterikonsumtionen.
Att försöka bygga en egen konstruktion för laddning av litium-jonbatterier känns...inte seriöst och dessutom farligt.
Det skulle vara roligt att få tips från någon typ B. Östling eller Klum om hur man överlever som digitalfotograf i vildmarken.

Finns det laddare, byggda speciellt för detta batteri som går på 12 V ? I så fall är det inga problem för det finns ju både solceller och vidkraftverk som genererar 12 V.

Det finns ju även omvandlare från 12 V = till 230 V ~.

/ Erik

Inom modellflyghobbyn finns det hur mycket laddare som helst som går på 12v. De laddar istortsett vad som helst i batteriväg. Li-po är det vanligaste inom modellflyget, men det är inga problem att ladda Li-Ion. Är lite osäker om det överhuvudtaget skiljer något emellan de typerna ur laddsynpunkt (egentligen är det inte äkta Li-Po vi använder, utan ett mellanting mellan Li-Ion och Li-Po). Det enda problemet är väl att hitta ett sätt att koppla in dem på acken.

När man laddar så bör man veta batteriets kapacitet, man laddar med 1c. D.v.s om batteriet är på 2Ah så laddar man med 2A. Egentligen laddar man bara full ström i början, när spänningen nått en viss nivå så laddar man men konstant spänning precis som på ett bilbatteri. Givetvis måste man också ladda med rätt spänning! Detta är inga problem och de enklare laddarna har detta programerbart med byglar. De mer avancerade programerar man via display.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar