Annons

Altek Leo "smartphone-camera"

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Fick vetskap om Altek Leo i samband med Fotosidans artikel om Polaroid SC1630. Fler som vetat om Altek Leo och som kanske har en? Sök på altek+leo på YouTube för se dess imponerande videofunktion!

Kanske bör strunta i en kompaktkamera...
 
Väldigt synd att den kommer med en så pass gammal version av operativsystemet som 2.1. Det här är förmodligen en telefon/kamera som aldrig kommer få version 4.0, om ens nyare än 2.1. Tyvärr.

Därför är kameratelefonen från Polaroid mycket intressantare (kommer med 2.3 från början och kommer eventuellt få 4.0 senare).
 
Väldigt synd att den kommer med en så pass gammal version av operativsystemet som 2.1.

Det kanske beror på att Altek Leo inte kommer utan har kommit. Den kom så tidigt som 2010/2011. Om Altek Leo hade kommit idag hade den troligen haft en senare version.

Därför är kameratelefonen från Polaroid mycket intressantare (kommer med 2.3 från början och kommer eventuellt få 4.0 senare).

Verkligen inte, du kan inte ringa och därmed försvinner syftet med välja den framför en vanlig kompaktkamera som är många gånger bättre.
 
Det kanske beror på att Altek Leo inte kommer utan har kommit. Den kom så tidigt som 2010/2011. Om Altek Leo hade kommit idag hade den troligen haft en senare version.



Verkligen inte, du kan inte ringa och därmed försvinner syftet med välja den framför en vanlig kompaktkamera som är många gånger bättre.

Bra att jag läser ordentligt, märker jag :)
Men är den så pass gammal är den ju ännu mer ointressant.
 
nä, men är den redan så gammal skulle jag hellre vänta på nåt bättre. det är enorm skillnad på Android 4 och 2.1.

Det håller jag däremot med om. Mest intresserad av en diskussion kring denna typ av smartphone (avancerad kamera, optisk zoom osv.). Själv har jag aldrig hört talas om Altek tidigare vilket jag tycker är konstigt med tanke på vilken monsterkamera de kom med så tidigt som 2010/2011. Jag undrar varför den inte fick någon publicitet i Sverige (eller ens lanserades i Sverige)?

Känns förstås inte frestande att köpa en äldre modell. Min förhoppning är att det kommer en uppgradering. Skulle verkligen vilja ha en Altek Leo som är IP67-certifierad.
 
jag tycker att det är mer underligt att inte nån av de större märkena kommit med nåt liknande.

kanske sony gör det framöver, nu när dom dumpat ericsson, vem vet.
det är helt klart en intressant produktnisch, även om det för min egen del skulle krävas en värstingmodell på alla sätt utöver kameran för att den skulle vara tilltalande.
 
jag tycker att det är mer underligt att inte nån av de större märkena kommit med nåt liknande.

Det håller jag absolut med om!

kanske sony gör det framöver, nu när dom dumpat ericsson, vem vet.
det är helt klart en intressant produktnisch, även om det för min egen del skulle krävas en värstingmodell på alla sätt utöver kameran för att den skulle vara tilltalande.

Vad är en värstingmodell för dig? Vad har du själv för smartphone och vad fick dig att köpa just den?

Personligen tycker jag en smartphone (eller camera phone) som Altek Leo är en värsting, om vi bortser från att den är äldre och därför inte har senaste Android. Sen kanske jag tycker den bör ha full HD eftersom det finns konkurrenter som har det. Men annars vet jag inte. Det finns ju inte allt för mycket att läsa om Altek Leo. Skulle ju vara kul att faktiskt jämföra bildkvalitén mellan den och andra modeller. Specifikationer är en sak, men hur väl de prestera är en annan sak. Sen finns det mer som gör en modell till en värstingmodell (tänker ljudkvalité, pekskärmen, GPS osv.). Altek Leo är dock galet snygg (bryr mig förstås mer om vad som finns inuti än skalet men det är ju inget minus precis).

För min del är IP67-certifiering bland det viktigaste. Om jag ska lägga ut större pengar för en smartphone så vill jag att den tål en del. Just nu har jag en budgetmodell (Samsung Galaxy Y) trots att jag från början var inne på populära Samsung Galaxy S2. Men eftersom den inte är IP67-certifierad (eller har optisk zoom såsom Altek Leo) så valde jag att köra på en billig. Men jag kan tänka mig en dyrare om jag inte behöver vara så fruktansvärt rädd om den. Samsung Galaxy Xcover har ingen imponerade kamera eller dylikt, annars hade jag velat ha den.
 
Vad är en värstingmodell för dig? Vad har du själv för smartphone och vad fick dig att köpa just den?

Personligen tycker jag en smartphone (eller camera phone) som Altek Leo är en värsting, om vi bortser från att den är äldre och därför inte har senaste Android.
Jag har en Galaxy S2 som jag moddat i form av custom kernel + rom.
Det som gör en värstingmodell är vilka specifikationer och funktioner telefonen har. S2:an briljerar på dom punkterna.

Altek Leo är dock långt därifrån. Kikar man på specifikationerna för den så har den till exempel kass skärm, klent batteri och kan inte ens filma i 1080p...för att nämna några svagheter.

På pappret var den väl okej när den presenterades i slutet av 2010, men idag är den föga imponerande.

För min del är IP67-certifiering bland det viktigaste. Om jag ska lägga ut större pengar för en smartphone så vill jag att den tål en del. Just nu har jag en budgetmodell (Samsung Galaxy Y) trots att jag från början var inne på populära Samsung Galaxy S2. Men eftersom den inte är IP67-certifierad (eller har optisk zoom såsom Altek Leo) så valde jag att köra på en billig. Men jag kan tänka mig en dyrare om jag inte behöver vara så fruktansvärt rädd om den. Samsung Galaxy Xcover har ingen imponerade kamera eller dylikt, annars hade jag velat ha den.
Så speciellt rädd om sin telefon behöver man inte vara, bara man inte är vårdslös med den. Ett bra skal som skyddar telefonen räcker långt, om man vet med sig att telefonen kommer utsättas för smått omild behandling.
 
Så speciellt rädd om sin telefon behöver man inte vara, bara man inte är vårdslös med den. Ett bra skal som skyddar telefonen räcker långt, om man vet med sig att telefonen kommer utsättas för smått omild behandling.

Bara det att jag har hört flera historier om folk som har fått fuktskador på sin telefon vilket inte ingår i garantin. Fuktskador som inte kan har orsakats av något annat än lite regndroppar (menar inte att personen ifråga har tappat den i en vattenpöl). Jag har även hört att när något har krånglat har de skylt på fuktskador (trots att den inte har utsatts för någon fukt). Jag har mycket dålig erfarenhet av telefonförsäljare själv vilket gör att jag vill gradera mig mot problem. Att som en kompis gjorde, köpa en mobil för 6000 kr som sen påstås fått fuktskador och att det inte ingår i garantin, vill jag verkligen inte vara med om. Det är väldigt mycket pengar dessa toppmodeller kostar och då förväntar jag mig att de ska hålla också. Jag har inga orimliga krav, men om den inte klarar en regndroppe, ett litet fall, så är det i min mening inte speciellt praktisk i vardagen. Detta är saker som kan hända, även om jag i största mån försöker undvika detta.

Jag har haft traditionella telefoner hittills (Samsung Galaxy Y är min första smartphone) som jag har tappat ett flertal gånger utan att vare sig få sprucket glas eller skal. Någon gång har telefonen delat sig, men jag har bara behövt sätta ihop den igen så har den fungerat. Kanske låter brutalt, men alla mina telefoner har klarat det. Jag har råkade tappa min Galaxy Y på golvet nyligen, då var det ändå ett extremt litet fall för jag låg i sängen så den trillade alltså från den höjden. Faktum är att det tog ett tag innan den svarade, jag försökte på alla sätt få igång den och fick det tillslut. Men mina andra "stenålderstelefoner" (Nokia 3210, 3310, Sony Ericsson W200i) skulle fungerat som vanligt. Dessa modeller räknas dock inte som stryktåliga, men de tål ändå en hel del. Dagens smartphones verkar betydligt känsligare vilket är orsaken till att jag prioriterar IP67-certifiering av dyrare modeller.
 
Ganska enkel lösning på att telefonerna inte är så stryktåliga är att låta bli att tappa dom ;)
Jag har haft min Galaxy S2 sen den släpptes i somras, har inte tappat den en enda gång.

Och som sagt, det finns bra skal att använda som skydd mot stötar och fall, om man vill göra telefonen tåligare.

OM IP67 är så betydelsefullt för dig så kan du nog räkna bort toppmodellerna både idag och framöver. Med den konkurrensen som finns så är det nog ingen tillverkare som vill riskera att förlora kunder till andra märken om dom gör en telefon stryktålig på bekostnad av designen.

Däremot kommer telefoner bli tåligare mot vatten framöver, tack vare vattenavvisande nanobehandling av komponenterna, som förväntas bli mer eller mindre standard inom inte allt för lång tid.

Här kan du se mer om den tekniken: http://www.liquipel.com/
 
Optisk zoom är inget jag brukar flåsa efter i vare sig kompaktkameror eller kameramobiler, däremot är en riktig xenon-blixt avgörande för att endera ska kännas seriös i mina ögon. En rejält tilltagen sensor med fina egenskaper, bra optik, vettigt handhavande och kompetent mjukvara hör också till.

Idag har Nokia N8 allt det där, däremot saknar jag ett rejält linsskydd och möjligheten att fota i raw. Linsskyddet behövs egentligen inte för att skydda mot repor, däremot vore det bra för att slippa börja varje session med att putsa av flott och smuts från kameralinsen. Men det knaprar design förstås, så det är väl svårt att få till i en tunn mobil. Och raw i mobilen lär inte heller dyka upp; det är väl så ruggigt liten andel som efterfrågar det, jämfört med hur många som skulle förvirras av det.. Men när man som fotointresserad har en mobil som spottar ur sig så pass bra bilder att man allt oftare struntar i att ta till någon annan kamera så känns det ju lite synd att inte kunna ta bildfilerna 'hela vägen'.

Men kanske är det sånt som man kan hoppas på om kameramobilerna börjar komma 'från andra hållet', dvs om kameratillverkarna börjar integrera smartphones? Om en kameramobil tillåts se ut mer som en kamera, och ärva fler funktioner från seriösa kompaktkameror kan det bli riktigt trevligt!
 
det finns bra skal att använda som skydd mot stötar och fall, om man vill göra telefonen tåligare.

Finns detta som regel för alla modeller?

OM IP67 är så betydelsefullt för dig så kan du nog räkna bort toppmodellerna både idag och framöver. Med den konkurrensen som finns så är det nog ingen tillverkare som vill riskera att förlora kunder till andra märken om dom gör en telefon stryktålig på bekostnad av designen.

Designen? Jag trodde det var priset som spökade. Galaxy Xcover ser ju faktiskt bra ut.

Däremot kommer telefoner bli tåligare mot vatten framöver, tack vare vattenavvisande nanobehandling av komponenterna, som förväntas bli mer eller mindre standard inom inte allt för lång tid.

Här kan du se mer om den tekniken: http://www.liquipel.com/

Tack för länken! Det låter ju jättebra om det kommer som standard. Gäller bara att skalet tål lite fall också.
 
Optisk zoom är inget jag brukar flåsa efter i vare sig kompaktkameror eller kameramobiler, däremot är en riktig xenon-blixt avgörande för att endera ska kännas seriös i mina ögon. En rejält tilltagen sensor med fina egenskaper, bra optik, vettigt handhavande och kompetent mjukvara hör också till.

Optisk zoom värderar jag eftersom kameran blir mycket mer allsidig (behöver inte komma så nära objektet). Jag vill ha en mångsidig kamera och det innebär att kunna fota objekt på nära håll som på långt håll. Men självklart är det mer än optisk zoom som spelar roll.

Jag är rätt säker att anledningen till att långzoomare (Canon PowerShot SX230 HS, Sony Cyber-shot DSC-HX9V osv.) fortfarande säljer bra i jämförelse med vanliga kompaktkameror beror på att det är större skillnad mellan dem och telefonkameror. Stort zoomomfång är ju det telefonkameror saknar. Vanliga kompaktkameror har dock inte så mycket mer vilket gör de mindre intressanta (nu syftar jag inte på professionella modeller såsom Canon PowerShot S100 utan kompaktkameror utan t.ex. RAW-format).

Nu förväntar jag mig inte lika stort zoomomfång av telefonkameror som av långzoomare (som har minst 10x optisk zoom). Fast å andra sidan är det väl ingen omöjlighet längre fram i tiden. Det finns ju ett flertal nätta långzoomare vilket gör att jag ser möjlighet att kombinera telefon + kamera. Men för mig skulle 5x optisk zoom på en smartphone göra mycket (Altek Leo har 3x optisk zoom men 5x optisk zoom känns som ett rimligt steg framåt).

Idag har Nokia N8 allt det där, däremot saknar jag ett rejält linsskydd och möjligheten att fota i raw. Linsskyddet behövs egentligen inte för att skydda mot repor, däremot vore det bra för att slippa börja varje session med att putsa av flott och smuts från kameralinsen. Men det knaprar design förstås, så det är väl svårt att få till i en tunn mobil. Och raw i mobilen lär inte heller dyka upp; det är väl så ruggigt liten andel som efterfrågar det, jämfört med hur många som skulle förvirras av det.. Men när man som fotointresserad har en mobil som spottar ur sig så pass bra bilder att man allt oftare struntar i att ta till någon annan kamera så känns det ju lite synd att inte kunna ta bildfilerna 'hela vägen'.

Haha, nä, RAW-format efterfrågar jag verkligen inte. Jag vill snabbt och enkelt kunna dela på webben. Sen är jag inte intresserad av bildbehandling på den nivån. Låter verkligen overkill. ;)

Men kanske är det sånt som man kan hoppas på om kameramobilerna börjar komma 'från andra hållet', dvs om kameratillverkarna börjar integrera smartphones? Om en kameramobil tillåts se ut mer som en kamera, och ärva fler funktioner från seriösa kompaktkameror kan det bli riktigt trevligt!

Spännande tanke! Många kompaktkameror är ju små. Stoppa in Android i Canon PowerShot SX230 HS plus telefonfunktion och jag köper. ;D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.